Lars H.
Code0 skrev 1 time siden:Ja, det dørger for vertikal sirkulasjon i vannmassene, ellers hadde det kaldeste vannet blitt liggende på bunn. Og det krymper når det går til fast stoff (‘fryser’). Da flyter is, ellers hadde alt vært bunnfrosset. Clever...jern f.eks utvider seg. Man må tenke på alt, hektisk, når man bare hadde 7 dager...
Her gikk det nok igjen litt fort i svingene. Vann som fryser til is UTVIDER seg, det KRYMPER ikke, hørt om frostsprenging av kraner og kuleventiler i båt? Og når en viss vannmengde utvider seg ved overgang til fast form/is, blir egenvekten mindre enn da det var vann. Altså vil isen flyte på vann. Og iom. at vann er tyngst ved 4gr, synker dette vannet til bunns.
Men nå kom jeg litt langt bort fra varmtvannet i tanken i båten.
Der har jeg et eget eksempel fra påsketuren. Varmtvannskranen i pentryet hadde en dårlig pakning slik at det var en tendens til drypping fra tuten. Vi lå med landstrøm, og jeg har termostaten innstilt på max, ca.80gr. Det som da skjedde var at hver gang termostaten koblet inn varmeelementet steg trykket og det dryppet heftig fra kranen. Etter en stund når temperaturen hadde nådd 80gr. skrudde termostaten av strømmen og dryppingen avtok. Dette gjentok seg om igjen og om igjen . . .
Ellers hører det med til historien at pakningen i kranen til slutt helt gikk i filler slik at jeg måtte fikse meg en ny pakning.