Jump to content

Ulike vernemasker/filter og bruksområder

Belia

Recommended Posts

Jeg har søkt litt på forumet og ikke funnet så mye om vernemasker og filter. Er det noen som kan dette HMS-faget og kan si noe om hva som er bra og egnet til hva?

Jeg har bare erfaring med Biltema sin beskyttelsesmaske. Den finnes det to filter til denne:

Gassfilter 755 A1. Dette er det jeg hovedsaklig har brukt.Men er usikker på om denne fungerer på "alt" fra avgass til damp/tåke. Da tenker jeg på feks maling, epoxy, gelcoat, polerings- og båtpleiemidler, avfetting og vaskemidler/bilpleiemidler.

Partikkelfilter 755 P3 R. Hva er bruksområde på denne typen?

Er A1 og P3 R en form for standard eller er det bare Biltema sin klassifisering?

Hvilke andre filter og masker finnes og hva bør brukes? 3M er vel mye brukt.

Er det gode linker der ute som sammenfatter dette temaet?

Hilsen

Belia

Kjøper alltid 3M P3, den tar "allt".  

3M har 4 fargekoder for gasser, det kan godt være penger å spare på å droppe nokre fargestriper, men eg har alltid safet med å kjøpe den med alle 4 stripene og då er brun stripe med som den "beste". 

Eg har ikkje sett meg veldig inn i dette, men eg trur p1/p2/p3 er standard klassemerking for støvmasker. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Denne funker bra.

Bruker denne på jobb (og hjemme).

https://www.gerdmans.no/lager-og-industri/personlig-verneutstyr/åndedrettsvern/halvmaske-sundström-sr100-premiumpack?

Det finnes og tett hel-maske som går over hele ansiktet, personlig foretrekker jeg halvmaske og eventuelt briller.

Det brune (gassfilteret) kan brukes lenge.

Bytt når du kjenner malingslukt gjennom filteret. Det er dato-stempling på gassfilter, men til hobbybruk tar jeg det med ei klype salt.

Merker ingen malingslukt ivertfall, så godt må det gjøre.

Støvfilteret varer og kjempelenge. Aldri byttet det jeg har hjemme.

Lurt å bruke forfilter, det tynne hvite på utsiden.

Går fint an å banke støv av det og bruke støvsugeren på det så varer de og lenge.

Gull ved saging i betong, det støver sinnsykt.

A = gass / løsemiddelpartikler - Høyere tall, finere gasser tar det.
P =  støvpartikler, tallet vurderer hvor fint det filtrerer - jo høyere dess finere.

P2 - Tar vanlig "byggstøv" - tresliping f.eks, grovere betong partikler

P3 - Tar finere støvpartikler som betongstøv og asbest, finslipt bunnstoff..

A er aktive filtre, evt kullfiltre, har du masker av denne typen, oppbevar disse i lufttett boks, filtrene vil "jobbe" så lenge de er i friluft.

Det er to enkle regler:

1: er den tung å puste igjennom er den ferdig, P filteret er tett. - kjøpt nytt!

2: Smaker/lukter det løsemiddel/gass - De aktive filterene er ferdig- kjøp nytt!

Ikke tull med åndedrettsvern :) 

Ok.

Om jeg for eksempel skal bruke Nano Extract til å rense/polere gelcoat vil jeg tro at det kan bli både avgasser og noe støv. Bør jeg gå for en maske som har kombinasjonsfilter?

Har googlet litt og ser at det finnes A1, A2, ABE med flere som tar gasser. Hvilket er mest aktuelt for oss båtfolk?

Hilsen

Belia

Finn deg en maske som er A2P3 vil jeg personlig anbefale. Det er det vi selger til de i bransjen stort sett.
Ikke promotering, men denne leverer jeg til mine kunder: https://nettbutikk.wuerth.no/klaer-sko-hansker-og-verneutstyr/aandedrettsvern/engangs-halvmaske-3m-4255 

Finn deg en tilsvarende en, så er du sikker :)

Du får dessverre ikke kjøpt tilbake båtkostnader med det du betaler for å ta vare på lungene dine.

