AlfaEagle Startet 27.August.2005 Del på Facebook Startet 27.August.2005 Etter å ha lest tråden om kalesje vs lukket båt med FB, sitter jeg igjen med noen spørsmål vedr hva som er fordeler og ulemper med fast aksel vs drev, og hva som er forskjellen på ulike drevtyper. Noen som vil dele kunnskap/meninger? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 27.August.2005 Del på Facebook Svart 27.August.2005 Litt generell info: Fast aksel brukes på fortrengningsskrog (snekker etc) eller halvplanende båter (med større eller mindre kjøl). Man kan enten ha vribar propell (små, eldre motorer) eller gir. Giret kan ha ulike vinkler og ligge bak motor eller foran motor(v-gir). Fordel med fast aksling er - du kan "sette sammen" ulike merker (enkel konstruksjon) - propellen er beskyttet av skroget - motor kan sette langt fremme for god vektfordeling Mest kjente gir er vel Hürth, Borg-Warner etc Hekkaggregat er i realiteten underdelen av påhengsmotor, og her ligger giret i selve drevet. Brukes på planende (raske) båter. Fordelene er: - Liten plass (giret henger på utsiden) - Lett vekt - Motor kommer helt bak (som er fordel for helt planende båter) - Siden hele propellen dreies når du styrer, vil dette styre veldig bra - Kan tilte (vippe opp) drevet for inspeksjon/fjerne tau fra propell... - Nyere drev kan ha duoprop (to propeller) og powertrim som gir bedre egenskaper. Mest kjent her er vel Volvo, MerCruiser og BMW. (BMW sitt drev er egentlig ikke en utenbordsmotor-undeldel, men et innebordsgir formet som et drev Oops var tung den...) Hvilke som er å foretrekke? Planende båter --> hekkaggregat, snekke/halvplanende --> fast aksling Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 27.August.2005 Del på Facebook Svart 27.August.2005 Hei Fin oppsummering av o.b.lix Jeg har hatt både fast aksel og drev. Har ikke blitt skremt av drev, og kjøper gjerne drevbåt igjen. Ønsker meg ikke tilbake til båt med singel aksel uten baugpropell (Scand Nordic 27) Har riktignok hatt ett totalhavari på et hlet nytt drev som ikke var spesielt morsomt, men dette var et litt spesielt tilfelle. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
o.b.lix Svart 27.August.2005 Del på Facebook Svart 27.August.2005 Har hatt mange tilfeller med kollisjoner med både flytende gjenstander og fast grunn med drev, og de tåler svært lite. Gjelder både volvo, bmw og mercruiser-drev. På den annen side: Har også vært med på guffe med fast propell, men som oftest klarer man å "karre seg til land" med slike installasjoner. Mye fordi dimensjonene er større og beskyttelsen bedre. Men skulle ikke vannjet vært perfekt??? Noen som vet, hvorfor er disse ikke mer utbredt? Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Men skulle ikke vannjet vært perfekt??? Noen som vet, hvorfor er disse ikke mer utbredt? <{POST_SNAPBACK}> Det er nok pga pris og virkningsgrad, men det er klart hadde det vært utbredt ville prisen vært lavere. Men som sagt virkningsgraden er bedrøvelig. Har selv drev på Månestråle og er veldig fornøyd med det, gode manøvrerings muligheter, men da med Vannjet er manøvreringsmulighetene suverene. Vi hadde en slik MOB båt (Mann Over Bord) i min lokale dykkeklubb før, den stakk da 20cm og snudde på femøringen, ganske artig å kjøre. Jeg har ikke tallene i hode men sånn sammenlignet med Månestråle med KAD 43, på 236HK. For å oppnå lik max fart med vannjet, måtte jeg sikkert opp 50HK Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
`Laffen Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Det er nok pga pris og virkningsgrad, men det er klart hadde det vært utbredt ville prisen vært lavere. Men som sagt virkningsgraden er bedrøvelig. Har selv drev på Månestråle og er veldig fornøyd med det, gode manøvrerings muligheter, men da med Vannjet er manøvreringsmulighetene suverene. Vi hadde en slik MOB båt (Mann Over Bord) i min lokale dykkeklubb før, den stakk da 20cm og snudde på femøringen, ganske artig å kjøre. Jeg har ikke tallene i hode men sånn sammenlignet med Månestråle med KAD 43, på 236HK. For å oppnå lik max fart med vannjet, måtte jeg sikkert opp 50HK <{POST_SNAPBACK}> I marinen bruker vi UFAS Sjøbjørn (i varierende utførelser), mest brukt er sjøbjørn 25. Denne har en yanmarmaskin med 340hk og hamiltonjet, gjør 30knuter... båten veier ca 3.5 tonn... Fordelene er som før nevnt vannvittig manøvreringsevne (viktig for inn og utsetting av båt i høy sjø og fart) og ingenting som roterer utenfor båten som kan henge seg opp i tauverk, personer, garn ol... (viktig siden vi ofte ikke alltid har mulighet til å se garn ol, pga vårt operasjonsmønster og dårlig merking av disse... lys er noe dritt , Hadde ikke vært fryktelig imponerende å måtte avlyse en eller annen search/rescue eller landsetting av jegere pga garn i propellen... ) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.August.2005 Del på Facebook Svart 29.August.2005 Det blir påstått at ved fart større enn 35 knop vil vannjet gå forbi drev i virkningsgrad, men det er jo ikke mange båteiere som får noe nytte av den da... Regner med de fleste ligger i sjiktet 12-22 knop på marsj. Ellers er det som nevnt her, båter med vannjet har en helt utrolig manøveringsevne. Ikke lengre spørsmål hvilke vei propellen går når du bakker. Båten går den veien føreren vil. Liker ikke tang og plast, men de fleste jet typer har rensemuligheter. