Jump to content

Drama i båthavnen. Seilbåt i asfalten

pipe

Recommended Posts

Lazyjack skrev for 15 timer siden:

Så en gang trucken i Son løfte en stor First seilbåt. Husker ikke hvor stor den var og kjenner heller ikke vekten men trucken hadde store problemer med styringen da bakhjulene (det er der styringen er) knapt berørte bakken.  Jeg vil anta at det løftet var langt "uttafor".

Ingen seriøs truckførere kjører på den måten...

Ida Marie III skrev 53 minutter siden:

Ingen seriøs truckførere kjører på den måten..

Å kjøre på den måten med båten 5 cm over asfalten er helt trygt. Det farlige er opp og ned av vannet, og inn over kaia før kjølen har trygg grunn under seg. Absolutt ikke noe jeg ville godtatt med egen båt.

Har kjørt en traktor som var lettere baktung. Eneste måten å styre på var å bremse enkelthjul. Men skadepotensialet var ikke tilstede, da traktoren steilet bare til redskapen tok i asfalten.

Guest Avmønstret#

1757946543_Overheng2.png.1e858b2bac87c2836e739113b874d4fe.png

Her er resultatet av å ringe den lokale "kranoperatøren" som alltid blir brukt og har mye forskjellig materiell å stille med. De løfter og flytter alle båtene i havna (som vi hadde båten i da) som skal på land hvert år. Altså erfarne folk...

Bilen løfter forsåvidt båten greit, ser "litt rart ut" at båten nesten er dobbel så lang som planet. Så kjøres det ca 300 meter med båten på planet på denne måten til opplagsplassen. 

Problemet oppstod når en skulle ha båten av. Fordi det ikke var plass til bilen ved siden av båten måtte han ha litt ut på krana. Alarmer skreik og hylte og han så og si slepte båten bortover i grusen for å få løftet den bort fra bilen. Båten ble stående med baugen for lavt hele vinteren fordi han til slutt ikke klarte å løfte så vi fikk lagt noe ordentlig under foran. 

---

Og jada, man betaler full pris, pluss at operatør av bil og kran blir sur og gretten fordi alt tar så jævla lang tid når en stiller med redskap som ikke er egnet til jobben. 

Var litt i knipa ifht løft og hadde ingen gode alternativer, båten "måtte opp". 

Har ikke engang tenkt tanken på å ha båten opp der igjen og er glad for at folk og båt ikke tok skade. 

Dette er en del år siden, i dag ville jeg nok vært "den voksne" og sagt takk men neitakk og heller tatt ekstraarbeidet med å finne ett alternativ fremfor å sette folk, båt og utstyr i fare. Men det er jo også sånn at en stoler på "fagfolk", men ja....

7 minutes ago, Mouche said:

Snakket med en i dag som har ansvaret for (og utfører) opptak/utsetting i en av de større marinaene i området og hans hypotese var produksjonsfeil på løftestroppene. Nei, jeg vil ikke navngi hverken ham eller hvilken marina det er snakk om.

Det er selvfølgelig mulig å synse om det. Men de produsentene jeg kjenner tar kvalitet ekstremt seriøst. Det er jo omfattende sertifisering, lasttesting etc. Det er særdeles ødeleggende for en produsent av løfteutstyr og levere ut utstyr med produksjonsfeil. 

Sahara skrev 1 time siden:

En teori er at en av stroppene har fått en liten skade på et tidspunkt. Kanskje vært i kontakt med noe skarpt i et tidligere løft. Og så blir selvfølgelig ikke stroppene undersøkt grundige mellom hvert løft...

Jeg kaster inn en annen teori.

Radius over gaflene er for liten.

Jeg har fortrengt slik informasjon, men synes å huske at med webb og 10 t SWL skal den være 80 mm.

Men det er sikkert noen som vet MYE bedre.

Det ser ikke bra ut.

Når du skjøter stropper med å tre en igjennom øyet på den andre får du for liten anleggsdiameter.

De innerste trådene får ikke strekkbelastning, men veldig klembelastning.

De ytterste trådene får all strekkbelastningen og vil strekkes litt.

Når de strekkes med stor belastning glir de litt på de innerste trådene og kan skape mye varme som gjør stroppa litt svakere hver gang.