Redigert av Lolsen (see edit history)

Støtter fuglen! Sundstrøm sr 100 premiumpack, -god silikonmaske med god beskyttelse. Myk og god maske som kan brukes lenge uten å bli ukomfortabel. Koster litt i innkjøp men forholdsvis rimelige filtre og den kommer med oppbevaringsboks. Merk at Sundstrøm anbefaler skift av «gassfilter» etter Max 50 timer (tidligere om det blir tungt å hive etter pusten eller det smaker/lukter)

Kan også kjøpes feks hos Norbond på hamar (de har kompetanse på produktene de selger?).

• 10 måneder senere...

Fin tråd med gode råd men tar opp tråden igjen for å bli helt sikker.

Skal kjøpe nye filtere til min Sundstrøm SR100 og vil gjerne ha riktig filter til riktig bruk. Skal lakke med bla Antipest 2-komp og den bruker Tynner#17 som fortynner. Videre så skal det lakkes med både 2-komp polyuretan og akryl-lakk samt vasketynner. Med andre ord så blir det mange heftige løsemidler som jeg vil ha så god beskyttelse som mulig mot. I tillegg til forfilter og P3 filter, hva anbefales, A1 eller A2?  Har denne masken https://www.norbond.no/personlig-verneutstyr/andedrettsvern/halvmaske-sundstrom-sr100 Er A2 det eneste alternative i forhold til hva jeg beskrev? Er A2 tyngre å puste igjennom enn A1?

Vet at helmaske med overtrykk er det beste men denne masken er hva jeg har. Erfaringer mottas med takk.

A1 eller A2 - spørs hvor du skal bruke det.

Utendørs i vinden, trenger du ikke åndedrettsvern i det hele tatt.

2 komp lakk og tynner nr. 17 i en kjeller ville jeg valgt A2.

Har aldri prøvd A1, så vet ikke hvordan den er. Ingen problem å puste gjennom A2.

Se på beskrivelsen på denne:

https://www.gerdmans.no/lager-og-industri/personlig-verneutstyr/åndedrettsvern/gassfilter-sundström-sr217-a1-5-pk?

Nå driver vel ikke folk flest å måler gasskonsentrasjon hjemme når de styrer å lakker.

Altså, vi har ikke peiling på om vi har 0,01 eller 0,4 prosent (f.eks.) tynner nr. 17 i lufta.

Derfor ville jeg valgt A2.

Du trenger ikke partikkelfilter (støvfilter) ved maling/lakking.

Så sant du ikke har mye støv i lufta.

Men da bør du ikke lakke...

Helmaske med overtrykk er for profesjonelle som holder på i stor skala.

Har du en kompressor stående, er det ikke sikkert den lufta er den beste å puste i.

Den kan være iblandet olje og annet dritt fra kompressor.

Kompressor-luft bør gjennom en filtersats hvis den skal pustes i.

Fun fact (?)

Katten holder seg borte når jeg lakker.

Den vil heller ikke sitte på fanget mitt etter jeg har lakket, og ikke byttet bukse.

Fuglen skrev for 14 timer siden:

A1 eller A2 - spørs hvor du skal bruke det.

Utendørs i vinden, trenger du ikke åndedrettsvern i det hele tatt.

2 komp lakk og tynner nr. 17 i en kjeller ville jeg valgt A2.

Har aldri prøvd A1, så vet ikke hvordan den er. Ingen problem å puste gjennom A2.

Se på beskrivelsen på denne:

https://www.gerdmans.no/lager-og-industri/personlig-verneutstyr/åndedrettsvern/gassfilter-sundström-sr217-a1-5-pk?

Nå driver vel ikke folk flest å måler gasskonsentrasjon hjemme når de styrer å lakker.

Altså, vi har ikke peiling på om vi har 0,01 eller 0,4 prosent (f.eks.) tynner nr. 17 i lufta.

Derfor ville jeg valgt A2.

Du trenger ikke partikkelfilter (støvfilter) ved maling/lakking.

Så sant du ikke har mye støv i lufta.

Men da bør du ikke lakke...

Helmaske med overtrykk er for profesjonelle som holder på i stor skala.

