Erik
Pinkvin skrev for 4 timer siden:
Jeg tenker..... nei. Om utløpet av tanken er større enn inntaket (fra do) vil det vel egentlig være noe nær umulig å tette tanken.
En pumpe etter tanken vil kun komplisere. Om ting er riktig så tømmes falltank i løpet av "et svupp", en pumpe vil ødelegge for det og helt sikkert feile eller gå tett selv en gang i fremtiden.
Om du ender med å bytte tank, få tak i en med realt stort utløp. På båten jeg hadde var det noe nær "gigantisk" med svær skrogjennomføring og kran, jeg tipper 2x større enn inntaket fra toalettet. Klarte du å pumpe det inn i tanken ville det garantert også gå ut av tanken.
Stuss inn og ut av tanken er like, å om det klumper seg i tanken, så er potensialet for å tette både slange/stuss (som her) til stede, så jeg heller i samme retning som deg, at pumpe bare kompliserer, spesielt på ukvernet innhold
PostIT skrev for 3 timer siden:Har du noen mulighet for å få plumbo inn i tanken? Man skal visstnok være forsiktig med det på alu-tanker, men i dette tilfellet er vel alt bedre enn nåværende situasjon
Ja, jeg kommer til i toppen av tanken, men er meget skeptisk til plumbo, da den fort kan lage harde klumper, alt etter hva det reagerer med nedi der... Tror tanken er rustfritt, står edel-stahl på den, men sikker er jeg ikke...
Too Much skrev for 2 timer siden:Jeg har god erfaring med å pumpe vakuum fra lufteslangen med gummibåtpumpa, steng alt annet enn tømmeventilen, så pumper du vakuum i tanken. Da suger du vann og forhåpentlig proppen inn. Trykk har jeg ikke tatt sjansen på.
Hmmm. Bra tips. Båt pumpen passer som støpt på stussen der, og pumpa kan jo snus, Må testes..
sjore skrev for 2 timer siden:Men hvis det er så tett som antydet så er det vel bare å koble ifra slangene og løfte skiten ut?
Ja, i teorien. Men det gjenstår å se hva som skjer når jeg kobler fra slangen i bunn. Løsner proppen (eller den sitter lenger ut i slangen enn jeg tror) så får jeg meg en lite trivelig overraskelse når jeg åpner der....
Jeg ser at jeg får en elpumpe for 2-3000 og en manuell for under 2000,-. Lurer på å kjøpe det, og så prøve å pumpe fra toppen av tanken fra "tømmestasjon stussen" (den som går via slange til dekk). Det bør da kunne fungere det ? Antar den stussen bare er ett rør inni tanken ned mot bunn, så det blir som å pumpe ved å stikke en slange nedi der ?