MR Swe Startet 28.April.2019 Link til dette innlegget Startet 28.April.2019 Hei. Misstenker det er noe galt på mitt bluetop batteri. Fikk varsling på lading i helgen da jeg kjørde baugpropellen. Bluetop batteriet sitter rett ved siden av baugpropellen og vart fulladet et par dager hjemme føre. Var ned i båten tidligere i dag og målte batteriet og da var den 12.4V. Tog det hjem og ladade det. Nå har batteriet stod uten lading i et par timmer og den viser bare 12.7V. Er vel ikke helt som det skal? Hva skal hvilespenning vare og hvor lenge etter lading skal man måle den? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 fant en eldre diskusjon her inne om optima bluetop battert krever mer en 14,3 v for fulllade. Har bare 14,1 fra dynamon min. Kansje derfor ikke batteriet virker helt som det skall? noen som vet mer om det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Hvilken spenning har du ved dynamo? Jeg ville forventet 14,4V ved dynamo. 0,3V spenningstap til batteriet indikerer underdimensjonert kabel. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
MR Swe Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 (redigert) Har 14,1 fram til Sterling Pro Split. Har ikke målt nede på dynamon. Men en test av Nor Star 950 kommer dette fram "Ved siden av motorrommet er det et eget rom for batteribanken som består av 3 x 115 Ah. batterier. Her finnes også sikringspanel og hovedbryter til både baugpropell og ankervinsj. Alt meget godt merket. Strømkablene er riktig dimensjonert og ryddig lagt opp. Det er som tidligere nevnt enkel adkomst til bryter- og instrumentpanel på dashbordet. Ladespenningen målte vi til 14,0 volt ved 2000 omdreininger og mye belastning på strømnettet. Det er noenlunde tilfredsstillende, men kunne gjerne vært 0,4 volt høyere." Redigert 29.April.2019 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Jeg tror jeg ville målt nærmere dynamo for å sjekke om du har noe spenningsfall. Er opplegget fram til baugtruster originalt også? Hvilken dimensjon på kabelen? Se gjerne kalkulatoren for å regne på dimensjon: https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
MR Swe Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 (redigert) "Det burde halde i massevis,men, ja det er et men, jeg hadde et optima bluetop på en båt jeg hadde tidligere,denne båten hadde en motor som ladet med 14,3v og jeg maktet ikke å holde dette ladet, straks temperaturen falt under 10C så fikk jeg startproblemer med dette batteriet.Det virker som om Optima batteriene må ha en spenning på 14,6-14,7 for å bli fullt oppladet.Jeg byttet til et vanlig bly/syre start batteri og alle startproblemene forsvant som dugg for solen." Alternativet er at jeg kobler baugpropellen til Forbrukerbanken min som består av 2x140A batterier. De får og lading fra solceller i tilleg til dynamon. Hvor mye bruker en baugpropell på ca 10 sekunder.? Redigert 29.April.2019 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Produsentens info: https://www.optimabatteries.com/en-us/support/charging/recommended-battery-voltage Fully charged, engine not running, starting batteries (all REDTOP® or BLUETOP® 34M) should measure about 12.6 volts to 12.8 volts. Deep-cycle batteries, including all YELLOWTOP® and dual-purpose BLUETOP batteries, should measure approximately 13.0 to13.2 volts. Voltage measurements of the battery when the engine is running are the output of your alternator. This measurement should be about 13.3 to 15.0 volts, which may differ due to temperature. At average operating temperatures of 50° to 80°F, your alternator output voltage should be about 14 volts to 14.8 volts. https://www.optimabatteries.com/en-us/support/charging/charging-tips BLUETOP Type: 34M These batteries are designed for engine starting applications. They are NOT recommended or warranted for use in deep-cycle applications. Recommended charging information: Alternator: 13.3 to 15.0 volts, no amperage limit. Battery Charger: 13.8 to 15.0 volts, 10 amps maximum, approximately for six to twelve hours. Rapid Recharge: Maximum voltage 15.6 volts (regulated), no current limit as long as battery temperature remains below 125°F (51.7°C). Charge until current drops below one amp. Float Charge: 13.2 to 13.8 volts, one amp maximum current, time indefinite (at lower voltage). Strictly adhere to all limits. BLUETOP Type: D34M / D31M/ D27M These batteries are dual-purpose. They are designed for engine starting and deep cycling applications, as well as for use in boats with large accessory loads. Recommended charging information: Alternator: 13.65 to 15.0 volts, no amperage limit. Battery Charger: 13.8 to 15.0 volts, 10 amps maximum, approximately for six to twelve hours. Cyclic Applications: 14.7 volts, no current limit as long as battery temperature remains below 125°F (51.7°C). When current falls below one amp, finish with two-amp constant current for one hour for D34M and three-amp constant current for one hour for D27M and D31M. Rapid Recharge: Maximum voltage 15.6 volts (regulated), no current limit as long as battery temperature remains below 125°F (51.7°C). Charge until current drops below one amp. Float Charge: 13.2 to 13.8 volts, one amp maximum current, time indefinite (at lower voltage). Strictly adhere to all limits. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Stusset litt på den tabellen ovenfor. Der står det at det er begrensning på 10A ved bruk av lader, men ikke på dynamo. Hvorfor er det forskjell på ladekilde? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.