Erik Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Hei Ørjan, lenge siden sist Ja, har vært uti med våtdrakt, og blandt annet brukt vannslange (privat som jeg koblet på havna sin), og flasketut + fille rundt for å tette for å få trykk, men det hjalp ikke. Prøvd 2 ganger * mange forsøk hver dag Det er ikke helt tett, for det piplet litt vann ut av luftingen når jeg gjorde det, men det er ikke nok til å tømme tanken.... Skuta ligger på sjøen, og fridagene står i kø fremover, så jeg har bestemt meg for quick fix nå, beholde tanken og bare få den tømt, renset og staket, og så muligens ombygge senere. Så planen nå er å tømme tanken med pumpe fra avsugstussen ved hjelp av pumpe, så rense med vann/kjemikalier, tømme på ny fra topp, og så åpne i bunn og stake opp som best jeg kan (både fra bunn og topp) . Har i tillegg kjøpt en porta porti som en plan B om det går tett igjen senere i sesongen Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Geir Kallevik Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Hva med å prøve en Rørrenser for høytykkspyler ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Så kjekk ut den, og med 20m kabel/slange hadde det gått ann å få den den under båten og. Men den koster jo litt, og så er jeg usikker på om den går rundt bendet ved skrog gjennomføringen, det var litt klønete å komme forbi der når man ligger og dupper i sjøen, og det er jo bare 38mm rør ... Nei, tror jeg legger pengene i en pumpe og prøver fra toppen. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Status på prosjektet : Satte på 38mm slange på stussen for dekkstømming/tømmestasjon på toppen av tanken, monterte inn manuell septik pumpe på slangen, og da fikk jeg tømt tanken. Det fungerte aldeles utmerket Etter noen skyllinger av tank via do pumping og så tømming via den provisoriske tømme løsningen kom det relativt rent vann, så da returnerte jeg til brygga, og satt vannslangen (min egen, ikke felles slangen) i lufte slangen, for å pumpe/vaske litt mer. Da sa det plutselig gloobgloob og det kom partikler ut under skuta, så da er både tanken tom og den verste proppen vekke . Tanken står nå med godstoff og så blir det mer skylling, før jeg åpner slangen i bunn av tanken og gjør helt rent mekanisk. Men da fungerte hvertfall planen, å pumpe ut innholdet fra topp. Pumpen og slangen har jeg utstyrt med messing stuss med gjenger, og stussen fra tanken har fått kuleventil som gjengene passer inn i, så den dagen tanken ikke lar seg tømme på tur er det kjapt gjort å koble på slangen med pumpe på og pumpe fra topp neste gang også Så da ordner det seg Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.