Jump to content

Larvik - Danmark i Scand Baltic 29

brrr111

Recommended Posts

Med en nyere Baltic kan du marsje i 19-20 knop hvis du ønsker det. Da er du over på 4-5 timer. Dagens værmeldinger er jo veldig gode så begrenset hvor mye verre været blir enn meldt. Og skulle du komme ut i dårlig vær klarer Balticen seg godt. Det spruter en del over dekk på en Baltic, men den oppfører seg forutsigbart i store bølger.

Designet har vært diskutert opp og ned, men det er en flott bo-båt som er godt utnyttet.

Scand Baltic ble laget fra 1981 til 201X, hvilke modeller tenker du på og hvilket fartsområde?

Ingen problem å gå til Danmark med en Baltic, man må naturligvis sjekke værmelding nøye. Skagerak kan være stygg, men båtene tåler normalt mer enn oss, men det er svært slitsomt å havne utpå med litt for store bølger og vind. Så bli kjent med båt og dens begrensninger (dine) før du legger ut på langtur.

Med en motor er det greit å kjenne denne og ha gullende ren diesel tank og fødesystem, kanskje kjøre i følge flere båter?

Vi har skikkelig trua på at Baltic dekker våre behov. Men litt usikker på sengeplass. Er 1,90 høy og glad i ligge rett ut (etter et par øl). 

Vi ser for oss en Baltic etter år 2000 og aller helst med Yanmar 290hk motoren, men ikke et must. 

Det kan bli en del overfarter mot Danmark og Sverige. Vil dere anbefale hard top med tanke på slik bruk? 

32 minutes ago, 2mas9ls1 said:

Vi har skikkelig trua på at Baltic dekker våre behov. Men litt usikker på sengeplass. Er 1,90 høy og glad i ligge rett ut (etter et par øl). 

Vi ser for oss en Baltic etter år 2000 og aller helst med Yanmar 290hk motoren, men ikke et must. 

Det kan bli en del overfarter mot Danmark og Sverige. Vil dere anbefale hard top med tanke på slik bruk? 

Baltic er jo den norske ur-båten.. hadde lignende selv, Master 820. Det er design fra slutten av 70 tallet... Men jeg ser helt klart dens kvaliteter den dag i dag.

Men får bedre komfort på alle mulig måter, Lugarer, fart, nærheten til vannet, plass, og ikke minst sluppet all klatringa,  ville jeg med det bruket du skiserer sett på feks: 

Eldre Windy 37, Bavaria 35 Sport, Farline 37 Targa el... men det blir jo litt mine preferanser.. :wink:

Bavaria 33 Sport (2007) 

Redigert av Førstefender (see edit history)

Snakket med 2stk fjor som hadde tatt turen over fra norskekysten. Joda 290, og Marex suncruiser 290.. Så ikke noe problem med en Baltic. ville sjekket flere uavhengige værmeldinger - YR, Windfinder, windguru mm.. 

Har kun seilt over noen ganger med liten seilbåt, er litt alene der noen timer, så greit å ha orden på VHF, nødraketter mm før du legger over... Sikkert ikke dumt med en jolle heller...

Joda 8100 Saloon som vi har er B merket, så den tåler en skikkelig støyt, så vidt jeg vet er det kun 2 stk av den typen i Norge med helt lukket kabin, kan legge til at den båten har vært på ferietur helt ned til Gran canaria (Spania), båten er veldig solid i skroget med 13 skott under dekk fra baug til hekk, tykkelse skrog er 1,5 cm, vekt er ca 5 tonn 

Det er ikke noe problem med gode værmeldinger. Følg spesielt med på bølgene og sjekk at det ikke blir en større økning i vinden. Vi bruker DMI.dk. 

Vi tenkte å gå over for to år siden, men gadd ikke å ligge noen timer med en drøy halvmeters krappe bølger som dunket hele tiden. Ingen problem for båten, men ønsker å ha en fin tur. 

Båten tåler mye. Den er i kategori C, så da skal den i god stand tåle det PiperBill sier. To meter signifikant vil si at gjennomsnittet av tredelen av de høyeste bølgene i løpet av 20 minutter er to meter. De største kan da forventes å være fire meter. Det er langt over det jeg hadde tatt sjansen på. Det jeg ikke forstår et at jolla, en rib på tre meter er klassifisert i samme kategori. 

Lurt å ikke bare regne på tid ved marsjfart. Tenk litt på om du blir overrasket av dårlig vær halvveis, og må ned i 7kn. Hvor mange timer i for store bølger orker/tåler du? 

Eller hvor lang tid tar det om du må slepes tilbake? 

Greit å ha tenkt tanken hvertfall. Hørte på VHF(Pan Pan) fredag ettermiddag at en Commuter 8 ikke var i havn til estimert tid fra Skagen til tønsberg. Vet ikke hvordan det endte. 

Det meste kan gå til Danmark i pent vær. 

For øvrig, tåler Baltic mye vær. 

2mas9ls1 skrev for 4 timer siden:

Jeg er 198 og har plass i de fleste køyene... Balticen får nye sprut fra sjø opp på vinduene i dårlig vær, om det hjelper med hard top er uvisst.

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...