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 29.August.2005 Del på Facebook Svart 29.August.2005 Etter mage år i Marinen som fører av både dagens Sjøbjørn med vannjet og tidligere SeaRaider med drev, vil jeg hevde at begge er bra båter. Til vårt bruk mener jeg største fordelen med vannjet er hurtigstart. På kalde vinterdager var det tidvis enorm slitasje på hekkageregatene når båtene ble satt på vannet på kort varsel. Motorene hadde motorvarmere og hadde noenlunde grei temperatur. Girdrevene i hekkageregatene derimot var omtrent på frysepunktet, og slitasjen var deretter. Med vannjet er ikke denne problemstillingen den samme, og ved utsetting i fart er det mindre problem å belaste systemet etter kun kort operasjonstid. (Det er ikke heldig å varmkjøre motorene uten kjøling før de blir satt på vannet, og for å klare en utsetting i mellom 8-12 knops fart må motorene belastes en del rett etter start) Forøvrig ingenting er så gøy å kjøre som vannjet. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Sumi II Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Dette var en nyttig tråd for meg som er fersk innen båtlivet. Men da det gjelder gear, er det slik at siden jeg har Hekkaggregat så sitter da gearet der. Hvordan peiler en oljen da? Hekkaggregatet er jo under vann Jeg har en VP D6 350hk, er det sånn at jeg har sjøvannsinntaket for kjøling igjennom Hekkaggregatet? Håper på noen svar for jeg er passe teit da det gjelder dette. Mvh Torkild Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
adeneo Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 (redigert) Men da det gjelder gear, er det slik at siden jeg har Hekkaggregat så sitter da gearet der. Det stemmer! Hvordan peiler en oljen da? Hekkaggregatet er jo under vann Regner med det er DPH drev, og oljen på dette peiles på selve drevet. Drevet skal tiltes helt opp før sjekk av oljenivå, og pluggen sitter bak dekselet på drevet. Jeg har en VP D6 350hk, er det sånn at jeg har sjøvannsinntaket for kjøling igjennom Hekkaggregatet? Det er mest vanlige å ta inn sjøvann til kjøling gjennom inntaket i drevet, men det er også mulig å ta inn sjøvannet andre steder, slik at om sjøvannet går gjennom drevet kommer helt an på installasjon, men det gjør som regel det! Forøvrig har nok verden gått litt videre på de 5-6 årene siden noen skrev i denne tråden sist. Redigert 20.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Tusen takk adeno, Ja det er et DPH Drev, da lærte jeg mer Blir nok kanskje litt enklere å få litt mere forhold til dette da båten kommer på vannet,,,, Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
olpi Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Et kort spørsmål fra en som ikke har erefaring med drev: Tilter man drevet opp når båten ikke benyttes? Hva er årsaken til at man tilter opp, eventuelt lar det stå nede? På påhengsmotorer vil jo som oftest stammen og propell gå klar av vannet, men det gør det vel sjelden helt med drev? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Du tilter drevet helt inn ved lengre stilleligge. Mindre groe på gummibelger, mindre korrosjon pga (mindre)oksygentilgang. Tilter du opp og lar det bli stående slik, eksponerer du mye mer flate for groe og korosjon. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 OK, på samme måte som med trimplan mao. De tilter jeg imidlertid helt inn (opp) hver gang båten ligger i havn/uthavn av samme årsak (groe). Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 (redigert) Bare for å spesifisere litt sånn at alle skjønner hvem vei det er snakk om, så er vel "helt inn" på et drev nedover / inn mot båten, altså i den posisjonen drevet står når det ikke er tiltet. Det er den posisjonen jeg mener et drev skal stå i når det ikke er bruk, om det er i eller ute av vannet. Dette på grunn av de tingene Igboat nevner, og slitasjen på belgene er omtrent tre ganger så høy når de står lagret over tid i "utstrekt" posisjon, samt at ved vinterlagring kan regnvann og snø samle seg i eksosutløp og andre steder og fryse å ødelegge drevet dersom det står opptiltet. Redigert 21.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Joda, skjønte den adeno. Mht trimplan så kjøres de helt opp/inn for i hindre groe på stempelstenger. Slik groe vil kunne skade tettninger og skape "trøbbel". Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Hensikten med å tilte drevet helt inn, er av samme grunn som for trimplan. Det vil si å hindre groe og tæring på hydraulikk-sylinderene til tilten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.