Jump to content

Edit History

xr4ti

xr4ti

Lagt til bilde

Fuglen skrev for 14 timer siden:

A1 eller A2 - spørs hvor du skal bruke det.

Utendørs i vinden, trenger du ikke åndedrettsvern i det hele tatt.

2 komp lakk og tynner nr. 17 i en kjeller ville jeg valgt A2.

Har aldri prøvd A1, så vet ikke hvordan den er. Ingen problem å puste gjennom A2.

Se på beskrivelsen på denne:

https://www.gerdmans.no/lager-og-industri/personlig-verneutstyr/åndedrettsvern/gassfilter-sundström-sr217-a1-5-pk?

Nå driver vel ikke folk flest å måler gasskonsentrasjon hjemme når de styrer å lakker.

Altså, vi har ikke peiling på om vi har 0,01 eller 0,4 prosent (f.eks.) tynner nr. 17 i lufta.

Derfor ville jeg valgt A2.

Du trenger ikke partikkelfilter (støvfilter) ved maling/lakking.

Så sant du ikke har mye støv i lufta.

Men da bør du ikke lakke...

Helmaske med overtrykk er for profesjonelle som holder på i stor skala.

Har du en kompressor stående, er det ikke sikkert den lufta er den beste å puste i.

Den kan være iblandet olje og annet dritt fra kompressor.

Kompressor-luft bør gjennom en filtersats hvis den skal pustes i.

Fun fact (?)

Katten holder seg borte når jeg lakker.

Den vil heller ikke sitte på fanget mitt etter jeg har lakket, og ikke byttet bukse.

Skjønner godt katten jeg for den lukten sitter godt i klærna. Skal lakke en del inne i et verksted på 90 kvm og har en Ø180 vifte som trekker ut via veggventil men kan ikke ansees som noe lakkverksted.

For øvrig enig i filtertype og kjøper inn A2 til de varlige lakk og vaskearbeidene men Sundstøm påpeker at det skal benyttes partikkelfilter foran gassfilter så tar med en bunke P3. Trenger filter til sliping også.

image.png.41a3f67fb229cddd77599dab9dd94982.png

image.png.ba47a4866c5a660ed481cefbaf189cab.png

KDB skrev for 13 timer siden:

For 2 komp polyrutan lakk som utvikler isosyanater, er sundstrøm partikkelfilter SR510 og filter SR315 i kombinasjon godkjent for dette. Mener å huske maks 50 timer bruk eller 14 dager åpnet filter. 

Takk. Det var slike ting jeg ville gardere meg mot. Bestiller inn et par slike filter til poly-lakken. De har "levetid" på 40 timer fra åpnet pakke så et filter rekker da til det jeg skal gjøre.

Takk for alle svar.

xr4ti

xr4ti

Fuglen skrev for 14 timer siden:

A1 eller A2 - spørs hvor du skal bruke det.

Utendørs i vinden, trenger du ikke åndedrettsvern i det hele tatt.

2 komp lakk og tynner nr. 17 i en kjeller ville jeg valgt A2.

Har aldri prøvd A1, så vet ikke hvordan den er. Ingen problem å puste gjennom A2.

Se på beskrivelsen på denne:

https://www.gerdmans.no/lager-og-industri/personlig-verneutstyr/åndedrettsvern/gassfilter-sundström-sr217-a1-5-pk?

Nå driver vel ikke folk flest å måler gasskonsentrasjon hjemme når de styrer å lakker.

Altså, vi har ikke peiling på om vi har 0,01 eller 0,4 prosent (f.eks.) tynner nr. 17 i lufta.

Derfor ville jeg valgt A2.

Du trenger ikke partikkelfilter (støvfilter) ved maling/lakking.

Så sant du ikke har mye støv i lufta.

Men da bør du ikke lakke...

Helmaske med overtrykk er for profesjonelle som holder på i stor skala.

Har du en kompressor stående, er det ikke sikkert den lufta er den beste å puste i.

Den kan være iblandet olje og annet dritt fra kompressor.

Kompressor-luft bør gjennom en filtersats hvis den skal pustes i.

Fun fact (?)

Katten holder seg borte når jeg lakker.

Den vil heller ikke sitte på fanget mitt etter jeg har lakket, og ikke byttet bukse.

Skjønner godt katten jeg for den lukten sitter godt i klærna. Skal lakke en del inne i et verksted på 90 kvm og har en Ø180 vifte som trekker ut via veggventil men kan ikke ansees som noe lakkverksted.

For øvrig enig i filtertype og kjøper inn A2 til de varlige lakk og vaskearbeidene men Sundstøm påpeker at det skal benyttes partikkelfilter foran gassfilter så tar med en bunke P3. Trenger til sliping også.

image.png.41a3f67fb229cddd77599dab9dd94982.png

KDB skrev for 13 timer siden:

For 2 komp polyrutan lakk som utvikler isosyanater, er sundstrøm partikkelfilter SR510 og filter SR315 i kombinasjon godkjent for dette. Mener å huske maks 50 timer bruk eller 14 dager åpnet filter. 

Takk. Det var slike ting jeg ville gardere meg mot. Bestiller inn et par slike filter til poly-lakken. De har "levetid" på 40 timer fra åpnet pakke så et filter rekker da til det jeg skal gjøre.

Takk for alle svar.

• Create New...