Erik Startet 29.April.2019 Link til dette innlegget Startet 29.April.2019 (redigert) Så var det min tur, tett septik system Har en 30 liter frittfall tank hengende på ett skot som tømmes via kuleventil på skroggjenomføring, men det er tett. Har vært i sjøen gjentatte ganger med både vannslange og stakefjær, og bla kommet inn med stakefjær helt inn i tanken (etter lengden å dømme,) så tolker det som at tømmestussen til tanken ikke bare er ett hull i bunn av tanken, men en svanehals på innsiden, og at det er i svingen der det stopper. Uansett : Full tank som henger på veggen, og avtappingsstussen er i bunn av tanken Det jeg vurderer nå, er å kjøpe en ny tank med pumpe, og alle slangetilkoblinger i topp. Da kan jeg koble den pumpen til den gamle tanken via dekksavsugings stussen på topp, og flytte innholdet, forhåpentlig uten for mye søl, og så koble den nye tanken til de gamle slangene etterpå for så å tømme på havet når alt er klart. Samtidig kan jeg da kjøpe større tank enn jeg har fra før. Men så er jeg litt skeptisk til å innføre pumpe i kretsen da. Frittfall funksjonen er enkel og har fungert godt i mange år. Pumpe innfører nok ett ledd som kan gå tett eller feile. Men fordelen er da at neste gang er ihvertfall stussene på topp så det hele kan håndteres enklere. Noen med gode eller dårlige erfaringer på tank med pumpetømming ? Tenker feks en slik : Redigert 29.April.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
marius Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Kommer du til utløpet av septik på utsiden av skroget? Ville i så fall prøvd et "glemt verktøy" nemlig en god gammeldags sugekopp, kjøpes på Biltema for kr.45,- Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Eller dra til tømmestasjon og koble stussen rett i slangen bak på toalettet. Da kan det hende du får ut bra med urinstein også . Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Vil ikke toalett med kvern, pluss tank med frittfall være det beste? Så blir innholdet most i starten, før det kommer til tanken, og dermed mindre risiko for at det tetter seg når det skal ut. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Erik Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 marius skrev 14 minutter siden: Kommer du til utløpet av septik på utsiden av skroget? Ville i så fall prøvd et "glemt verktøy" nemlig en god gammeldags sugekopp, kjøpes på Biltema for kr.45,- Forsøkt på alle uttak, inkludert under båt, uten effekt. Men var fin å sette fast under skrog for så å feste vannslangen i når jeg forsøkte skylle fra utsiden metoden (uten at det hjalp) Worry II skrev 9 minutter siden: Eller dra til tømmestasjon og koble stussen rett i slangen bak på toalettet. Da kan det hende du får ut bra med urinstein også . Jeg ligger i Stavanger, Rogaland, og tror ikke det finnes tømmestasjon i en helge-turs omkrets (har søkt og ikke funnet noe.) Noen som vet om noen mellom Egersund og Karmøy ? S/Y Emma skrev 4 minutter siden: Vil ikke toalett med kvern, pluss tank med frittfall være det beste? Så blir innholdet most i starten, før det kommer til tanken, og dermed mindre risiko for at det tetter seg når det skal ut. Det ville muligens hindret problemet før det oppstod, men det løser ikke de 30 litrene med septik som henger på veggen nå. Er og redd min 30 liter tank går veldig fort full med eletrisk pumpe på do. Og ny større frittfallstank for å henge på veggen som kan passe har jeg ikke funnet enda Men det er ett poeng. Kanskje tank med pumpe på tømming krever kvernet innhold i forkant. Noen som vet noe om det eller har erfaring fra å ha det slik uten kvern? