Jump to content

Ny motor og gear, bør jeg skifte propell? Får ikke nok RPM.

ne.andersson

Recommended Posts

Hei,

Jeg har i min Maxi 95 skiftet motor fra en VP2003 med et MS2L-D gear (2.30:1 i utveksling) til en VP D1-30 med et MS15L-A gear (2.63:1 i utveksling)

Jeg har ikke skiftet propell, den jeg har ser slik ut:

IMG_0062.JPG.40bfaa1aba25dd5aa7f33bedd3467835.JPG

Så til spørsmålet.

Etter skiftet av motor og gear så får jeg ikke motoren over 2000 RPM men båten går raskere enn tidligere, nesten 2 knop.

Så spørsmålet mitt er, bør jeg skifte propell for å få riktig turtall på motoren?

Ja din motor kan ta skade av det. Den jobber nå konstant i                  " motbakke" 

Ta f.eks kontakt med Sleipner de har en stor ekspertise på å regne ut rett propell. Du bør treffe din Motors oppgitte turtall så rett som mulig, ev en som gir deg litt mer turtall,  men ikke mye.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hej

Dina uppgifter på utväxling kan inte stämma. Du kan inte få en båt att gå fortare med en propeller som går saktare bara för att du bytt motor. Hur som helst är din propeller för tung. Pentas rekommendation är att man skall nå ett varvtal på motorn som är ca 10 % av vad motorn varvar fritt,  lämpligt max march varv för en deplacement båt ca 10 % under detta.

Hälsningar Ove

Benji - OK jeg forstår, jeg skal ta kontakt med sleipner omgående for å få regnet ut riktig propell for motoren og mitt gear.

Ove - Jeg forstår ikke helt hva du mener, propellen går jo raskere nå til tross for lavt turtall grunnet en høyere utveksling på nytt gear, altså at motoren jobber tungt som Benji sier.

Guest Balder..

Det finnes sikkert opplysninger om effekt/moment kurven på motoren du nå har.

Ove T er inne på det, hvis maks hk feks er på 2200rpm vil maks dreiemoment alltid ligge litt lavere, feks 2000rpm, det opptimale er å ligge midt i mellom der, da overruses/overbelastes ikke motoren pga unødvendig høyt turtall å du har en momentreserve hvis båten belastes ekstra, dvs att selv om det skulle bli tyngre for motor enn tiltenkt/normalt har du litt å gå på før du tipper under momenttoppen, straks du kommer under momenttopp raser effekten å i dette tilfelle farten på båten.

Det er ikke skadelig att motor ligger å jobber på høyeste moment der den er sterkest, problemet er att du ikke har noen kraftreserve ved tyngre belastning, finn ut hvor din motor yter maks hk å legg deg rett under der....eller hvor motor yter maks nm/dreiemoment å legg deg straks over det.

Dette er vel en grei hovedregel uansett motor.

Støtter Ove i at utvekslingen som er oppgitt på girene her må være feil. En VP2003 er 28hk ved 3200rpm (har en slik selv) og når du bytter den i en ny D1-30 med _høyere_ utveksling på giret (altså lavere rpm på propellen) skal ikke båten gå 2 knop fortere og motoren slite med å komme over 2000rpm med samme propellen.

Det er noe som ikke stemmer i opplysningene som er gitt.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Øhh - ok så jeg har kanskje missoppfattet utvekslingen, beklager.

Trodde at høyere utveksling ga høyere antall omdreininger på propellen.

Så det dere sier er at mest sannsynlig er det noe annet som er feil?

Edit: Forstår da ikke hvorfor båten går raskere (er ikke testet i år, ble testet på vei til opplaget i fjor), skal dobbelt-sjekke at det faktisk stemmer på tirsdag når jeg skal ut i havna og sette på masten.

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Verifiser utvekslingen på girene (før og etter).  Utveksling 2.30:1 betyr at motoren roterer 2,30 ganger for hver rotasjon på propellen.
Ut fra det du sier, med den gamle motoren (om den oppnådde korrekt max-turtall) ville propellen nå mellom 1300 og 1400rpm mens den nå bare klarer 760 og båten går raskere - det er komplett umulig.

Uansett blir vel resultatet at du må ha en lettere propell på her, men der bør VP kunne svare deg på hva du trenger.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Guest Balder..

Høyere utveksling på gir vel høyere antall omdreininger på propell så lenge motor orker samme turtall å genererer dermed høyere fart.

Vil ikke det å sjekke ut på hvilket turtall motorens yter mest gi alle svar da ? ta feks ett googlesøk på tekniske spesifikasjoner på gitt motortype så burde du kanske finne svaret på motorens turtalls område, juster propelltype til motoren når ønsket turtall.