Har du en kompressor stående, er det ikke sikkert den lufta er den beste å puste i.

Den kan være iblandet olje og annet dritt fra kompressor.

Kompressor-luft bør gjennom en filtersats hvis den skal pustes i.

Fun fact (?)

Katten holder seg borte når jeg lakker.

Den vil heller ikke sitte på fanget mitt etter jeg har lakket, og ikke byttet bukse.

Skjønner godt katten jeg for den lukten sitter godt i klærna. Skal lakke en del inne i et verksted på 90 kvm og har en Ø180 vifte som trekker ut via veggventil men kan ikke ansees som noe lakkverksted.

For øvrig enig i filtertype og kjøper inn A2 til de varlige lakk og vaskearbeidene men Sundstøm påpeker at det skal benyttes partikkelfilter foran gassfilter så tar med en bunke P3. Trenger filter til sliping også.

image.png.41a3f67fb229cddd77599dab9dd94982.png

image.png.ba47a4866c5a660ed481cefbaf189cab.png

KDB skrev for 13 timer siden:

For 2 komp polyrutan lakk som utvikler isosyanater, er sundstrøm partikkelfilter SR510 og filter SR315 i kombinasjon godkjent for dette. Mener å huske maks 50 timer bruk eller 14 dager åpnet filter. 

Takk. Det var slike ting jeg ville gardere meg mot. Bestiller inn et par slike filter til poly-lakken. De har "levetid" på 40 timer fra åpnet pakke så et filter rekker da til det jeg skal gjøre.

Takk for alle svar.

Redigert av xr4ti
Lagt til bilde (see edit history)
Lars O skrev 1 time siden:

image.png.7b1804fc7446a7a0b945bd9e61d6eb40.png

Fin oversikt men det jeg savner er enkel og forstålig oversikt på hva A-filterne dekker. Fks det som @KDB skrev, det er ting jeg ikke var klar over. Tynner #17 fks, holder det med A1 eller skal man benytte A2? En slik oversikt hadde vært kjekt. Men nå koster jo ikke disse filterne noe særlig så kjøper inn A2 for maling og lakk fremover, P3 til støv og det kombinasjonsfilteret til poly-lakken.

Den helmasken er nok fin men hvordan er den å bruke når det er varmt? Ser for meg at den kan dugge litt. Hadde noe lignende på jobben og de dugget noe fryktelig etter en kort stund. Fikk slike med vifte og batteripakke på et midjebelte og de funket veldig bra selv i varme rom. En annen ting som er viktig når en lakkerer er at masken ikke slipper kondens ut av utluftmembranen noe jeg synes den Sundstrømmasken er bra på da den har disse på sidene og ikke kun en sentrert foran på masken som noen andre har. Kjedelig når det drypper kondens ned på det man lakker.

37 minutes ago, xr4ti said:

Den helmasken er nok fin men hvordan er den å bruke når det er varmt? Ser for meg at den kan dugge litt. Hadde noe lignende på jobben og de dugget noe fryktelig etter en kort stund. Fikk slike med vifte og batteripakke på et midjebelte og de funket veldig bra selv i varme rom. En annen ting som er viktig når en lakkerer er at masken ikke slipper kondens ut av utluftmembranen noe jeg synes den Sundstrømmasken er bra på da den har disse på sidene og ikke kun en sentrert foran på masken som noen andre har. Kjedelig når det drypper kondens ned på det man lakker.

Munnen og øynene er i forskjellige kammer, så er ikke så galt. Kjøpte den og den vanlige uten visir samtidig. God/original kvalitet. Bruker org 3M filtere

xr4ti skrev for 6 timer siden:

Sundstøm påpeker at det skal benyttes partikkelfilter foran gassfilter

Ja, under arbeid der det forekommer både partikler og gass/damp.

xr4ti skrev for 6 timer siden:

image.png.41a3f67fb229cddd77599dab9dd94982.png

Ved f.eks. sprøytemaling må du ha partikkelfilter i tillegg til gassfilter.

Men ikke ved kost/rulle. 

Man gjør ikke noe galt om man alltid bruker partikkelfilter ved maling, men ikke nødvendig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...