Jump to content

Edit History

Knallipadden

Knallipadden

Det er ikke slik at kjøper er fullstendig uten plikter og kan kjøpe hva som helst og forvente å få pengene tilbake. Da ville folk ha spekulert i dette. Kjøpt båter med utdaterte motorer for å få selger til å kjøpe ny eller å overhale når den gamle ryker. Som jeg siterte over:

Selgeren er ikke fritatt for ethvert ansvar. Hvis selgeren har gitt: 

• Feil opplysninger og disse kan antas å ha innvirket på kjøpet
  • Tilbakeholdt opplysninger og disse opplysningene ville ha hatt betydning for deg, eller,
  • Objektet er i vesentlig dårligere stand enn du kan forvente bla. ut fra kjøpesummens størrelse, alder og time antall, kan feilene defineres som en mangel. 

Kjøper du for eksempel en båt hvor hele motoren er plukket fra hverandre, den er overhalt og er bygget opp igjen skal den sees på som ny dersom det er gjort skikkelig og selger har opplyst om dette. Kjøper du en motor som har fått vanlig service og vedlikehold er det fortsatt en gammel motor som kan ryke. Motoren min for eksempel er fra 82 og er saltvannskjølt. Jeg har tatt normal vedlikehold på den og byttet det som trengs etter hvert som det har meldt seg, men det er ikke noe garanti at den holder lenge. Service og vedlikehold må man gjøre på alle motorer, så vanlig vedlikehold i seg selv er ikke nok til å si at motoren vil holde lenge. En motor som har fått jevnlig service holder riktig nok mye lengre enn en som ikke får det, men gammelt er gammelt, og før eller senere vil større ting gå i stykker. Total overhaling kan fort koste like mye som en ny motor på verksted, så det er sjelden en gammel motor blir total overhalt. Mange bruker at motoren er overhalt feil. De har gjerne bare byttet noen deler. Da er det også viktig å få opplyst om hva som er gjort. 

Knallipadden

Knallipadden

Det er ikke slik at kjøper er fullstendig uten plikter og kan kjøpe hva som helst og forvente å få pengene tilbake. Som jeg siterte over

Selgeren er ikke fritatt for ethvert ansvar. Hvis selgeren har gitt: 

• Feil opplysninger og disse kan antas å ha innvirket på kjøpet
  • Tilbakeholdt opplysninger og disse opplysningene ville ha hatt betydning for deg, eller,
  • Objektet er i vesentlig dårligere stand enn du kan forvente bla. ut fra kjøpesummens størrelse, alder og time antall, kan feilene defineres som en mangel. 

Kjøper du for eksempel en båt hvor hele motoren er plukket fra hverandre, er overhalt og er bygget opp igjen skal den sees på som ny dersom det er gjort skikkelig og selger har opplyst om dette. Kjøper du en motor som har fått vanlig service og vedlikehold er det fortsatt en gammel motor som kan ryke. Motoren min for eksempel er fra 82 og er saltvannskjølt. Jeg har tatt normal vedlikehold på den og byttet det som trengs etter hvert som det har meldt seg, men det er ikke noe garanti at den holder lenge. Service og vedlikehold må man gjøre på alle motorer, så vanlig vedlikehold i seg selv er ikke nok til å si at motoren vil holde lenge. En motor som har fått jevnlig service holder riktig nok bedre enn en som ikke får det, men gammelt er gammelt og før eller senere vil større ting gå i stykker. Total overhaling kan fort koste like mye som en ny motor på verksted, så det er sjelden en gammel motor blir det. 

• Create New...