Jump to content

Edit History

VegJoh

VegJoh


Rettet skrivefeil

Svigerfar har en Norstar 290 med en VP KAD43 (av nyere serienummer der underspyling av stempler går via oljefilter).

 

Etter en periode med drift i høyere turtall skjer følgende når man reduserer turtall ned mot tomgang; Oljetrykket faller til et slikt nivå at oljetrykksalarmen går samtidig som oljetrykksinstrument viser lavt trykk. 

 

Vi har forsket oss frem til både gjennom samtaler med mekaniker og diverse info på nett, at dette mest trolig skyldes slakk i fjær på ventil i oljedistribusjonshuset, eventuelt også ventil eller ventilsete.

 

Spørsmålet er om noen har erfaring med å bytte dette uten å skru av oljedistribusjonshuset. Det skal være tilgang til begge sider av oljedistribusjonshuset der fjær og ventil til både oljetrykksregulator og (på motsatt side) ventil for regulering av av/på for underspyling av stempler, hvis man fjerner varmeveksler og eventuelt også lyddemperen til kompressor.  

 

Noen som har erfaringer med en slik jobb ?

Tanken var å bytte på begge ventiler, da delene kommer i sett på 2stk i settet, hva tenker folk om dette?

 

Legger ved noen bilder også som kanskje forklarer problemet bedre. 

 

2646E24A-6CF5-41C3-B050-A07D149CD415.jpeg.834ee149caca1aa3badee7277746acbe.jpeg

Oljekjøler som sitter over oljedistribusjonshuset sitter montert bak lyddemperen til kompressoren.

 

 

8DD07210-F5B4-4B2A-948C-312E1DB5D3F9.jpeg.752fe64a723d44e40367a795e14bfa08.jpeg

Bilde av oljedistribusjonshuset.

 

 

36601195-5D52-4894-9A0B-0971AC888E18.jpeg.78a4bebb9b6a93b0d76014838ec77b7c.jpeg

Sprengskisse med fargemarkerinh av delene som er tenkt byttet.

VegJoh

VegJoh

Svigerfar har en Norstar 290 med en VP KAD43 (av nyere serienummer der underspyling av stempler går via oljefilter).

 

Etter en periode med drift i høyere turtall skjer følgende når man reduserer turtall ned mot tomgang; Oljetrykket faller til et slikt nivå at oljetrykksalarmen går samtidig som oljetrykksinstrument viser lavt trykk. 

 

Vi har forsket oss frem til både gjennom samtaler med mekaniker og diverse info på nett, at dette mest trolig skyldes slakk i fjær på ventil i oljedistribusjonshuset, eventuelt også ventil eller ventilsete.

 

Spørsmålet er om noen har erfaring med å bytte dette uten å skru av oljedistribusjonshuset. Det skal være tilgang til begge sider av oljedistribusjonshuset der fjær og ventil til både oljetrykksregulator og (på motsatt side) ventil for regulering av av/på for underspyling av stempler, hvis man fjærner varmeveksler og eventuelt også lyddemperen til kompressor.  

 

Noen som har erfaringer med en slik jobb ?

Tanken var å bytte på begge ventiler, da delene kommer i sett på 2stk i settet, hva tenker folk om dette?

 

Legger ved noen bilder også som kanskje forklarer problemet bedre. 

 

2646E24A-6CF5-41C3-B050-A07D149CD415.jpeg.834ee149caca1aa3badee7277746acbe.jpeg

Oljekjøler som sitter over oljedistribusjonshuset sitter montert bak lyddemperen til kompressoren.

 

 

8DD07210-F5B4-4B2A-948C-312E1DB5D3F9.jpeg.752fe64a723d44e40367a795e14bfa08.jpeg

Bilde av oljedistribusjonshuset.

 

 

36601195-5D52-4894-9A0B-0971AC888E18.jpeg.78a4bebb9b6a93b0d76014838ec77b7c.jpeg

Sprengskisse med fargemarkerinh av delene som er tenkt byttet.



×
×
  • Create New...