Jump to content

Edit History

pipe

pipe

Chiefengineer skrev 35 minutter siden:

Tæringen starter samme dag røret tas i bruk og kan foregå over mange år mens den akutte skaden oppstår i det øyeblikket røret er gjennomtært. Den uheldige er den som eier objektet i gjennomtæringsøyeblikket.

Det er det logiske men slik er ikke nødvendigvis virkeligheten
Det første jeg tenkte på når du skrev dette var BMW clutch saken.
Kortversjon.
Selger 1 oppdager ingen feil med clutch
Selger 2 oppdager ingen feil med clutch i hans eie
Selger 3 oppdager ingen feil med clutch i hans eie
Kjøper 4 får clutch havari og det var ikke han som ble den uheldige som til slutt måtte punge ut med kr 20 000,-
Den havnet oss selger 1 etter å ha godt i mellom alle salgsledene der vær og en ble holdt ansvarlig ovenfor salgsleddet før de

Link til saken
https://www.dinside.no/motor/du-har-ansvaret-for-bruktbilen--selv-etter-den-er-solgt-videre/61310504

For å spore tilbake til ditt eksempel kan ett rør som er nesten gjennom tæret på overtagelsetidspunktet være en feil og mangel på overtagelsetidspunktet
Altså anses feilen å være tilstede selv om ikke røret lekker på overtagelsetidspunktet
Det er den ene siden av saken så blir dette veid opp mot alder og forventet levetid på ett slik rør så man kan komme unna som selger allikevel  

 

pipe

pipe

Chiefengineer skrev 31 minutter siden:

Tæringen starter samme dag røret tas i bruk og kan foregå over mange år mens den akutte skaden oppstår i det øyeblikket røret er gjennomtært. Den uheldige er den som eier objektet i gjennomtæringsøyeblikket.

Det er det logiske men slik er ikke nødvendigvis virkeligheten
Det første jeg tenkte på når du skrev dette var BMW clutch saken.
Kortversjon.
Selger 1 oppdager ingen feil med clutch
Selger 2 oppdager ingen feil med clutch i hans eie
Selger 3 oppdager ingen feil med clutch i hans eie
Kjøper 4 får clutch havari og det var ikke han som ble den uheldige som til slutt måtte punge ut med kr 20 000,-
Den havnet oss selger 1 etter å ha godt i mellom alle salgsledene.

Link til saken
https://www.dinside.no/motor/du-har-ansvaret-for-bruktbilen--selv-etter-den-er-solgt-videre/61310504

For å spore tilbake til ditt eksempel om ett rør som er nesten gjennom tæret på overtagelsetidspunktet være en feil og mangel på overtagelsetidspunktet
Altså anses feilen å være tilstede selv om ikke røret lekker på overtagelsetidspunktet
Det er den ene siden av saken så blir dette veid opp mot alder og forventet levetid på ett slik rør så man kan  fint komme unna som selger allikevel  

 

pipe

pipe

Chiefengineer skrev 25 minutter siden:

Tæringen starter samme dag røret tas i bruk og kan foregå over mange år mens den akutte skaden oppstår i det øyeblikket røret er gjennomtært. Den uheldige er den som eier objektet i gjennomtæringsøyeblikket.

Det er det logiske men slik er ikke nødvendigvis virkeligheten
Det første jeg tenkte på når du skrev dette var BMW clutch saken.
Kortversjon.
Selger 1 oppdager ingen feil med clutch
Selger 2 oppdager ingen feil med clutch i hans eie
Selger 3 oppdager ingen feil med clutch i hans eie
Kjøper 4 får clutch havari og det var ikke han som ble den uheldige som til slutt måtte punge ut med kr 20 000,-
Den havnet oss selger 1 etter å ha godt i mellom alle salgsledene.

Link til saken
https://www.dinside.no/motor/du-har-ansvaret-for-bruktbilen--selv-etter-den-er-solgt-videre/61310504

For å spore tilbake til ditt eksempel på ett rør som er nesten gjennom tæret på overtagelsetidspunktet være selger sitt ansvar hvis dette ryker kort tid etter overtagelsen.
Altså anses feilen å være tilstede selv om ikke røret lekker.
Det er den ene siden av saken så blir den veid opp mot alder og forventet levetid på ett slik rør så man kan  fint komme unna som selger alikevell  

 

pipe

pipe

Chiefengineer skrev 4 minutter siden:

Tæringen starter samme dag røret tas i bruk og kan foregå over mange år mens den akutte skaden oppstår i det øyeblikket røret er gjennomtært. Den uheldige er den som eier objektet i gjennomtæringsøyeblikket.

Det er det logiske men slik er ikke nødvendigvis virkeligheten
Det første jeg tenkte på når du skrev dette var BMW clutch saken.
Kortversjon.
Selger 1 oppdager ingen feil med clutch
Selger 2 oppdager ingen feil med clutch i hans eie
Selger 3 oppdager ingen feil med clutch i hans eie
Kjøper 4 får clutch havari og det var ikke han som ble den uheldige som til slutt måtte punge ut med kr 20 000,-
Den havnet oss selger 1 etter å ha godt i mellom alle salgsledene.

Link til saken
https://www.dinside.no/motor/du-har-ansvaret-for-bruktbilen--selv-etter-den-er-solgt-videre/61310504



×
×
  • Create New...