I tillegg ligger stroppene over alt for skarpe hjørner på gaflene. Samme problematikk med ulikt strekk i trådene samt varmgang i tillegg til at kanten på gaffel lager bruddanvisning.

Her har man brukt opp store deler av sikkerhetsmarginene uten at det er mulig å si hvor mye.

Mons

8 hours ago, mons said:

Det ser ikke bra ut.

Når du skjøter stropper med å tre en igjennom øyet på den andre får du for liten anleggsdiameter.

De innerste trådene får ikke strekkbelastning, men veldig klembelastning.

De ytterste trådene får all strekkbelastningen og vil strekkes litt.

Når de strekkes med stor belastning glir de litt på de innerste trådene og kan skape mye varme som gjør stroppa litt svakere hver gang.

I tillegg ligger stroppene over alt for skarpe hjørner på gaflene. Samme problematikk med ulikt strekk i trådene samt varmgang i tillegg til at kanten på gaffel lager bruddanvisning.

Her har man brukt opp store deler av sikkerhetsmarginene uten at det er mulig å si hvor mye.

Helt enig! hadde dette vært min båt hadde jeg stilt mange spørsmål før de hadde fått satt i gang med dette..  En annen ting jeg har spekulert på er når båter som dette henger over kaikanten og tyngdepungtet er nesten under trucken like før båten er ilikevekt på vannet! Er trucker designet for å ha lasten under seg selv?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 22 minutter siden:

Helt enig! hadde dette vært min båt hadde jeg stilt mange spørsmål før de hadde fått satt i gang med dette..  En annen ting jeg har spekulert på er når båter som dette henger over kaikanten og tyngdepungtet er nesten under trucken like før båten er ilikevekt på vannet! Er trucker designet for å ha lasten under seg selv?

Om jeg husker rett fra stabilitetslæren under studiene, så vil en hengende last regnes som om lastens tyngdepunkt stabilitetsmessig er plassert øverst i stoppa. Vil anta at det er det samme for en truck som en båt i denne sammenheng. Da vil tyngdepunktet følge gaflene. Er mer skeptisk når gaflene er høyt oppe.

tilplan skrev for 4 timer siden:

Om jeg husker rett fra stabilitetslæren under studiene, så vil en hengende last regnes som om lastens tyngdepunkt stabilitetsmessig er plassert øverst i stoppa. Vil anta at det er det samme for en truck som en båt i denne sammenheng. Da vil tyngdepunktet følge gaflene. Er mer skeptisk når gaflene er høyt oppe.

Det er riktig så lenge stroppene henger parallelt med tårnet, men når lasten henger i stropper skal det lite til før den får en sleng, stor eller liten, i kjøreretningen, og da vil tyngdepunktet flytte seg frem og tilbake, alt ettersom hvor stor slengen er. Bevegelsen blir større dess høyere oppe gaflene er, og faren er størst ved oppbremsing.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Jeg tok opp båten min på samme plassen som seilbåten gikk i bakken, på mandag. Første gang jeg tar opp denne båten, og også første gangen jeg bruker bruker denne marinaen, og var svært spent. Hadde fått med meg at en 50 fot seilbåt hadde gått i asfalten. Båten min er 45 fot, og veier litt mindre en den som gikk i asfalten, men ikke mye.

Jeg synes gjennomføringen av løft og transport gikk veldig greit. Det virket på meg som sjåføren hadde stålkontroll, og virket overhode ikke bekymret for at en ny båt skulle gå i asfalten. Jeg tenker at hadde det vært NOE som helst tvil om det var trucken, løfteutstyret eller kapasiteten det var noe feil med, hadde han vært svært skeptisk til løftet på båten min. Det var også personer fra stroppe leverandøren til stede for å se hvordan løftet ble gjort. De kommenterte ingen ting... Jeg husker ikke helt hva de sa trucken var sertifisert for å løfte, men det var hverfall godt over hva båten min og den som gikk i asfalten veier. Og da snakker vi selvsagt sertifiser for å løfte båter hengende i gaflene. Jeg synes det blir feil å sitte her å gjette seg til og diskutere hva som har gjort blitt gjort galt hvis en ikke har alle fakta på bordet. Mulig det under etterforskningen kommer fram nye ting, men fram til da, tenker jeg at den tiltalte er frikjent :smiley:

IMG_1266.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...