pipe Startet 29.April.2019 Link til dette innlegget Startet 29.April.2019 (redigert) I dag gikk en Bavaria 51 Cruser i asfalten så det sang da løftestroppene røyk under utsetting. Båten var ett trist syn der den lå med knekt mast i flere deler og ett avslått ror. Eier kunne melde at båten innvendig har fått store skader I følge TB blad så veier båten 14 tonn men løftestroppene var sertifisert for 70 tonn slik de var brukt. Løfte stroppene var nye i november hevder firmaet. Av respekt for de involverte lot jeg være å gå så tett innpå og ta bilder. Har medfølelse for eier og firmaet som skulle sette ut båten. Link til TB men bak betalings mur ,mulig å se bilde(r) https://www.tb.no/ Bilde på forsiden men historien synker etter vært som tiden går link til reportasjen Redigert 29.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Huff, huff slikt er bare trist. Trøsten får være at ingen mennesker ble skadet, håper jeg. Det andre kan tross alt kjøpes nytt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lolsen Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Forferdelig trist for både marina og eier, jeg satt på en benk rett ved da smellet og knaset kom. Utrolig glad for at hverken mennesker eller andres båter og biler stod i veien, om det har gått bra med skrog håper jeg det lar seg løse, om ikke håper jeg det blir en ryddig forsikringssak for begge parter. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Shit. Hvor høyt var fallet? Det må da ha oppstått store skader på kjøl, skrog og interiør etter en slik dropp. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mons Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 I Avisa nordland refererer de til uttalelse fra fører om at stroppene hadde bruddlast på 70 tonn slik de ble brukt. Med sikkerhetsfaktor på 7 blir det tillatt last på 10 tonn og båten veide 14. Håper det er begrepsforvirring... Det er mange feller å gå i når man beregner belastning på stropper slik. Får feks den ene stroppen mye mer last enn den andre? Har du vurdert krav til anleggsdiameter i løfteøyet ( ofte opptil 100 mm på store stropper) og blir alle endene likt belastet med stor friksjon mot skroget? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hakkannen Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Ser ikke bra ut Veldig trist når drømmen ender (forhåpentligvis bare pauser) på dette viset. Håper ting ordner seg fort og lagelig for eieren slik at ikke hele sommeren blir ødelagt! Blir vel også et spørsmål om hvor mye skade som skal til før båten kondemneres og det blir rimeligere med en ny? Jeg hadde nok ikke likt å fortsette med et lappverksprodukt hvis skadene er omfattende, selv om ting var forskriftsmessig gjort. Både for egen «godfølelse» for båten og med tanke på andrehåndsverdien. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Helt umulig å spekulere i årsak her uten fakta om stropper og løft. Selv jobber jeg i Oljebrangsejn og har laget mange løftetegninger i industriell sammenheng. Herer det helt klart definerte regler. Jeg ser my rar løfting i forbindelse med båt! Det verste er at en del ikke bruker løfteåk. Det finnes mange kowboyer rundt om som tror de vet hvordan løfting av båter foregår. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 -morten- skrev 13 minutter siden: Helt umulig å spekulere i årsak her uten fakta om stropper og løft. Selv jobber jeg i Oljebrangsejn og har laget mange løftetegninger i industriell sammenheng. Herer det helt klart definerte regler. Jeg ser my rar løfting i forbindelse med båt! Det verste er at en del ikke bruker løfteåk. Det finnes mange kowboyer rundt om som tror de vet hvordan løfting av båter foregår. Det brukes vel ikke åk når det løftes med truck. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 De løftet Fimbul der ifjor, 16t. Det var en grei opplevelse, selv om det var en hel del vind. Dette lå på fb forrige dagen, så kan en vel bare lure på hva som var opptakten til det. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 27 minutes ago, Lazyjack said: Det brukes vel ikke åk når det løftes med truck. Den komentaren var ment generelt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 En gaffel truck er generelt sett ikke ment å løfte med stropper, derfor får truckførere liten eller ingen opplæring i slike løfte redskaper... At det er cowboyer som kjører mobil kran eller annen type kraner er nok en ganske banal uttalelse... Sertifikatene deres er ganske omfattende... langt mer en for å kjøre et vogntog f.eks.... Sitér dette innlegget Link to post
Skallebank Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Mon tro om de henger stroppene rett på gaflene på trucken når de løfter. Da blir punktbelastningen høy, kanskje for høy for et så tungt løft. Som mons sier er tillatt last på stropper en syvendedel av bruddlast. Men det forutsetter riktig bruk av stropper. Spent på hvorfor marinaen har kommentert sitt eget løfteutstyr på FB den 26. Uansett en tragisk sak. Godt at ingen ble skadet. Håper det blir en god løsning for både båteier og truckfører. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 7 minutes ago, Skallebank said: Mon tro om de henger stroppene rett på gaflene på trucken når de løfter. Svaret på det er ja. