sap_2000
On 5/10/2019 at 8:51 AM, Sjeldenutpå said:Min lokale slipp har travellift. Genialt. Eg når iallefal 4 travellifter innafor 1 times båtkjøring. Både varianter som går skrevs over tilpassa kaier og som kjører uti sjø. Er slik utstyr mindre utbredt østpå?
Jeg vil si ja dessverre.
Det kryr av opplagsplasser og marinaer her i øst som løfter med truck som etter min mening ikke er egnet til endel større og tyngre båter.
Større båter har ofte angitt hvor stroppene skal være. Tar man f.eks en stor og tung twin akslig FB båt på 45 fot så er disse punktene ofte i hver ende av motorrommet som er ca 4 m langt hvor det er skottvegger og dermed forsterket.
Probklemet med endel trucker er at C-C på gaflene ofte bare er 2,5- 3 meter og stroppene havner da langt utenfor angitte punkt.
"spiller ingen rolle, har løfta tyngre/ større båt før" får man høre.
En annen variant et typiske skrog er vesentlig smalere nede ved chinen enn oppe ved båtens bredeste punkt på fenderlista. På endel båter heller skrogsiden 10-15 grader utover, som vil si at stroppene måtte fortsatt oppover til gaflene i denne vinkelen for å ikke gi klem høyere oppe på fenderlist. Og da måtte gaflene i så fall vært både 5 og 6 meter lange eller mer mvh av høyde, men de har løftet større båter før så kjører på.
Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett områdene rundt fenderlist bule krafti inn ved løft. noen retter seg ikke ut igjen.
Men det løftes like herlig.
En stor, tung og lang og spesielt en skjør trebåt liker ikke å bli løftet med stroppene 2.5 meter fra hverandre.
Så har man endel båter med skansekledning (tralwlere f.eks) som hvertfall ikke skal ha klem høyt opp på skansekledningen da det ikke er noen støtte der oppe. men alt løftes ukritisk likevel med åpenbart uegnet utstyr.
Min egen trawler har blitt løftet i truck en gang før mitt eie.
Problemet var bare at med stroppene 2,5 meter fra hverandre så havner fremre stropp for lang bak der skansekledingen er er høy og har lite støtte.
Det er en fenderlist utenfor skansekledningen før at stroppene burde hatt en positiv vinkel ut fra chinen, men det er ikke mulig med 4.5m gafler når båten er 4.12 og det er ytterligere 3 meter opp til gaflene fra fenderlist.
Selvfølgelig blir det da noe som flekser og det sprakk litt gelcoat rundt spygattene som satt i samme område. båten har forøvrig merket løftepunkter hvor skansekledning er forsterket, men disse punktene er 4.5 meter fra hverandre og ergo umulig å få til med truck.
så ja, det løftes IMO mye båter I uegnet utstyr. Grunnen er at det har blitt akseptert med trukket her til lands på marinaer og opplagsplasser i all tid, men før var båtene vesentlig mindre.
Flere grunner tipper jeg. Trucken trenger bare noen meter kaikant og ikke en "dokk", og båter kan stables tett i tett. Traveliften trenger ganske flatt grunnlag og dermed en marina som er bygget med tanke på dette. Skal båter flyttes, stables tett eller inn i hall, så må man ha en henger med hydrauliske støtter. Så alt i alt tror jeg grunnen er å spare penger selv om det å fødte med truck ikke er det beste for mange båter.
En annen ulempe med truck er at stroppene dras over bakken, som ofte er våt og møkkete grus før de strammes langs den nypolerte skutesiden din....
Travelift har stropper som er skjøtet med koblinger litt til side for kjølen og stroppene trenger ikke å touche bakken og som en ekstra bonus trenger inger å gå ombord med vernesko som kommer rett fra våt grus.
En annen ting jeg har stusset på opp gjennom årene rundt omkring er løftemanskapenes manglede kunnskap om de forskjellig båttyper og modeller på tross av hundrevis av løft årlig. Flertallet av båter løftes uten at eier er tilstede på kommersielle marinaer. Rett som det er kommer det opp en båt med stropp under seilbåtdrevet eller aksling. Er ikke eieren tilstede så slippes den bare ned igjen, stropper flyttes og det var det...
slike ting som drivlinje og plassering av motor og drev/aksler tar så lite tid å sette seg inn i. Er jo i de fleste tilfeller bare å åpne en luke..
Burde egentlig blitt satt mer på dagsorden helt fra produsent som gir en skisse som viser tyngdepunkt, stropplassering og minimums bredde på åk, samt at opplagstedene burde kreve at eier merker løftepunter samt oppgi min/ max målene på stroppeplassering på eget utstyr.
En ting er sikkert og det er at båten min aldri løftes eller håndteres uten at jeg er tilstede