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Erik skrev 5 minutter siden: Noen som vet om noen mellom Egersund og Karmøy ? Dårlige greier, ser det ut til. Må til Jelsa, ser det ut som.. https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1A7LCdc_td1DdO0DDvnyOQKBxwxo&ll=58.77091136961984%2C5.873482967609448&z=8 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Jelsa er overkommelig på en helg, men jeg har aldri lagt merke til noe som likner på en tømmestasjon der inne (ikke vært der siden i fjor da..) Noen som har prøvd denne stasjonen ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Jeg har hatt samme problematikken. Bare at tanken er 150 liter. Det viste seg at det over årene hadde lagt seg et lag dopapir i bunnen av tanken som hadde limt seg sammen i flak. Var innom tankstasjonen i Strömstad. Fylte tanken med ferskvann og brukte vakuumsugeren. Etter et kvarters tid kom drønnet. Og det fløt hvite 'pappbiter' rundt båten. Etter det har vi hatt 150 liter effektivt volum. Jeg vil anta at man vil få samme problematikk om man har en vanlig sugetank. Bare at da får man ikke hjelp av gravitasjonen for å tømme. Grunnen til at vi fikk problemet, var nok at vi ikke alltid har vært like flinke til å bruke toalettpapir av riktig kvalitet. Og, når vi er på lengre overfarter, har latt tankventilen stått åpen. På den måten har vi ikke fått det riktige 'drønnet' ved tømming. Dessuten fyller vi nå tom tank et par ganger i året med ferskvann og lar det 'drønne gjennom'. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 @Hulda Har en båt med septik som skal suges tom via en slange i topp av septik og utløp under båten. Båten ble overtatt nå i vinter. Når du skriver om "drønnet"; mener du da at vi bør la tanken fylles opp en del før vi åpner tankventilen og at det da suger/tømmes bedre? Hittil har jeg bare latt den stå åpen i ganske lange perioder og kun stengt den når vi ligger i havn, men det gir jo mening at det tømmes bedre hvis vi bygger opp et visst volum for hver tømming. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Hmmm.. Alt snakket om vakumtømming satte tankene i gang. Som sagt er det en dagsreise til nærmeste (hvis de i det hele tatt har på Jelsa som kartet tilsa). Men en ide jeg fikk da : Hva om jeg kapper avløps slangen min (forhåpentlig etter proppen ) og setter inn en y ventil (eller T) på den. Så kobler jeg en slange fra vakumstussen på toppen av tanken via en septikpumpe (som jeg må kjøpe) inn på treveis ventilen, og så kan jeg tømme fra toppen av tanken til sjø (ja, jeg drar på havet først). Bør det virke ? Vil en vanlig septik pumpe greie å suge opp dette den veien, eller må det kraftigere vakuum til ? Etter tømming må det jo fremdeles åpnes og renses og ordnes i originalstussen , men da forhåpentligvis uten 30 liter septik som kommer sprutende .. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Stekepanne Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 En bekjent hadde problem med sin tette tank. Han løste dette med å lage en "plugg" med en skrutrekker som fruen holdt i luftehullet på skutesida. Dette for å tette luftinga helt. Deretter gikk han inn på doen og begynte å pumpe, med tømmeventilen åpen. Det blir tyngre og tyngre ettersom tanken fylte seg med trykk. Med et "PLOPP" kom alt innholdet ut på rett plass. Dette kan vel gå mye værre... Føreste som slår meg er at man sprekker en slange. Evt får noe av innholdet ut av luftehullet når proppen tas vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 PostIT skrev 7 minutter siden: En bekjent hadde problem med sin tette tank. Han løste dette med å lage en "plugg" med en skrutrekker som fruen holdt i luftehullet på skutesida. Dette for å tette luftinga helt. Deretter gikk han inn på doen og begynte å pumpe, med tømmeventilen åpen. Det blir tyngre og tyngre ettersom tanken fylte seg med trykk. Med et "PLOPP" kom alt innholdet ut på rett plass. Dette kan vel gå mye værre... Føreste som slår meg er at man sprekker en slange. Evt får noe av innholdet ut av luftehullet når proppen tas vekk. Metoden har jeg testet, (med hell før ), men denne gangen hjelper det ikke. Jeg har både tettet luftingen på skutesiden med hånda (det har hjulpet før). Og jeg har tatt av lufte slangen og tettet med tommelen rett på tanken, og jeg har satt gummibåtpumpen på luftingen og pumpet. Ingen av delene hjalp. Det å sette trykk på tanken er en risikosport, dersom noe annet gir seg før proppen, men jeg har tatt i så mye jeg turte (som var en del etter som frustrasjonen steg), men proppen sitter like forbannet Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Hei Dersom du uansett skal skifta tanken, og har tilkomst frå oppsida, er det vel like greitt å bora eit høveleg hol i toppen av tanken, og så pumpa ut skiten? