Jump to content

Edit History

Erik

Erik

Så var det min tur, tett septik system :headbang:

Har en 30 liter frittfall tank hengende på ett skot som tømmes via kuleventil på skroggjenomføring, men det er tett.

Har vært i sjøen gjentatte ganger med både vannslange og stakefjær, og bla kommet inn med stakefjær helt inn i tanken (etter lengden å dømme,) så tolker det som at tømmestussen til tanken ikke bare er ett hull i bunn av tanken, men en svanehals på innsiden, og at det er i svingen der det stopper.

Uansett : Full tank som henger på veggen, og avtappingsstussen er i bunn av tanken :headbang:

Det jeg vurderer nå, er å kjøpe en ny tank med pumpe, og alle slangetilkoblinger i topp. Da kan jeg koble den pumpen til den gamle tanken via dekksavsugings stussen på topp, og flytte innholdet, forhåpentlig uten for mye søl, og så koble den nye tanken til de gamle slangene etterpå for så å tømme på havet når alt er klart.

Samtidig kan jeg da kjøpe større tank enn jeg har fra før.

Men så er jeg litt skeptisk til å innføre pumpe i kretsen da. Frittfall funksjonen er enkel og har fungert godt i mange år. Pumpe innfører nok ett ledd som kan gå tett eller feile. Men fordelen er da at neste gang er ihvertfall stussene på topp så det hele kan håndteres enklere.

Noen med gode eller dårlige erfaringer på tank med pumpetømming ?

Tenker feks en slik :  tank.jpg.641f61976306a80899c4d3a19ced019c.jpg

Erik

Erik

Har en 30 liter frittfall tank hengende på ett skot som tømmes via kuleventil på skroggjenomføring, men det er tett.

Har vært i sjøen gjentatte ganger med både vannslange og stakefjær, og bla kommet inn med stakefjær helt inn i tanken (etter lengden å dømme,) så tolker det som at tømmestussen til tanken ikke bare er ett hull i bunn av tanken, men en svanehals på innsiden, og at det er i svingen der det stopper.

Uansett : Full tank som helger på veggen, og avtappingsstussen er i bunn av tanken :headbang:

Det jeg vurderer nå, er å kjøpe en ny tank med pumpe, og alle slangetilkoblinger i topp. Da kan jeg koble den pumpen til den gamle tanken via dekksavsugings stussen på topp, og flytte innholdet, forhåpentlig uten for mye søl, og så koble den nye tanken til de gamle slangene etterpå for så å tømme på havet når alt er klart.

Men så er jeg litt skeptisk til å innføre pumpe i kretsen da. Frittfall funksjonen er enkel og har fungert godt i mange år. Pumpe innfører nok ett ledd som kan gå tett eller feile. Men fordelen er da at neste gang er ihvertfall stussene på topp så det hele kan håndteres enklere.

Noen med gode eller dårlige erfaringer på tank med pumpetømming ?

Erik

Erik

Har en 30iter frittfall tank hengende på ett skot som tømmes via kuleventil på skroggjenomføring, men det er tett.

Har vært i sjøen gjentatte ganger med både vannslange og stakefjær, og bla kommet inn med stakefjær helt inn i tanken (etter lengden å dømme, så tolker det som at tømmestussen til tanken ikke bare er ett hull i bunn av tanken, men en svanehals på innsiden, og at det er i svingen der det stopper.

Uansett : Full tank som helger på veggen, og avtappingsstussen er i bunn av tanken :headbang:

Det jeg vurderer nå, er å kjøpe en ny tank med pumpe, og alle slangetilkoblinger i topp. Da kan jeg koble den pumpen til den gamle tanken via dekksavsugings stussen på topp, og flytte innholdet, forhåpentlig uten for mye søl, og så koble den nye tanken til de gamle stussene etterpå for så å tømme på havet når alt er klart.

Noen med gode eller dårlige erfartinger på tank med pumpetømming ?

• Create New...