Jump to content

Edit History

Jannmar

Jannmar

tilplan skrev for 4 timer siden:

Om jeg husker rett fra stabilitetslæren under studiene, så vil en hengende last regnes som om lastens tyngdepunkt stabilitetsmessig er plassert øverst i stoppa. Vil anta at det er det samme for en truck som en båt i denne sammenheng. Da vil tyngdepunktet følge gaflene. Er mer skeptisk når gaflene er høyt oppe.

 

Det er riktig så lenge stroppene henger parallelt med tårnet, men når lasten henger i stropper skal det lite til før den får en sleng, stor eller liten, i kjøreretningen, og da vil tyngdepunktet flytte seg frem og tilbake, alt ettersom hvor stor slengen er. Bevegelsen blir større dess høyere oppe gaflene er, og faren er størst ved oppbremsing.

Jannmar

Jannmar

tilplan skrev for 4 timer siden:

Om jeg husker rett fra stabilitetslæren under studiene, så vil en hengende last regnes som om lastens tyngdepunkt stabilitetsmessig er plassert øverst i stoppa. Vil anta at det er det samme for en truck som en båt i denne sammenheng. Da vil tyngdepunktet følge gaflene. Er mer skeptisk når gaflene er høyt oppe.

 

Det er riktig, for når lasten henger i stropper skal det lite til før den får en sleng, stor eller liten, i kjøreretningen, og da vil tyngdepunktet flytte seg frem og tilbake, alt ettersom hvor stor slengen er. Bevegelsen blir større dess høyere oppe gaflene er, og faren er størst ved oppbremsing.



×
×
  • Create New...