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 (redigert) Skal jeg pumpe fra toppen så kan jeg sikkert bruke vakuum stussen som går til dekk istedet for å bore. Problemet er at jeg ikke har noen tømmestasjon i regionen, og ikke eier jeg noen pumpe selv fra før. Men jeg vurderer å kjøpe en pumpe som sagt, for å tømme det den veien. Enten til sjø, eller over i en egnet beholder for å frakte det vekk. Spørsmålet er om en vanlig septikpumpe er kraftig nok til å løfte/suge det opp den veien... Alternativet er å kjøpe helt ny tank med pumpe inkludert, og tømme det fra gammel til ny tank med den, men ny tank av den typen koster 7-8000 så jeg teller på knappene om det er lurt å gå vekk fra frittfalls metoden og bruke septikpumpe for tømming. Så egentlig er det det jeg lurer på : Er det bedre med frittfall en med el-pumpe tøming av septiktank, spesielt når det ikke er kvern fra toalettet ? Siste alternativ som jeg har på listen er å få tak i ett kar å sette under, og la det renne fra tank ned i det mens jeg staker, men det frister ikke akurat Redigert 29.April.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Erik skrev 40 minutter siden: Er det bedre med frittfall en med el-pumpe tøming av septiktank, spesielt når det ikke er kvern fra toalettet ? Jeg tenker..... nei. Om utløpet av tanken er større enn inntaket (fra do) vil det vel egentlig være noe nær umulig å tette tanken. Dvs jeg fikk det til på forrige båten vha to metoder: 1. Åpen bunnventil på tanken hele tiden, hadde en idé om at det skulle renne rett ut. Det gjorde det, men kun det bløte, resten la seg som ett lag i bunnen helt til det tettet. Måtte toppe tanken med vann og seile en humpete tur for å løsne det. 2. La tanken stå med innhold så lenge at det "sementerer seg" i bunnen, samme løsning som over. En pumpe etter tanken vil kun komplisere. Om ting er riktig så tømmes falltank i løpet av "et svupp", en pumpe vil ødelegge for det og helt sikkert feile eller gå tett selv en gang i fremtiden. Om du ender med å bytte tank, få tak i en med realt stort utløp. På båten jeg hadde var det noe nær "gigantisk" med svær skrogjennomføring og kran, jeg tipper 2x større enn inntaket fra toalettet. Klarte du å pumpe det inn i tanken ville det garantert også gå ut av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1A7LCdc_td1DdO0DDvnyOQKBxwxo&ll=59.21381109482408%2C5.64167917543773&z=10 Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Har du noen mulighet for å få plumbo inn i tanken? Man skal visstnok være forsiktig med det på alu-tanker, men i dette tilfellet er vel alt bedre enn nåværende situasjon Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Jeg har god erfaring med å pumpe vakuum fra lufteslangen med gummibåtpumpa, steng alt annet enn tømmeventilen, så pumper du vakuum i tanken. Da suger du vann og forhåpentlig proppen inn. Trykk har jeg ikke tatt sjansen på. Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Men hvis det er så tett som antydet så er det vel bare å koble ifra slangene og løfte skiten ut? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 (redigert) Pinkvin skrev for 4 timer siden: Jeg tenker..... nei. Om utløpet av tanken er større enn inntaket (fra do) vil det vel egentlig være noe nær umulig å tette tanken. En pumpe etter tanken vil kun komplisere. Om ting er riktig så tømmes falltank i løpet av "et svupp", en pumpe vil ødelegge for det og helt sikkert feile eller gå tett selv en gang i fremtiden. Om du ender med å bytte tank, få tak i en med realt stort utløp. På båten jeg hadde var det noe nær "gigantisk" med svær skrogjennomføring og kran, jeg tipper 2x større enn inntaket fra toalettet. Klarte du å pumpe det inn i tanken ville det garantert også gå ut av tanken. Stuss inn og ut av tanken er like, å om det klumper seg i tanken, så er potensialet for å tette både slange/stuss (som her) til stede, så jeg heller i samme retning som deg, at pumpe bare