Jump to content

Soting av ruter

Storkveito

Recommended Posts

Hei! :)

Vurderer å sote rutene på min Targa 27. Ønsker at det skal dempe utsyn minst mulig, men dempe mest mulig innsyn. Prøvde noe jeg hadde liggende med 15% (biltema) men det ble ikke bra. 
Problemet var at det ble litt "regnbue" skinn når sola sto på. 

Har dere noen tips?  Finnes det soting som er polarisert eller lignende? 

Hadde en form for folie på innsiden av vinduene i forrige båt, utført av forrige eier. Det hadde deler av den effekten du er ute etter, dvs hindret innsyn. Men ulempen ved redusert sikt i skumring og mørke gjorde at jeg fjernet alt sammen.

Synes det ble veldig redusert sikt selv i svak skumring så for meg ble det en prioritering mellom det å se ut, vs dempet innsyn. Mulig du kan finne noe som ikke stjeler nattsynet ditt. Hvis ikke - finn andre metoder for å hindre innsyn.

Joda. Når ble dette en tråd som forteller om jeg burde gjøre det eller ikke istedet for å gi tips om produkter, men det er nå greit :)

Jeg har hatt en skrekkopplevelse da jeg kjørte i skikkelig sollys. Da ble jeg blendet av sola og det hjalp ikke med solbriller da glasset "bryter opp" sola slik at ruta ble mer eller mindre et hvit speil, selv med solbriller. Kom en båt selvfølgelig fra den siden og har jeg ikke hatt VHF, har jeg kjørt rett på båten. Etter at jeg la på sotinga, ble denne speilinga fra sollys mye bedre, men synes det soter for mye. Kjører stort sett kun når det er lyst. 

Men synes den demper for mye. Ideelt sett skulle det ikke ha vært sotet for utsyn i det hele tatt, men det finnes kanskje ikke. Derfor ønsker jeg råd om type sot film som kanskje gjør det enda bedre. Som gjerne er polarisert. Trenger ikke å være direkte sotet, men hjelpe mot at sola blender. Og for utseende sin del, synes jeg det er litt kult når det er litt svart i rutene og ikke innsyn. 

Om du ser på Redningsselskapet, samt endel Targa-modeller, så har du slike rullegardiner med et stoff du kan se gjennom i sollys.

Tror de er der som en "solbrille" og får å dempe innvending oppvarming. 

De er på rullegardiner for å dempe sollys på dagen, og rulles opp med en håndvending når det er skumring/mørkt og man trenger sikt. 

Mvh

Tor Arild

Nu gikk jeg på sjöbefalskolen i Göteborg, der fikk vi lære oss det......

etter litt søk fann jeg det her §15  sid 18 beskriver synsfelt fra broen.......nesten på sluttet

http://www.sjofartsverket.se/upload/SJOFS/2003_5.pdf

Tonade (sv) =sotede (no) eller polariserade får ikke monteres

skulle tro att det kommer fra en eller annen IMO-regel el motsv.

S/Y Gunga Din

17 hours ago, Tor Arild said:

Om du ser på Redningsselskapet, samt endel Targa-modeller, så har du slike rullegardiner med et stoff du kan se gjennom i sollys.

Tror de er der som en "solbrille" og får å dempe innvending oppvarming. 

De er på rullegardiner for å dempe sollys på dagen, og rulles opp med en håndvending når det er skumring/mørkt og man trenger sikt. 

Mvh

Tor Arild

Det er helt riktig. 

Disse er svært effektive og forhindrer innsyn i tillegg. 

Se på vindene på sidene lengst akter.  Der er rullegardin nede på dette bildet. ? 

RS155_0_11bdf10fdfd9c3b53a999e28251db1d2.jpg

Kom å tenke på en annen sak ........en sak som grenser til emnet (for de som er interessert, hvordan mørke glass reduserer sikten) 

fotokromatiske briller (har selv det!)....fotokromatiske briller er sånne briller som blir mørkere av UV-stråling, innomhus blir de som vanlige briller........tror man!

Det var en fatal stygg ulykke i England 2006, der en ferje seilte ned en liten seilbåt......

styrmann på ferja hadde slike briller.......

her ligger MAIB-rapporten

https://www.gov.uk/maib-reports/sinking-of-sailing-yacht-ouzo-after-encounter-with-ro-ro-passenger-ferry-pride-of-bilbao-off-isle-of-wight-england-with-loss-of-3-lives

noe å tenke på !

S/Y Gunga Din

Har kjørt mye hurtiggående båt og drevet med annen type aktivitet i og ved vann.

Maui Jim solbriller er langt bedre enn vanlig polariserte briller. Du ser bedre ned i vannet, og jeg har aldri blitt plaget med blending, hverken under bilkjøring eller båtkjøring. De koster litt, men er verdt pengene.

Hvis TS skal kjøre både om dagen og natten kan slike anbefales, sammen med rullegardiner eller annet. Om TS for det meste bruker båten om dagen - som jo de fleste gjør - så kan soting være gunstig. Lykke til :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...