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 (redigert) Lurer på hvor mye skader det er i skroget. Ny mast og ror er kurrant å skaffe, men delamineringer i skroget kan være omfattende. Redigert 30.April.2019 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Euklid skrev 20 minutter siden: Svaret på det er ja. Vanligvis legger de eksempelvis treklosser oppå gaflene for å unngå punktlaster på stroppene. Har hørt at en av dem som er i Tønsberg jobbet her i Son tidligere. I såfall har han formell utdanning innen løft. Han er ingen amatør. Og de som nå jobber i Son er også fagpersoner med formell kompetanse. Man skal være litt forsiktig med å anta at slike feil skyldes manglende kompetanse hos dem som utfører løft. Jeg vil ikke tro at noen i dag får lov til å sette seg bak spakene på en truck i et ansvarlig foretak uten å ha kompetansen på plass. Det måtte jeg ha for 40 år siden da jeg skulle ta en 'mellomjobb' på et lager og gaffeltruck var et av redskapene. Selv den gangen var det formelle krav ute og gikk. I sommer skal jeg opp i Son. Og har fått klar beskjed om at om Hulda veier mer enn 16,0 tonn, bli damen ikke løftet på land. Så jeg må tømme madammen for ett tonn med alt mulig rart før løft. Som mange damer, er Hulda tung i rumpa. Så skjevlast blir også noe jeg må ta høyde for. Blir spennende. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Hulda skrev 11 minutter siden: Som mange damer, er Hulda tung i rumpa. Det hadde jeg ikke turt å sagt eller sette på trykk. Dette er følsomme saker og kan straffe seg Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Har hørt at en av dem som er i Tønsberg jobbet her i Son tidligere. I såfall har han formell utdanning innen løft. Mener du han svensken, Thomas eller hva han nå het, litt god og rund og utrolig blid og trivelig kar? Dyktig var han også. Redigert 30.April.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pacuare Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Hulda skrev 23 minutter siden: Så jeg må tømme madammen for ett tonn med alt mulig rart før løft. Glimrende mulghet for en opprydning. Husk at alt ikke behøver å komme ombord igjen. Vi er også litt tunge, så tomme tanker + la igjen anker og kjetting på kaia og tømte det vi klarte enkelt. På første løft var vi marginale, etter å ha tømt mest mulig var det helt greit. Kommentaren fra kranfører var at det aldri kom på land større eller tyngre båt med det utstyret han hadde. Er grei motivasjon for å tømme båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 På nettet finnes det en historie om en Nordhavn 47 (om jeg husker rett). Den falt 1/2 meter ned. Den ble kondemnert pga omfattende skrogskade. Vil tro at en Nordhavn er et par hakk mer solid bygd enn Bavaria. Selvom Bavariaen nok veier mye mindre. Jeg lå rett ved Hulda her for leden. Kan bekrefte at hun sårt trenger å få litt stell nedentil... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Lars H. skrev 48 minutter siden: Mener du han svensken, Thomas eller hva han nå het, litt god og rund og utrolig blid og trivelig kar? Stemmer det, etter hva jeg har blitt fortalt. Topp fyr så langt meg betreffer. Bitteliten skrev 25 minutter siden: Jeg lå rett ved Hulda her for leden. Kan bekrefte at hun sårt trenger å få litt stell nedentil... Story: For en del år tilbake lå vi fortøyd i Hönö-Klova. Det kom inn dansk halvplaner med et ektepar på vår alder. De spurte oss om hvor det var bra og dra. De kom over fra Mors i Limfjorden der de hører hjemme. Og hadde aldri vært på denne siden av havet. Mannen var av typen 'handy' som kan fikse alt som har med mekanikk å gjøre. De hadde en eller annen uregelmessighet med giret, som han tok seg av mens vi alle fire satt i salongen med sjøkart og kaffe. Så kommer det fra gubben da han titter opp fra grava: "Det er som med alle damer når de kommer til en viss alder, de får problemer med underredet!" Jeg holdt på å daue. Edru var vi også. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Bitteliten skrev 30 minutter siden: Jeg lå rett ved Hulda her for leden. Kan bekrefte at hun sårt trenger å få litt stell nedentil... Hver mann sin båt ! Her kan man ikke tilby utlån av arbeidsredskap i noen større grad, heller. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Veldig bra og flaks at ikke folk ble skada. det er i hovedsak to ting som gjør at et løft går galt, feil på utstyr eller prosedyre brudd. Det hjelper lite med sertifikater og alarmer på kranutstyr om disse oversees. Fiberstropper er ømfindlige på bøyeradius. Hadde jo vært interessant å fått vite hvor i prosessen dette løftet gikk galt og årsaken! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Ja, veldig interessant. I Nordsjøen var det kontroll før hvert eneste løft, selv om det var ren rutine. Jeg har ikke tall på hvor mange slings og stropper jeg har skåret i to og kaset i søpla der ute. Det var nok at sertifikat-tag'en manglet. Eller et lite rift, rett i søpla. Gikk ut på dato i går, tilbake for resertifisering. Vi var veldig strikte, absolutt nulltoleranse. Særlig når vi kunne bli oppdaget :-) OK, det var fleip. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Ida Marie III skrev for 5 timer siden: At det er cowboyer som kjører mobil kran eller annen type kraner er nok en ganske banal uttalelse... Sertifikatene deres er ganske omfattende... langt mer en for å kjøre et vogntog f.eks.... Å kalle et G8 kurs (lastebilkran) "ganske omfattende" er nok en voldsom overdrivelse. Lastebilkraner er normalt noe mindre enn mobilkraner, men de leveres tross alt i størrelser opp til ca 175 tonnmeter. Og cowboyer finnes helt klart... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 mons skrev for 15 timer siden: I Avisa nordland refererer de til uttalelse fra fører om at stroppene hadde bruddlast på 70 tonn slik de ble brukt. Med sikkerhetsfaktor på 7 blir det tillatt last på 10 tonn og båten veide 14. Stropper med WLL (working load limit) på 10 Tonn og sikkerhetsfaktor 7 ryker ikke ved en vekt på 14 Tonn uten at stroppene ligger over skarpe kanter e.l. Belastningen på stroppene avhenger også av visning, snaring osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.