Frkn Startet 30.April.2019 Link til dette innlegget Startet 30.April.2019 Går med tanker om å kjøpe en ca. 24 fots tursnekke fra 80 tallet. For dagsturer og mindre overnattingsturer med småbarnsfamilie. Litt av bruket er fisking, primært pilking og muligens noen enkle krabbeteiner. Hvordan fungerer dette i slike båter? Hvordan løser dere det mtp. søl og plass? Ser for meg at noen modeller er bedre egnet enn andre med vippbare benker og avtagbare puter? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 (redigert) Gå for Enes 25. Ligger på Finn rett som det er. Genial til fiske med selvlensende dekk, og lukket kabin. Og ikke minst greie priser. Redigert 30.April.2019 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 (redigert) Jeg hadde en Nidelv 24 som jeg fisket endel fra. Det var teppe på dørken bak, så sprellende fisk inn i båten var ikke så bra. Det jeg gjorde var å montere en stor balje (type murer balje ) som jeg tok hull i og tredde tau i, og så festet/bandt jeg denne på utsiden, oppå dollbordet, og så tok jeg fisken oppi der når jeg fikk napp. Fungerer som bløggekar også, men du kan ikke ha veldig mye vann oppi. Gjorde opp fangst og ordnet ute i baljen da, før jeg tok det i pose før jeg tok det ombord. Fungerte fint det. Teiner er jo hakket mer uhamselig og grapsete, men er dere to man en styre skuta, og en dra de opp på framdekket og bale med de der hvis været er OK kanskje ? Da er du langt fra propellen med teinetauet og. Trekk alltid teiner med å gå mot været, så du kan sette i fri og 'renne vekk' hvis du kommer for nær propell. Selvlensende båter (som jeg har nå i seilbåten), er selvfølgelig å foretrekke for fiske. Da er det bare å grapse på, og så spyle og skrubbe når du er ferdig. Redigert 30.April.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sandebukta Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Fiske med akterkabin er et helsike, så unngå det. Rett hekk er også å foretrekke. Teiner skitner til dekket noe innmari med mye søle som blir med opp. Det går an å lage seg en anordning med murerbalje festet til rekke eller pushpit, det er litt rensligere. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Frkn Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Er med på at enes 25 og forsåvidt viksund 27 ser kjekke og enormt praktiske ut. Men ser det ser så koselig ut med kalesje som kan fjernes slik at man får sittegruppe med mulighet for solseng. Er vel en del som kjører løsning med fiskestamp på badeplattform også. Er ryggputene fastmontert på Nidelvene? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Skal du fiske litt så gå for en båt hvor du kan spyle rent dekket alt annet blir bare drit. Ha heller noen løse campingstoler du kan sette ut på dekket når dere skal kose dere der. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Du må ta ett valg, skal du ha fiske båt du kan dra på turer med (selvlensende dekk), eller en turbåt du kan fiske fra (Baljemetoden). Kjøp båt etter primærbehov, og tilpass det andre. Nidelv 24 kommer i 2 utgaver, før og etter ca 1979. De før har rett sofa bak, de etter 79 har buesofa. Jeg hadde med buesofa, og jeg kan ikke huske at vi noensinne tok av ryggputene. De med rett sofa vet jeg ikke. Selv stod jeg i 'hakket' mellom førerposisjon og rekkverk/sofa, der kalesjen åpnet for å pilke. Eller satt på førerposisjon med stang og dorget. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Martine29 Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Som sagt her må enhver ta et valg, og finne båt til sitt eget behov. Klart du skal ha selvlensende dekk for fiske. Ser snodig ut med baljer som henger over rekka og tepper og sittegrupper og på en 24 -25 foter er jo plassen allerede begrenset.. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Teppe og sofa (og kjøkken og kjøleskap) er veldig kjekt på (overnattings)tur med småbarnsfamilien da, som er utgangspunktet for TS. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Frkn skrev for 2 timer siden: Er med på at enes 25 og forsåvidt viksund 27 ser kjekke og enormt praktiske ut. Men ser det ser så koselig ut med kalesje som kan fjernes slik at man får sittegruppe med mulighet for solseng. Er vel en del som kjører løsning med fiskestamp på badeplattform også. Er ryggputene fastmontert på Nidelvene? Jeg har kalesje til min Viksund 27. Da er den egnet både som turbåt og fiskebåt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Altså det går an å fiske fra alle slags båter, men det er når man uheldigvis får en fisk ombord at man oppdager hvor klissete det meste i nærheten blir. Så da blir det beste en kombinert båt, altså med selvlensende dekk og lugar med alskens utstyr tigjengelig.... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Ja skal det fiskes fra båt i den størrelsen må det være selvlensende dekk. Nytter ikke med teppegulv og puter overalt. En combibåt derimot kan kles med kalesje, og legges teppe i for anledningen. Hilsen kommende combibåteier.. Sitér dette innlegget Link to post
