Jump to content

Yanmar 4LHA-STP - Grå hinne på vannet fra eksos/kjølevann

AndrissaExplorer

Recommended Posts

Jeg har en Yannmar 4LHA-STP med ca 380 gangtid. Det er en 2007 modell.

Hva kan være den mest sannsynlige årsaken til at det legger seg en grå hinne på vannet som kommer med kjølevann/eksosen fra motoren.

Er dette noe som må prioriteres raskt for å fjerne, eller kan motoren brukes uten å tenke mer på det?

Jeg er ikke motorkyndig og må ha en mekanikker til å sjekke/reparere dette og det er ikke ønskelig og bruke penger med å starte i feil ende.

I  hvilken rekkefølge anbefales et å sjekke ut dette:

1.Dyser

2.Turbo

3.Annet

Er det noen motorkyndige som kan komme med gode tips rundt dette?

eksos med litt uforbrent diesel, helt normalt ved oppstart og tomgangskjøring over tid, det en må huske på med dem motorene her er at dem ikke må daukjøres, dem trenger å få blåst seg rene en gang iblant på full gass 1 times tid, dette for å rense ut koks/sot og avleiringer i eksos, turbo og div, det som ødelegger dem her motorene er kjøring på lavt turtall, ser det er en 2007 mod motor, så da er det på tide med sjekk av eksosbend for korrosjon og sjekk/rengjøring av turbo

Jeg har vært i kontakt med en båtmekaniker og han sier jeg må  starte med å ta ut dysene og levere disse inn for kontroll.
Hvis dette ikke hjelper må jeg gå videre å sjekke andre ting på motor.

Som nevnt er jeg ikke motorkyndig, men dette høres veldig rart ut for meg.

Er det mulig at dysene på en motor som har gått så lite kan være  dårlige?

Noen som har erfaring med dette, eller er det så enkelt som Andor skriver, kjør motor hardt i perioder?

Enig med de andra att den skall köras på full last/rpm emellanåt. Även att lite oförbränd diesel är ok.

Men om jag inte minns fel ingår det i 250h-servicen att göra en första kontroll av dysene samt ventilspelet. Är 250h-servicen gjord enligt boken så har du nog inte fel på dem redan nu.

Ryker den något vid pådrag/last ?

Ingemar E.

NB Forum

AndrissaExplorer skrev for 9 timer siden:

Jeg har vært i kontakt med en båtmekaniker og han sier jeg må  starte med å ta ut dysene og levere disse inn for kontroll.

Er det mulig at dysene på en motor som har gått så lite kan være  dårlige?

Noen som har erfaring med dette, eller er det så enkelt som Andor skriver, kjør motor hardt i perioder?

Hvis du vurderer dette med dysene på din motor så så har jeg akkurat gjort den jobben på min 4LHA-DTP. Det stemmer som @Ingper skriver, at det etter boka skal gjøres en justering av dysene etter 250 timer. 

Her er link til tråden som beskriver det jeg gjorde. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

AndrissaExplorer skrev for 11 timer siden:

Det skulle ikkje forundre meg om det stemmer iht yanmar intervall.  Yanmar vil vel selge nye dyser etter 1000 timer også. Og så er de priset slik at folk velger å stå over, og då kan yanmar avise reklamasjoner. (Egen påstand) 

Men det første eg hadde gjort var eit par timer båttur med durabelig belastning slik andre har nevnt over i tråden.  Det burde enhver god mekaniker anbefalt som første trinn.    

Men dysene kan godt være dårlige, med så få timer så kan feks uheldig diesel og lengre stilleligge skade meir en 380 timer på 10 uker. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det blir nok en blåsetur snart.
Men i tilegg må jeg sjekke dysene ifølge servicemanualen.
Håper at denne jobben ikke blir for dyr.
Ble som nevnt forespeilet en pris på kr,-15000 for full sjekk ink bytte av dysespisser.

Kanskje noen i Trondheims området som leser dette og har tips til verksted som har okay priser for en slik jobb?

Jeg kan ikke tipse om ett firma, men jeg ville tatt kontak med de du allerede har snakket med.

Be om pris på kontroll av dysene, det er en vesentlig enklere operasjon, og er gjort på "5 minutter", ikke trengs det noen deler heller.

Hvis du demonterer/monterer selv, sparer du også mye kroner.

Jeg ville også anbefale deg å kontrolere at turboen ikke lekker olje ut i eksosen.  

Det gjør du enkelt ved å demontere eksosbendet, og lyse inn. Du skal kun se  tørr sot, er det fukt, kan det være oljelekkasje.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Har hørt mye positivt om Autoex/Vianor på Leangen i Trondheim. Om du demonterer selv og leverer dysene hos de blir det kanskje ikke så ille pris. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Dyserens som du fyller rett i dieselfilteret anbefales. Fyll filter sett det på. Start motor og la den gå 30 sek og stopp. La motor stå til dagen etter, så kjører du den en 20 min på tomgang før du tar deg en skikkelig tur. Dette har funket på så mange bilmotorer at jeg blir forundret om det ikke hjelper på en Yanmar båtmotor....

En kontroll av dysene er en enkel sak på disse motorene, både om du velger å ta montering/demontering selv eller lar verkstedet gjøre dette. Avhengig av hva kontrollen avdekker kan man fastslå om det foreligger et justerings- eller utskiftingsbehov.

På min tidligere 340 hk 6LY ble dysene tatt opp for kontroll etter kort tid jfr. vedlikeholdsmanualens beskrivelse, var vel muligens på 250 timer. 3 av dysene var da defekte og ble byttet på garanti. Det er på ingen måte usannsynlig at dine er defekte.

Jeg hadde ikke hatt problemer med hverken vann eller forurensninger i dieselen så muligens skyldtes defekten fabrikasjonsfeil. De ble i alle tilfelle byttet (spissene) uten at jeg trengte å betale for det.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...