kompliserer, spesielt på ukvernet innhold PostIT skrev for 3 timer siden: Har du noen mulighet for å få plumbo inn i tanken? Man skal visstnok være forsiktig med det på alu-tanker, men i dette tilfellet er vel alt bedre enn nåværende situasjon Ja, jeg kommer til i toppen av tanken, men er meget skeptisk til plumbo, da den fort kan lage harde klumper, alt etter hva det reagerer med nedi der... Tror tanken er rustfritt, står edel-stahl på den, men sikker er jeg ikke... Too Much skrev for 2 timer siden: Jeg har god erfaring med å pumpe vakuum fra lufteslangen med gummibåtpumpa, steng alt annet enn tømmeventilen, så pumper du vakuum i tanken. Da suger du vann og forhåpentlig proppen inn. Trykk har jeg ikke tatt sjansen på. Hmmm. Bra tips. Båt pumpen passer som støpt på stussen der, og pumpa kan jo snus, Må testes.. sjore skrev for 2 timer siden: Men hvis det er så tett som antydet så er det vel bare å koble ifra slangene og løfte skiten ut? Ja, i teorien. Men det gjenstår å se hva som skjer når jeg kobler fra slangen i bunn. Løsner proppen (eller den sitter lenger ut i slangen enn jeg tror) så får jeg meg en lite trivelig overraskelse når jeg åpner der.... Jeg ser at jeg får en elpumpe for 2-3000 og en manuell for under 2000,-. Lurer på å kjøpe det, og så prøve å pumpe fra toppen av tanken fra "tømmestasjon stussen" (den som går via slange til dekk). Det bør da kunne fungere det ? Antar den stussen bare er ett rør inni tanken ned mot bunn, så det blir som å pumpe ved å stikke en slange nedi der ? Redigert 29.April.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Dreamer Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Jeg er også skeptisk til Plumbo, men det er flere typer flytende avløpsåpnere som er verdt å prøve. Det er vel nærliggende å prøve noe slikt før du går over til mer drastiske metoder. Det enkle er ofte det beste! Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Mudin er testvinner. Er veldig fornøyd med den hjemme. Skal visstnok ikke ha samme «bakdeler» som plumbo. Selges på coop Sitér dette innlegget Link to post
Lady E Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Angående tømmestasjon, har hørt at det skal være en på Bekhuskaien som nesten ingen vet om. Ville sjekket med Stavanger havn ev. Stavanger kommune, parkavdelingen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Too Much skrev for 14 timer siden: Jeg har god erfaring med å pumpe vakuum fra lufteslangen med gummibåtpumpa, steng alt annet enn tømmeventilen, så pumper du vakuum i tanken. Da suger du vann og forhåpentlig proppen inn. Trykk har jeg ikke tatt sjansen på. Da har jeg prøvd den metoden også, men det gav ikke ønsket effekt. Synes det var vanskelig å få til særlig vakuum da, pumpen sugde seg jo sammen ganske fort... Lady E skrev for 10 timer siden: Angående tømmestasjon, har hørt at det skal være en på Bekhuskaien som nesten ingen vet om. Ville sjekket med Stavanger havn ev. Stavanger kommune, parkavdelingen. Skal se om jeg finner ut av det, men har egentlig bestemt meg for at en pumpe som kan suge via avsuget på toppen der vil gjøre meg mer selvhjulpen også i fremtiden, så tenker egentlig å bygge om så jeg har to muligheter også i fremtiden, en frittfall fra bunn som før, og en via pumpe på toppen, via stuss. I praksis bruker vi jo aldri tømmestasjon, og skal vi til Sverige igjen så er det jo bare å koble det tilbake. Så da er det to spørsmål : 1 Vil en vanlig septik pumpe greie å suge via den stussen, kan tenke meg tanken er ca 50cm høy 2 Vil det blir en hevert effekt når det er pumpet over toppen, og da begynne å renne fritt, slik at beholderen jeg pumper til MÅ være større enn den jeg pumper fra, eller vil det kun komme det som faktisk pumpes ? Hvordan virker disse pumpene egentlig ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sleipner93 Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Hei Erik. Vil du ikke beholde frittfalltanken? Jeg har laget slik opplegg i skøyta , kan vel ikke finnes enklere system. Prøvd med vannslange/høyttrykk opp i tømmeutløpet ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.