Mix Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Louise V skrev 55 minutter siden: Båten er fult reparerbar til langt under verditakst. Er dette noe du vet ? Eller er det ren gjetning ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Hei Louise. Å diskutere lovverk, bruksanvisninger, krav til godkjenninger på et nokså generelt grunnlag som i denne diskusjonen er noe helt annet enn å gi noen skylden for hendelsen. Jeg tror diskusjonen her er lærerik for både meg og andre som er ansvarlig for tunge løft til daglig. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Håp Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 mons skrev On 30.4.2019 at 0.18: I Avisa nordland refererer de til uttalelse fra fører om at stroppene hadde bruddlast på 70 tonn slik de ble brukt. Med sikkerhetsfaktor på 7 blir det tillatt last på 10 tonn og båten veide 14. Håper det er begrepsforvirring... Det er mange feller å gå i når man beregner belastning på stropper slik. Får feks den ene stroppen mye mer last enn den andre? Har du vurdert krav til anleggsdiameter i løfteøyet ( ofte opptil 100 mm på store stropper) og blir alle endene likt belastet med stor friksjon mot skroget? På bilder som er vist av andre løft i denne tråden kan det (etter bredden på stroppene å dømme) se ut som WLL kanskje er så lav som 5 tonn. I U-løft skal disse da ha WLL på 10 tonn. Med to stropper i symmetrisk løft skal man da kunne løfte 20 tonn. Forutsatt korrekt anleggsdiameter i løfteørene og ingen skarpe kanter på båten. Men når anleggsdiameteren er for liten har man ikke lenger kontroll på stroppenes WLL. Og når løftet er usymmetrisk - som det alltid må anses å være når man løfter båt - har man ikke lenger kontroll på hvor mye stroppene belastes. Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Mix skrev for 2 timer siden: Er dette noe du vet ? Eller er det ren gjetning ? Det er jeg som er takstmann på denne! Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 mons skrev for 1 time siden: Hei Louise. Å diskutere lovverk, bruksanvisninger, krav til godkjenninger på et nokså generelt grunnlag som i denne diskusjonen er noe helt annet enn å gi noen skylden for hendelsen. Jeg tror diskusjonen her er lærerik for både meg og andre som er ansvarlig for tunge løft til daglig. Supert og diskuterer og lærerikt er det også og dette liker jeg men resten er vi nok enige om og legge vekk:-) Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Håp skrev for 1 time siden: På bilder som er vist av andre løft i denne tråden kan det (etter bredden på stroppene å dømme) se ut som WLL kanskje er så lav som 5 tonn. I U-løft skal disse da ha WLL på 10 tonn. Med to stropper i symmetrisk løft skal man da kunne løfte 20 tonn. Forutsatt korrekt anleggsdiameter i løfteørene og ingen skarpe kanter på båten. Men når anleggsdiameteren er for liten har man ikke lenger kontroll på stroppenes WLL. Og når løftet er usymmetrisk - som det alltid må anses å være når man løfter båt - har man ikke lenger kontroll på hvor mye stroppene belastes. Stroppene er godt innenfor når det gjelder vekt! Alder er kun noen måneder gamle! Så er det bare og finne ut resten. Skarpe kanter båt gafler, gamle skader på stroppene, Høytrykkspyling av stropper etc Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) On 5/10/2019 at 8:51 AM, Sjeldenutpå said: Min lokale slipp har travellift. Genialt. Eg når iallefal 4 travellifter innafor 1 times båtkjøring. Både varianter som går skrevs over tilpassa kaier og som kjører uti sjø. Er slik utstyr mindre utbredt østpå? Jeg vil si ja dessverre. Det kryr av opplagsplasser og marinaer her i øst som løfter med truck som etter min mening ikke er egnet til endel større og tyngre båter. Større båter har ofte angitt hvor stroppene skal være. Tar man f.eks en stor og tung twin akslig FB båt på 45 fot så er disse punktene ofte i hver ende av motorrommet som er ca 4 m langt hvor det er skottvegger og dermed forsterket. Probklemet med endel trucker er at C-C på gaflene ofte bare er 2,5- 3 meter og stroppene havner da langt utenfor angitte punkt. "spiller ingen rolle, har løfta tyngre/ større båt før" får man høre. En annen variant et typiske skrog er vesentlig smalere nede ved chinen enn oppe ved båtens bredeste punkt på fenderlista. På endel båter heller skrogsiden 10-15 grader utover, som vil si at stroppene måtte fortsatt oppover til gaflene i denne vinkelen for å ikke gi klem høyere oppe på fenderlist. Og da måtte gaflene i så fall vært både 5 og 6 meter lange eller mer mvh av høyde, men de har løftet større båter før så kjører på. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett områdene rundt fenderlist bule krafti inn ved løft. noen retter seg ikke ut igjen. Men det løftes like herlig. En stor, tung og lang og spesielt en skjør trebåt liker ikke å bli løftet med stroppene 2.5 meter fra hverandre. Så har man endel båter med skansekledning (tralwlere f.eks) som hvertfall ikke skal ha klem høyt opp på skansekledningen da det ikke er noen støtte der oppe. men alt løftes ukritisk likevel med åpenbart uegnet utstyr. Min egen trawler har blitt løftet i truck en gang før mitt eie. Problemet var bare at med stroppene 2,5 meter fra hverandre så havner fremre stropp for lang bak der skansekledingen er er høy og har lite støtte. Det er en fenderlist utenfor skansekledningen før at stroppene burde hatt en positiv vinkel ut fra chinen, men det er ikke mulig med 4.5m gafler når båten er 4.12 og det er ytterligere 3 meter opp til gaflene fra fenderlist. Selvfølgelig blir det da noe som flekser og det sprakk litt gelcoat rundt spygattene som satt i samme område. båten har forøvrig merket løftepunkter hvor skansekledning er forsterket, men disse punktene er 4.5 meter fra hverandre og ergo umulig å få til med truck. så ja, det løftes IMO mye båter I uegnet utstyr. Grunnen er at det har blitt akseptert med trukket her til lands på marinaer og opplagsplasser i all tid, men før var båtene vesentlig mindre. Flere grunner tipper jeg. Trucken trenger bare noen meter kaikant og ikke en "dokk", og båter kan stables tett i tett. Traveliften trenger ganske flatt grunnlag og dermed en marina som er bygget med tanke på dette. Skal båter flyttes, stables tett eller inn i hall, så må man ha en henger med hydrauliske støtter. Så alt i alt tror jeg grunnen er å spare penger selv om det å fødte med truck ikke er det beste for mange båter. En annen ulempe med truck er at stroppene dras over bakken, som ofte er våt og møkkete grus før de strammes langs den nypolerte skutesiden din.... Travelift har stropper som er skjøtet med koblinger litt til side for kjølen og stroppene trenger ikke å touche bakken og som en ekstra bonus trenger inger å gå ombord med vernesko som kommer rett fra våt grus. En annen ting jeg har stusset på opp gjennom årene rundt omkring er løftemanskapenes manglede kunnskap om de forskjellig båttyper og modeller på tross av hundrevis av løft årlig. Flertallet av båter løftes uten at eier er tilstede på kommersielle marinaer. Rett som det er kommer det opp en båt med stropp under seilbåtdrevet eller aksling. Er ikke eieren tilstede så slippes den bare ned igjen, stropper flyttes og det var det... slike ting som drivlinje og plassering av motor og drev/aksler tar så lite tid å sette seg inn i. Er jo i de fleste tilfeller bare å åpne en luke.. Burde egentlig blitt satt mer på dagsorden helt fra produsent som gir en skisse som viser tyngdepunkt, stropplassering og minimums bredde på åk, samt at opplagstedene burde kreve at eier merker løftepunter samt oppgi min/ max målene på stroppeplassering på eget utstyr. En ting er sikkert og det er at båten min aldri løftes eller håndteres uten at jeg er tilstede Redigert 13.Mai.2019 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ida Marie III Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) Helt klart, vanlige gaffeltrucker har begrensninger ikke bare på vekt, men også avstand på stropper.. "Sling" merkene på båten skal følges... Men truck er klart overlegen når en skal stue raskt og effektivt... Og de fleste båter er i dette størrelse segmentet... Og løfte uten eier til stede høres rimelig vilt ut...kan vel ikke være serlig utbredt... Selv går jeg opp og ned med mob.kran.... Var årsaken til dette havariet virkelig feilproduksjon på stroppene...slik beskrevet lengre oppe..? Må si jeg reagerte på hukkingen på den trucken som var avbildet...godkjent løfte utstyr, slik bildet under her, bør være et minimum... Redigert 13.Mai.