GM36 Startet 27.April.2019 Link til dette innlegget Startet 27.April.2019 Vil gjerne oppgradere til 2 x 100A Lithium og trenger råd. Har et ganske standard oppsett fra tidlig 2000 tallet (se tegning nedenfor) Jeg vil selvfølgelig ha det rimeligst mulig og vil gjerne ha raskere lading når jeg bruker motor. Det enkleste vil være å bytte dagens 2x100 Ah Gel med 2x100 Ah Lithium. Men risikerer jeg da å “brenne opp” dynamoen? Noen sier da at en B2B (batteri til batteri lader) hindrer det. Men det koster jo en del. Særlig når Ah øker. Er det smartere istedet å kjøpe en større dynamo i jakten på rasker lading? Ser Biltema selger en 100Ah til hyggelige priser. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Når hensikten er så rask lading som mulig, avhenger dette vel så mye av regulatoren som av generatoren. Lithiumbaserte batterier kan være selvdestruktive når det gjelder ladestrøm, i tillegg til at de lett overbelaster generatoren. Derfor er de helt avhengige av en regulator som begrenser den maksimale ladestrømmen, og gjerne i tillegg sørger for å utnytte generatoren maksimalt. Disse komponentene må mao. passe sammen. Hvis du ønsker å bruke en generator på 100 A, så må du velge en regulator som håndterer dette (og i tillegg sørge for at batteriets maksstrøm ikke overskrides). Hvis en batteri-til-batteri-lader skal passe inn her, må det vel i såfall være om du lader lithiumbatteriene via bly-/syre-batterier i stedet for direkte fra generatoren, men jeg går ut ifra at det ikke er dette du har tenkt deg, for da oppnår du jo ingen tidsgevinst. Sitér dette innlegget Link to post
GM36 Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Som du sier er det mye å tenke på. Tar gjerne konkrete forslag til løsninger. Hva ville du selv gjort hvis dette var din båt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Personlig ville jeg montert batterier med BMS slik at de beskytter batteriene. De fleste skikkelige LiFePo4 batterier har det i dag. Så ville jeg målt strømmen ut fra Dynamo med shunt eller tangamperemeter når du er underveis. (Få noen andre til å ta roret!) Er landingen ut fra dynamo godt innenfor spesifikasjonen eller presses den til grensen/over? I siste tilfelle ville jeg byttet laderegulator til dynamo. Jeg hadde ikke byttet dynamo pga min begrensede motorkyndighet men det kan kanskje også være en mulighet, men fortsatt med ny regulator tenker jeg. Men første bud er å sjekke om oppsettet bare fungere med den regulator som står i båten uten endringer. Veldig ofte trenger man ikke bytte noe. Jeg tenker at du ikke må overkomplisere men heller ikke være naiv. Jeg har en 115A dynamo på min Volvo Penta D6, den lader etter måling på maks 80A inn på batteriene mine så da er jeg ikke bekymret. Laderegulator levert med motor begrenser dynamoen så mye at det ikke er noen fare. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Sjekk også forresten både lading fra dynamo når batteriene er fulle og ikke fulle for å se hvordan dynamo ladingen fungerer. Noen regulatorer øker spenningen over det LiFePo4 tåler. Min stopper på 14,4V som er OK i kortere perioder for mine batterier (les spesifikasjonen). Og selvsagt kan alt dette gjøres med motoren i fri i havna ? men øk turtallet en del for å få maks effekt på dynamo. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
mthoms Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Jeg ved kun, hvad jeg allerede har gjort ... om det rent faktisk virker, det kan jeg først sige om et par måneder. Båden ligger stadig på land, og jeg har til gode at se hvordan generatoren opfører sig i det nye setup; men jeg har en god fornemmelse i maven Jeg havde en forbrugsbank på 3x75Ah bly/syre og et 75Ah bly/syre til start. Forbrugsbanken var blevet træt og der skulle en udskiftning til. Min lader er med indgang fra solpanel og 220V og udgang til to batteribanker, totalt 23A (http://shop.jk-medico.dk/index.php?route=product/product&path=36_49&product_id=98). Den lader er speciel i den forstand, at motorens generator leverer til forbrugsbatteriet, og laderen derfra oplader startbatteriet. Konceptet har fungeret helt uden problemer siden 2014, omend de fleste vil mene 3A til opladning af startbatteriet er i det mindste. Jeg har et solpanel, oprindeligt 70W, i dag er det på 108W https://www.happyyachting.com/sunbeam-tough-108w-flush Det er købt hos Kjoller i dk https://www.kjoeller.com/baadudstyr/ for ca 3,5 bådsedler Startbatteriet er udskiftet til et 90Ah AGM type ... https://www.harald-nyborg.dk/p6779/fritidsbatteri-90ah Forbrugsbanken er nu et LiFePo4 af kinesisk oprindelse (https://www.batterinet.dk/shop/vision-12v-200ah-4521p.html) med indbygget BMS og påstået at være et drop-in replacement for bly/syre batterier. Dette batteri har en øvre grænse for ladestrøm på 50A og jeg har derfor end ikke overvejet at skifte generatoren til noget kraftigere. Min tanke er, at solpanelet skal levere tilstrækkeligt strøm til det almindelige forbrug. Laderen er indstillet til at levere til AGM-type batterier (samme som bly/syre), og jeg ved laderen har opladet forbrugsbanken uden problemer og vitterlig "ser" LiFePo4 som et almindeligt AGM batteri. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 (redigert) Sjøbliss skrev 1 time siden: Sjekk også forresten både lading fra dynamo når batteriene er fulle og ikke fulle for å se hvordan dynamo ladingen fungerer. Noen regulatorer øker spenningen over det LiFePo4 tåler. Min stopper på 14,4V som er OK i kortere perioder for mine batterier En generator med standardregulator (tilpasset bly-/syre-batterier) vil alltid forsøke å gi oppunder 14,4 V. Om batteriet har innbygd BMS, vil denne regulere inngangsspenningen i hht. batteriets tilstand (men den tar, naturlig nok, ikke hensyn til generatorens kapasitet). I tillegg beskytter BMSen mot for dyp utlading, noe som er svært skadelig for lithiumbaserte batterier. Alle LiFePO₄-batterier som er tiltenkt som direkte erstatning for bly-/syre-batterier bør være forsynt med en slik. Det du i tillegg trenger er noe som gjør at du kan utnytte generatoren maksimalt, uten å overbelaste den. I "mthoms" sitt tilfelle har han en BMS som begrenser ladestrømmen til 50 A. Dette er innenfor det de fleste generatorer tåler, men dette må du forsikre deg om. Alternativet er en ekstern regulator med bl.a. temperaturføler på generatoren, om den da ikke allerede har dette. (Om generatoren, etter en tids maksimal lading, blir så varm at du ikke kan ta på den, er det fare på ferde). Obs! Har du to batterier med hver sin 50 A BMS må du ta med dette i regnestykket. Redigert 28.April.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GM36 Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Jeg tror det er en varmeføler på generator. Hvor er er den da i så fall koblet og hva skjer hvis generator går varm? Hva er forresten funksjonen til den 8A sikringen som går fra generator til lade-dioden? Tenker å kjøpe 2x Skanbatt 100AH med hver sin 100A BMS. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 En temperaturføler kan enten bare trigge en alarm, eller den kan, i forbindelse med regulatoren, sørge for å redusere ladestrømmen, og dermed varmeutviklingen. Om du allerede har sistnevnte variant, skal det i teorien fungere med å bare bytte til batterier med BMS. Men du har ingen garanti for at generatoren utnyttes effektivt. Til det trengs det en regulator som er tilpasset både generatoren og batteriene. En 8 A sikring tyder på at den har en ekstern regulator. Da går denne kabelen i såfall dit, og ikke til en diode. Da slipper du i såfall å bygge om generatoren om du installerer en ny regulator. For å få mest mulig strøm på kortest mulig tid trenger du en generator som kan levere den strømmen som hele batteripakken kan svelge unna. Med to batterier med opptil 100 A til hver må du ha en generator som kan levere minst 200 A kontinuerlig. Da trenger du heller ingen ekstra ladebegrenser, siden BMSene vil holde strømmen innenfor det generatoren tåler. (Men så har du kanskje et startbatteri i tillegg, så da må dettes maksimale ladestrøm legges til). Sitér dette innlegget Link to post
Jarege Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Jeg satt inn et 100ah litium med 150bms, satt dette inn på min eksisterende batteribank på 4x120ah bly/ syre. Jeg har også et 120watt solselle panel som ligger på båten permanent, dette fungerer veldig bra for min del. Har i tillegg kjøpt solselle koffert på 180watt som kan brukes dersom det trengs. Ladet opp litium batteriet fra 48% til 100% på 1 times kjøring i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
GM36 Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Oppdatering: Jeg valgte det jeg tror er den sikreste løsningen. Ville ikke ta noen risko som kan ødelegge weekend/ferie. Følte at jeg fikk gode råd ovenfor - men at det var en del usikkerhet. Koblet dynamo og landstrøm lader direkte til bly startbatteri. Satte inn en 30A batteri til batteri lader mot de to 100AH Lithium batteriene. Ser at det funker med landstrøm - men trenger en weekendtur for å teste med dynamo . Kommer tilbake med erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.