Mons Olav Startet 28.April.2019 Link til dette innlegget Startet 28.April.2019 Hei.Byttet olje og filter på min Yanmar 77hk turbodiesel i går.Ser et par timer etter en tur ,når oljen har seget ned,att det er litt over max på pinnen. Skal jeg pumpe av litt? Motoren er jo lavere i bakkant pga fast aksling,så det er vanskelig å få dette nøyaktig. Motoren går normalt,kjørt en time etter oljeskift.Noen som har meninger om dette? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
blueline Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Litt over vil normalt gå bra. Mange bilserviceverksteder overfyller i forbindelse med oljeskift(slurv) og det går stort sett bra. Noen millimeter over på peilepinnen har jeg ikke problemer med, men blir det mer vil jeg nok ha mer ro i sjelen om jeg pumper ut det som er for mye. Prøver selv å havne på 3/4 på peilepinnen når jeg skifter olje. Avhengi av motorstørrelse er det ofte mellom 0,5 til 1 liter olje mellom topp og bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Ja jeg tror jeg lar det vere sånn Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Langs land Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Mons Olav skrev for 3 timer siden: Ser et par timer etter en tur... Denne hang på peilestaven til min Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 (redigert) Det er alltid gode marginer både over maks. og under min. på peilepinnen. PS. Når det står på anvisningen at man skal måle etter ti minutter, menes det minimum ti minutter. Dette for at oljen som pumpes opp i motoren under drift skal få tid til å renne/sige tilbake til bunnpanna. I kaldt vær og om motoren ennå er kald kan ti minutter være lite, mens ved driftsvarm motor er det mer enn nok. Det vil uansett komme noen centiliter etterhvert, men dette er ukritisk. Redigert 28.April.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Takker? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Eureka Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Jeg ville sugd opp så nivået ble mellom min og max. 3/4del er bra. Hentet ny bruktbil, diesel, for litt siden. Verkstedet hadde fylt rett over max. Fikk ikke ro i sjela for e hadde sugd opp. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 (redigert) Ville sugd opp litt om den er over max. Kan nevne at Volvo personbil har en motor som går rett i nødmodus om den er på max og Volvo har innført service som sier aldri over 1/2. Dette er nok en feil på nevnte motor, men går aldri over max uansett. For mye olje kan gi endel feil. Pakninger som ryker f.eks. Eller olje som presses gjennom O-ringer med stort forbruk som resultat. En god regel er fyll til max når du skifter olje og filter. Så fylles filter når du starter motor og du havner litt under max. Det er ideelt. Redigert 29.April.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Nero II skrev On 19.3.2019 at 22.30: Som sørlending har jeg gått rundt Stadt to ganger i liten båt, vært like redd begge gangene, og den ene gangen hadde jeg flaks som kom greitt forbi. Skal jeg oppsummere erfaringene i et enkelt råd, så er det å følge med på værmeldngen. STADT KAN BLI STYGT. Da skal du ikke være der i liten båt. Stadt kan også være helt kurant, og du sklir over i løpet a firefem timer. Stadt kan sikkert også være flatt golv, en det har jeg ikke opplevd. Når du passerer Måløy må du ha et værvindu på mellom 5-12 timer. Jeg har gått en gang til Ålesund og en gang til Fosnavåg, og vil anbefale det siste. Nærmere Ok havn og rett i leia videre. Men pass på været! Martine29 skrev On 25.4.2019 at 6.17: Det er vel den japanske utgaven jeg har. På de 6 åra jeg har hatt motoren så har det absolutt ikke vært problemer, kun bytta eksosbend. Og motoren er fra 93. Da får jeg bare leve med at enkelte sørvispunkter er litt knotete....takk for info. jerognal skrev for 2 timer siden: Ville sugd opp litt om den er over max. Kan nevne at Volvo personbil har en motor som går rett i nødmodus om den er på max og Volvo har innført service som sier aldri over 1/2. Dette er nok en feil på nevnte motor, men går aldri over max uansett. For mye olje kan gi endel feil. Pakninger som ryker f.eks. Eller olje som presses gjennom O-ringer med stort forbruk som resultat. En god regel er fyll til max når du skifter olje og filter. Så fylles filter når du starter motor og du havner litt under max. Det er ideelt. kan nevne at nevnte volvo motorer og andre motorer er dette lagt inn pga partikkelfilter, ved regenering av filter sprøytes det inn ekstra diesel og er filter blitt tett så kommer en del av denne dieselen i bunnpanne, derfor så går mange motorer i nødmodus pga at dem ikke skal få for mye olje som gjør at motorene kan begynne å ruse seg pga for mye olje, det har vært utrolig mange motorer som har havarert pga dette, ikke bare volvo men mange andre merker også har hatt/har samme problemet, så for mye olje på motoren er ikke bra og husk oljen utvider seg litt også når den er varm, motorer skal aldri fylles mere en halv til trekvart på peilepinnen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.