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Her står vanligvis båter på rekke med bredsida mot neste båt. Avstand mellom båter kan variere fra ein meter til 2. Om marinaeiger ønsker å stue båtene med mindre avstand så kan han det. Travellift kan gå inn kor som helst i rekka og plukke den båten som skal ut. Travellift har båten "inni" seg, og trenger mindre kaiområde for å utføre arbeidet en en motvektstruck. Korleis gaffeltruck kan stue raskere og bedre ser eg ikkje for meg. Mange travellift modeller har 4x4 og kjører båten rett ut i sjøen feks via god gammeldags rampe som man kan rygge ut båthenger i. Men dette blir kanskje OT. Eg berre undras at det er vanleg og akseptert med mindre egna utstyr. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chiefengineer Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 -morten- skrev On 10.5.2019 at 7.25: Produksjonsfeil på stropper av seriøs leverandør må være 1:1000000 sjangs for å få.. håper de som utfører løft har sertifikater og forsikring i orden! Det vil jeg ikke si. Du kan jo lese rapporten fra et løfteuhell i Nordsjøen i fjor her: https://www.ptil.no/contentassets/370f70c8df9547c696172cf82d0bf712/2017_1321_rapport-granskingsrapport-tambar-personskade-dodsulykke-maersk-interceptor---0305.pdf Hovedtrekkene er som følger: Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Sjeldenutpå skrev 26 minutter siden: Her står vanligvis båter på rekke med bredsida mot neste båt. Avstand mellom båter kan variere fra ein meter til 2. Om marinaeiger ønsker å stue båtene med mindre avstand så kan han det. Travellift kan gå inn kor som helst i rekka og plukke den båten som skal ut. Travellift har båten "inni" seg, og trenger mindre kaiområde for å utføre arbeidet en en motvektstruck. Korleis gaffeltruck kan stue raskere og bedre ser eg ikkje for meg. Mange travellift modeller har 4x4 og kjører båten rett ut i sjøen feks via god gammeldags rampe som man kan rygge ut båthenger i. Men dette blir kanskje OT. Eg berre undras at det er vanleg og akseptert med mindre egna utstyr. Det er vel som antydet, på Østlandet har man dårlig og lite egnet utstyr for sånt, mye er basert på gammelt rask og ingen har midler til å erværve arealene som trengs for å bygge et skikkelig anlegg for travellift da tomtekostnadene ikke lar seg forsvare med inntjeningspotensialet. Det bekreftes egentlig av reklamen for Vollen Marina der man reklamerer med Oslofjordens kraftigste kran for løft av båter på opptil 50 tonn. Kommer du på vestlandet og nordover så har utstyret en helt annen kapasitet som denne travelliften hos Rørvik Marina på 400 tonn: https://www.rorvikmarina.no/ Helgeland Båtservice med 80 tonn, Bodø med 50 tonn, Selfa i Harstad med 80 tonn osv. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Her står vanligvis båter på rekke med bredsida mot neste båt. Avstand mellom båter kan variere fra ein meter til 2. Om marinaeiger ønsker å stue båtene med mindre avstand så kan han det. Travellift kan gå inn kor som helst i rekka og plukke den båten som skal ut. Travellift har båten "inni" seg, og trenger mindre kaiområde for å utføre arbeidet en en motvektstruck. Korleis gaffeltruck kan stue raskere og bedre ser eg ikkje for meg. En travel lift må nødvendigvis kjøre boggiene sine mellom hver båt... Det gir minimum 2 meter mellom båtene, som oftest mer... Med truck er det ingen slik begrensing.. Mindre båter i segmentet under 30 fot f.eks stues ofte mye tettere for vinter lagring...plass er penger...? Driver selv med dette... Truck har sine begrensninger, som alt annet i denne verden... Tror ikke det er noe dårligere tilbud på Østlandet kontra andre landsdeler... Ganske vanlig at båtforeninger bruker truck... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 I Strömstad har de travellift på 50 tonn. Og det er ikke store greia. For å stable båter har de en 'liten' selvgående diesel-hydraulisk sak som nærmest krabber inn under båtene. Så der nede kan de stable så tett at båtene har fysisk kontakt. Så det er bare snakk om en tralle i tillegg til liften. Før løftet vi på land med traverskran og over på en henger med traktor i enden. Eller vi kjørte henger uti på rampe, med traktor i enden. Vi kunne stable så tett kundene tillot. Målet var at man skulle kunne få malekosten og hue inn mellom båtene. Det var vel sånn halvmeteren, mindre enn det så raset klagene inn. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Ida Marie III skrev 15 minutter siden: En travel lift må nødvendigvis kjøre boggiene sine mellom hver båt... Det gir minimum 2 meter mellom båtene, som oftest mer... Nei. Riktig verktøy til rett jobb. Den min lokale slipp har kjøres ut og inn i ønsket breidde. Allt er justerbart. De kan sette båter tettare en nødvendig. Ein truck må vel gripe båten fra sida(?), og må i tilleg då ha tumleplass bakover. Kanskje mariner med truck setter båtene på rekke med skrog i lengderetning etter kvarandre? Men kanskje vi snakker forbi kvarandre. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chiefengineer Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Sjeldenutpå skrev 46 minutter siden: Nei. Riktig verktøy til rett jobb. Den min lokale slipp har kjøres ut og inn i ønsket breidde. Allt er justerbart. De kan sette båter tettare en nødvendig. Ein truck må vel gripe båten fra sida(?), og må i tilleg då ha tumleplass bakover. Kanskje mariner med truck setter båtene på rekke med skrog i lengderetning etter kvarandre? Men kanskje vi snakker forbi kvarandre. Da snakker nok du om en hydraulisk båtvogn a'la Roodberg etc. Den har ikke de samme kravene til plass som en travellift og kan både forlenges, breddes og løftes/senkes hydraulisk. Ganske elegant å se på når de benytter sånne: Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) Sjeldenutpå skrev 54 minutter siden: Nei. Riktig verktøy til rett jobb. Den min lokale slipp har kjøres ut og inn i ønsket breidde. Allt er justerbart. De kan sette båter tettare en nødvendig. Ein truck må vel gripe båten fra sida(?), og må i tilleg då ha tumleplass bakover. Kanskje mariner med truck setter båtene på rekke med skrog i lengderetning etter kvarandre? Men kanskje vi snakker forbi kvarandre. Ja, vi snakker forbi hverandre... Det er 2 travel lifter bare en liten km fra havnen vår. .så jeg vet godt hvordan de må stue båter... Men har du som Hulda sier en tralle i tillegg til travel liften, så får du stuet tettere...men da begynner det å bli mye arbeid...i forhold til truck som gjør hele jobben i en engang... Redigert 13.Mai.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 For nervøse sjeler: Her skiftes stroppene to ganger i året, tror jeg. Kommer også semitrailer med masse vektlodd på i forbindelse med test og resertifisering på utstyret, så det testes med mye vekt på. Bildet ser litt dramatisk ut - tror ikke båten min hadde tålt en landing derfra (det er båten min som henger der). Lange styretau for å vri / holde båten i posisjon. Ikke løfting i vind. Åket er justert i lengde og bredde, så det løfter der det skal. Trucken skal vel kunne løfte 45 tonn tror jeg, men det opereres med under 20 som max på denne Opplagsplassen. Med denne trucken er man rimelig fleksibel på truckens plassering idet båten. Det er en ombygd containertruck - har skjønt at det er dyrt og komplisert å bygge, få godkjent og sertifisert anordningen som er løfte-detaljene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Ida Marie III skrev 55 minutter siden: Det er 2 travel lifter bare en liten km fra havnen vår. .så jeg vet godt hvordan de må stue båter... Kanskje det ikkje er en travellift siden du ikkje godtar at den kan stue båter. Her er bilde fra sist eg var oppe. Som man ser på bildet så kan båtene stues så tett at man knapt kan gå i mellom. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ida Marie III Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Nei, det der er ikke en travel lift.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Ah.. det er en sublift. Svensk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.