Jump to content

Wallas 1800 Sail - Ingen tenning

Lolsen

Recommended Posts

Hei,

Sikkert mange av disse men kjører på.

Har en eldre Wallas 1800 Sail som ikke virker å tenne.

Før vinteren lå den med "orginale" ledninger under dørk, men selger sa den aldri var brukt - altså virker ikke skjønner jeg etterhvert. Førstereis/nybegynner i Juni i fjor :) 

Har nå trekt opp nye 2.5kv ledninger over et strekk på høyst tre meter fra batteribank. Vifte starter, den løfter parafin med løfteren (hører tikking) men tenner altså ikke. Kun kaldluft fra dyser.

Hadde den oppe i høst og veke så "ny" ut etter hva jeg kunne se. Orginal "Wallas" tank er også testet, på samme høyde som varmeren.

Noen som har hatt samme problem med en enkel løsning? Kunne kjøpt 4M2 kabel og testet, men ønsker tips før jeg trekker nytt. Enheten er i dag hurtigkoblet med Deutch-kontakt for lett demontering.

båten er en Nidelv 24, enhet plassert over dieseltank med bryter på førerposisjon. Batteribank under førerposisjon.

Mvh Lolsen

Redigert av Lolsen (see edit history)

Med så tynne kabler blir det fort for stort spenningstap i kablene til glødetråden. Det du kan sjekke er spenningen med et multimeter på batteriet (er det forresten OK og fulladet?), men aller helst helt fremme ved varmeren under starten. Om du starter opp motoren når du tester, vil du få høyere spenning og kanskje start på varmeren. Da er det bare å doble kvadratet på kablene. Har du mulighet til å måle hvor mye strøm varmeren trekker under start? Et tangamperemeter er greit til slikt. Jeg mener varmeren din skal trekke opp mot 10A om glødetråden er hel og du ikke har brudd frem til den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tusen takk for raske svar, skal se om jeg kommer til med multimeteret i morgen. Batteriene er sprett nye,to stykk Varta 105A . 
Sikringen som sto i fra før er på 8A, ubrutt. Testet via denne fra hovedleder til bryterpanel. Skuta er ikke sjøsatt så får ikke testet fra motor med en gang. Skal jeg måle A så nære enheten som mulig?

Lolsen skrev 12 minutter siden:

Skal jeg måle A så nære enheten som mulig?

Strømmen er den samme gjennom hele lengden av ledningen. Det er som hageslangen, det går like mye inn i den som ut av tuten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har du sjekket at returslangen har mest mulig fritt fall? Den sorte slangen som går ned i tanken. Det er veldig viktig at du ikke får noen som helst vannlås-funksjon på den. Ellers er det viktig at du bruker kvalitetsparafin, men helst ikke fra i fjor.

Og skulle apparatet ditt bli livløst, sitter det også en reset/ sikringsknapp ved varmluftutblåsingene. Sjekk at denne er inntrykket. Kan være litt vanskelig å finne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...