Dere som tydligvis kjenner disse motorene m/gir må da kunne svare han på disse spørsmålene, det er jo ren logikk att det første som må sjekkes for å finne rett propell  er å finne ut hvor han skal legge turtallet ?? jeg er ingen ekspert på innenbordsmotorer men dette er da samme prinsipp som med en hvilken som helst motor :confused: i mitt hode er dette enkel logikk men mulig jeg har misoppfattet noe.

Bare ha en ting klart, som eksempel:

Utveksling 1,5 : 1 betyr at motoren gjør 1,5 omdreininger når propellen gjør 1 omdreining.

Utveksling 2,5 : 1 betyr at motoren gjør 2,5 omdreininger når propellen gjør 1 omdreining.

Derved: Motorens omdreiningstall først, nedgiret tall etter kolon. Jo høyere motortall, dess større nedgiring. Og dess større nedgiring, dess 'større' propell.

Takk til alle som tar seg tid til å svare :thumbsup:

Da vet jeg at når det står utveksling X,X : X så er det motorens antall omdreininger først og hvor mange av disse som kreves for en omdreining på propellen, for så vidt helt motsatt av hva jeg trodde men man lærer noe hver dag :rolleyes: 

Jeg har flere bilder på den gamle gear plåten (noe rustet men jeg tror man kan lese ut MS2LD 2,3 der is starten?) har også sendt melding til han som kjøpte motor og gear av meg for å bekrefte.

C702FBC0-9570-4527-8247-BAD971078210.jpeg.efb31c4b9131b09d29e30fe5a7d29c6f.jpeg

Begynner således å tenke i nye baner her, kan det være effekten som det ikke er nok av, jeg brukte jo til stor del samme dieselfilter og samme dimensjoner av dieselslanger som tidligere, vet jo at VP D1-30 skal ha minimum 10mm slanger.

La si at tidligere motor hadde 8mm slanger og nipper, ville dette kunne ha vært resultatet av noe slikt? Noen som vet hvordan man beregner hvor mye diesel som kan komme frem i en gitt diameter på slange? 

For all del sjekk fuel, men dersom du får mer fart med ny motor tror jeg ikke det er der feilen din ligger gitt at ny og gammel motor skal være noenlunde like sterke.
(Forbruket på topp ligger mellom 6 og 7 liter/time så det skal nå ikke være rare åpningen for at den for nok diesel..)

Se på det vedlagte skjemaet for den gamle motoren, der nevnes kun 2 uvekslinger på MS2B-giret for denne motoren og det er 2,4:1 og 3,0:1.
Jeg tror heller at det gamle giret ditt da hadde 3,0:1, det vil også matche med at den nye motoren med 2,63:1 får det for tungt og ikke klarer mer enn 2000rpm.

Tekniske-data.jpg

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne - stort takk for denne dokumentasjonen. Jeg venter fortsatt på svar fra han som kjøpte det gamle drevet men det høres nå veldig logisk ut.

Jeg har alltid operert ut fra at min gamle gear var med utveksling 2,3 men da er det godt mulig at dette ikke stemmer i det hele tatt og at mest sannsynlig gikk nok min gamle motor noe tungt den også.

Skal kontakte Sleipner for å finne ut hva som blir riktig for meg vedrørende propell men skal likevel teste med riktige dimensjoner på slangene bare for å kunne utelukke noe som helst :giggle:

Noen som kommer på noe annet jeg bør teste for å utelukke feilkilder?

Med tanke på hastighet så kan jeg teste dette på tirsdag.

Jeg undersøkte bildet ditt av gearet litt, og ser en på venstre del av skiltet er det vel ikke feil at det står MS2B (selv om den siste bokstaven ikke er leselig)

ms2b_1.jpg.22034f1405c8065b5d014d87fa667134.jpg  ms2b_2.jpg.76e4a1a457a3ac08c92ec79bd5f3e7ec.jpg

Til høyre står det tydelig  30 som da godt kan være deler av teksten 3.0:1

30_1.jpg.bcb3586675a6ea204d78a5bc0645b73f.jpg   30_2.jpg.da841ce3ae4f39b1a6421a8fa557b382.jpg

Altså et MS2B gear med utveksling 3.0:1.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 uker senere...

Hei, for den som måtte være interessert.

Jeg har i dag gjort følgende (dessverre uten å finne løsningen men mysteriet går videre)

Startet med å skifte dieselretur til 10mm (med en flaske som tank), gav ikke noen forbedring.

Skiftet så til 10mm diesel inn til motoren (hentet fra samme flaske som returen) gav ikke noen forbedring.

Skiftet så dieselfilter bare for å være 100% sikker på at det ikke var noe med dette, dette gav heller ikke noen forbedring.

Neste steg for meg nå blir å koble akslingen fra girkassa for å utelukke at det er noe med girkassen. Om jeg får riktig RPM når jeg kobler fra akslingen så regner jeg med at det er nesten 100% at det er en for stor propell. Da spørs det om de ikke får vente til neste høst, er jo tross alt en seilbåt :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...