Sahara Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 6 hours ago, Hulda said: Ja, veldig interessant. I Nordsjøen var det kontroll før hvert eneste løft, selv om det var ren rutine. Jeg har ikke tall på hvor mange slings og stropper jeg har skåret i to og kaset i søpla der ute. Det var nok at sertifikat-tag'en manglet. Eller et lite rift, rett i søpla. Gikk ut på dato i går, tilbake for resertifisering. Vi var veldig strikte, absolutt nulltoleranse. Særlig når vi kunne bli oppdaget :-) OK, det var fleip. En annen ting offshore er at ingen har lov til å oppholde seg under eller tett inntil et løft. Det synes å være vanlig at folk beveger seg under båter i lufta for spyling etc Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 eksempel på hvordan et samløft ikke skal gjøres, her ignoreres garantert en alarm. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
pipe Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Vg skriver om uhellet uten betalings mur https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OpgxGO/den-51-fot-store-seilbaaten-skulle-loeftes-paa-sjoeen-da-smalt-det?utm_source=vgfront&utm_content=row-12 Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Mine betraktninger om bruddstyrke har ingen grunnlag for å kritisere han som løftet - jeg antar det var feil uttrykk som var brukt. I et slikt løft med usikkerttyngdepunkt bør hver enkelt stropp være stor nok til å ta lasten lovlig alene. Bilder fra hendelsen viser at de har en rigg på gaflene som antakelig er ment å holde stroppene på rett plass samt sørge for rett anleggsradius. Jeg jobber som sakkyndig på både truck og diverse kraner, men jeg har ikke sett noen kategori truck som er beregnet og godkjent for hengende last. Da skal det stå beskrevet i bruksanvisningen og man må antakelig ha en samsvarserklæring som beskriver redskap for hengende last. Jeg har heller ikke sett truckkurs som omhandler hengende last. På denne bakgrunn antar jeg at påstandene over om at noen har formell utdanning for å kjøre stortruck med hengende last neppe stemmer. I dette tilfellet tipper jeg han har bedriftsintern opplæring og sert for stortruck. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Hvis det er min uttalse @mons refererer til. Han som sluttet i Son og flyttet til Tønsberg hadde jobbet som kran- og truckoperatør på skipsverft. Hvorvidt det er spesielle sertifikater for å kjøre gaffeltruck med hengende last, vet jeg ikke. Men de to truckene som kjører i Son har spesielle gafler for hengende last. Eller spesielle, det er vel gaffelforlengere levert sammen med truckene. Antar jeg. Det er ikke noe jeg driver med lenger. Tok truckfører på slutten av 70-tallet, fullstendig utdatert. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Hei Hulda. Jeg mener absolutt ikke at han som kjørte mangler kunnskaper eller opplæring - det vet jeg ingenting om. Jeg vet heller ikke om denne trucken kan måle lasten i hver enkelt gaffel eller om han i teorien kan ha hatt 13 tonn på den ene stroppen og ett tonn på den andre. Jeg ville bare fokusere litt på at det finnes mange slike løsninger som fungerer bra og som dyktige folk kan bruke, men som ikke kan godkjennes i en grundig sakkyndig kontroll. Ved en slik kontroll skal det bla sjekkes at påmontert utstyr er beskrevet i samsvarsærklæringen for hovedmaskinen. Mulig noen stortrucker har godkjenning for hengende last, men jeg har ikke sett det. Har heller ikke sett formell utdanning for slikt spesialutstyr. Antar at bedriften har laget en produktspesifikk opplæring. Har hatt noen runder med arbeidstilsynet for å finne ut hvordan båtløftere som kjører ut i vannet og henter båter hengende i stropper skal kontrolleres / sertifiseres (utstede attest for at utstyret er sikkert å bruke). Svaret er at de må ha samsvarsærklæring og bruksanvisning for løft av hengende last. Da skal bruksanvisningen også inneholde kontrollprosedyrer for løfteinnretningen, bremsene på hjulene osv. Det finnes ikke i det aktuelle tilfellet. Produsenten påstår at en båt som henger i stropper ikke er hengende last.. Mye kjekt utstyr, men reglene er infløkte. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jannmar Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 mons skrev 34 minutter siden: Mine betraktninger om bruddstyrke har ingen grunnlag for å kritisere han som løftet - jeg antar det var feil uttrykk som var brukt. I et slikt løft med usikkerttyngdepunkt bør hver enkelt stropp være stor nok til å ta lasten lovlig alene. Det heter usymmetrisk løft, -og da skal, ikke bør, hver enkelt stropp være dimensjonert for å ta hele vekten alene. mons skrev 3 minutter siden: Produsenten påstår at en båt som henger i stropper ikke er hengende last.. Merkelig påstand. All last som henger i stropper er hengende last. Spiller ingen rolle om det er en båt eller en container. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Spørsmål: belastningen på stroppen vil vel være sterkt avhengig av hvor jevnt/sakte truck'en klarer å løfte båten? Et kraftig rykk så er det vel mulig at sikkerhetsfaktoren på 7 fort kan bli utfordret? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Akkurat det at en stropp/gaffel/hjul skal kunne tåle hele lasten er vesentlig når det gjelder Hulda. Hun har stor vekt i akteren i forhold til baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Det brukes truck på svært mange opplagsplasser landet rundt og stroppene legges bare rundt gaflene innerst og ytterst. Jeg kjenner kun til ett uhell og da var det et skarpt jern/beslag under båtens kjøl som kuttet stroppen. Det kan derfor virke som det er uproblematisk at stroppene ligger over gaflene. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Janmar - hvis man ikke vet vektene stemmer det nok, men jeg har flere ganger hatt full kontroll på belastningene ved usymmetrisk løft, og da trenger ikke alle stroppene å tåle hele lasta. LJ - Gafler er ofte litt runde i kantene, og stroppene er påsydd beskyttelse i øyet. I tillegg brukes ofte stropper som er mye større enn lasten skulle tilsi for å få større anleggsflate på båten. Produsentene oppgir - hvis du leter godt etter opplysningene - minste anleggsdiameter som må til for å opprettholde sikkerhetsfaktoren. Det går normalt bra, men det er nesten umulig å si hvor mye sikkerhetsfaktor man har igjen når man bruker stropper utenfor bruksområdet. Kanskje båten detter hvis man kjører i en liten hump? Struper du (renneløkke) ei totonns flatstopp rundt 20 mm stang ryker den på ca 3,5 tonn.. Legger man stroppa rundt hjørnet på gaffelen går det normalt bra, men man har ikke peiling på om den nesten ryker. Når stroppa strammes over hjørnet beveger den seg kanskje 2-3 mm over hjørnet med tilnærmet full belastning og kanskje plasten smelter eller kuttes. Thostr - et lite rykk kan øke belastningen drastisk. Blir som å kjøre fort eller sakte inn i betongkaia. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jannmar Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 (redigert) mons skrev for 12 timer siden: I et slikt løft med usikkerttyngdepunkt bør hver enkelt stropp være stor nok til å ta lasten lovlig alene. Det var dette du skrev som jeg siterte og kommenterte. Med usikkert tyngdepunkt i et usymmetrisk løft skal, ikke bør, hver enkelt stropp dimensjoneres slik at de kan ta vekten av hele lasten alene. Det er som du sikkert vet en vesentlig forskjell på "bør" og "skal" i forskriftene. Redigert 1.Mai.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Sahara skrev for 16 timer siden: En annen ting offshore er at ingen har lov til å oppholde seg under eller tett inntil et løft. Det synes å være vanlig at folk beveger seg under båter i lufta for spyling etc Helt feil :-) ' For å være seriøs, jeg hadde foretrukket at de hadde satt kjølen på klosser før de krabbet innunder. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Synes et slik løft ser horribelt ut. En gaffeltruck er beregnet til å ha last på gafflene . Det bør ikke være mye sidevegs krefter her. Jeg går aldri under hengende last, regelverk eller ikke!! Mange synes nok vi i oljebrangsjen er konservative og at vi er bare teoretikere.. men konsekvensene er så ufattelig store og marginene så små. Det er jo adskillig større vekter, da vi på store løft må ha kran får å få på plass sjakklene Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Ja, ja, gravitasjonskreftene virker vertikalt i dette tilfellet også. Ingenting som dytter båten sideveis. Og trucken er levert fra produsenten, bygget kun for denne oppgaven. Tror jeg hadde første utreise offshore 1980. Siste innreise oktober 2013. Om du får 200 kg i hue fra tremeter'n eller 200 tonn kommer vel ut på ett. Bare du bruker hjelm. Siste installasjonen jeg jobbet med var 20 tonn elektromotorer. Men denslags kan ikke sammenlignes med 'produksjonsløft' av en båt. Oversatt til landbasert kostnad, ville vel et slikt løft med møter og planlegging kostet mer enn båten som henger i stroppeme på bildet over. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 (redigert) Hulda skrev 15 minutter siden: Ja, ja, gravitasjonskreftene virker vertikalt i dette tilfellet også. Ingenting som dytter båten sideveis. Og trucken er levert fra produsenten, bygget kun for denne oppgaven. For meg ser det ut som en ordinær truck med lange gafler, og sideveis krefter får vi når trucken svinger, større eller mindre alt etter hastighet og svingradius. Jeg kjenner ikke til dette opplegget her. Kanskje trucken bare løfter rett opp og står på stedet hvil, uten å flytte båten rundt på området? Redigert 1.Mai.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Det blir ansvarlig truckførers vurdering. I dette tilfellet kom traktor med spesialkrybbe som ble kjørt innunder og båten satt rett ned. Deretter rullet ekvipasjen avgårde. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Jeg føler meg helt trygg på at det går bra ved opptak/utsetting og forflytting av Trudelutt i Son. Og det har foregått i over 30 år for vår del. Der er det ca. 600 båter som skal på land og ut på sjøen igjen vha. truck hvert år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jannmar Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Hulda skrev 1 minutt siden: Det blir ansvarlig truckførers vurdering. I dette tilfellet kom traktor med spesialkrybbe som ble kjørt innunder og båten satt rett ned. Deretter rullet ekvipasjen avgårde. Det høres bra ut, ble bare nysgjerrig på dette oppsettet da jeg aldri har sett truck i bruk på denne måten med såpass tung last. Det er nok ikke første gang gutta på det avbildede stedet foretar denne operasjonen, så jeg tviler ikke på at det er nøye gjennomtenkt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Dette er fra Son. I løpet av de siste 30 årene er det ikke ett eneste uhell som jeg kjenner til. Jeg vet om ett uhell, de mistet båten av en henger, men det var før de fikk trucker. Og nåværende sjef var ikke engang født :-) Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Mine 14 tonn hengende på trucken i Son. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Ble nevnt her at åk aldri ble brukt ved løft med truck. Tenkte jeg måtte legge ut et bilde av løfteaggregatet av trucken på Skjæløy. Fantastisk flott system. Mener det var en tømmerklo som er modifisert. Åket eller kloa kan tilpasses båtbredde og snurres rundt. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
mons Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Den så bra ut Lurvetass. Har ikke sett slik før. Takker. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lazyjack Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Så en gang trucken i Son løfte en stor First seilbåt. Husker ikke hvor stor den var og kjenner heller ikke vekten men trucken hadde store problemer med styringen da bakhjulene (det er der styringen er) knapt berørte bakken. Jeg vil anta at det løftet var langt "uttafor". Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Håper de finner ut av dette så snart som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.