Frkn Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Hva er definisjonen på en kombibåt? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Må vel være en båt egnet både for fiske og turbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Frkn Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 (redigert) Ok, var visst ikke bare bare dette.. Håpte at det burde gå heit greit i f.eks. en Carat 7400. https://www.finn.no/145670533 ? Den har bord på stang som kan tas bort, plastbenker og avtagbare puter. Blod, etc. tørker man bort etter hvert med en fille. (liker forøvrig også at det er stikkøye og at det er en halvplaner på denne modellen). Redigert 30.April.2019 av Frkn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Går nok helt fint å fiske i denne? ta en slik sort rektangulær stamp og monter delt lokk av kryssfinerplate. Når du fisker har du fisken rett oppi. Bløgger den og lukker igjen lokket. Blir ikke så mye gris at du ikke kan tørke det bort ? Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Her er en skikkelig kombibåt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=145058293 Men det blir kanskje litt for spesielt....? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Den der kombinerer jo det aller meste må jo være glimrende. Sitér dette innlegget Link to post
Frkn Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Den der er helt rå. Men jeg trenger ikke seilrigg, og den stikker noe dypt i sjøen ift. båtplassens dybde. Kolumbiene med seil har vel i tillegg noen hundre ekstra kg ballast? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 https://www.finn.no/146235576 Her er et eksempel på hva jeg mener er en kombibåt. Tett bakvegg, selvlensende akterdekk. Er mange snedige farkoster å velge i, men de er noe dyrere enn ikke kombibåter hvis det går an å si. Viknes 770, NB750, nord West 740, master 740 combi osv osv... Halco 26/29? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Når det gjelder Viksund, så er 31 combi/Goldfish, avh av behov, veldig mye mere båt. Forutsetter mere båtplass selvfølgelig, men forskjellen er enorm. Har hatt begge. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Klart hvis du vil gå opp i størrelse så hvorfor ikke Westbas 29. Digert selvlensende dekk og kjempefin plass i lugaren. Trefots syken kommer allikevel så ikke noe å vente med. Flere på Finn nå til kurante priser..... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Westbas er flotte båter ja. Hvilken prisklasse ser du for deg? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Frkn skrev for 6 timer siden: Den der er helt rå. Men jeg trenger ikke seilrigg, og den stikker noe dypt i sjøen ift. båtplassens dybde. Kolumbiene med seil har vel i tillegg noen hundre ekstra kg ballast? Man trenger ikke seil... Men fader så gøy det hadde vært Tror ikke du hadde angret for å si det sånn... Ellers kan du se på Saga 24/27 uten ac, Tresfjord, Sandvik, Risør 27 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Olevine Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Frkn skrev for 21 timer siden: Ok, var visst ikke bare bare dette.. Håpte at det burde gå heit greit i f.eks. en Carat 7400. https://www.finn.no/145670533 ? Den har bord på stang som kan tas bort, plastbenker og avtagbare puter. Blod, etc. tørker man bort etter hvert med en fille. (liker forøvrig også at det er stikkøye og at det er en halvplaner på denne modellen). Båter som denne går det helt fint å fiske fra, i alle fall med pilk som du har tenkt. Jeg har selv hatt en Joda 24 og fisket med to snører (harpe/rigle) uten at det byr på de store utfordringene. Med makrell på alle krokene er det bare å ta av en og en på yttersiden av fenderlista og slippe de opp i en pøs etter hvert. Litt blodsprut og noe fiskeskjell må du regne med, men ikke verre enn at det lett lar seg skylle eller vaske vekk etter hvert hvis du er litt forsiktig. Båten jeg har nå, en Skilsø 27 fungerer også helt greit å fiske fra på denne måten, også med bunnsnøre. Jeg har skaiputer på benkene bak, og disse er det bare å fjerne før du starter fiskingen så slipper du å vaske dem etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.