HR-M Startet 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2019 Hei! Jeg skal male et motiv for hånd på min seilbåt, på gelcoaten over vannlinjen. Noen tips til om den må behandles på noen måte først? Eller er det bare vaske, male og legge en del lag med klarlakk over?tusen takk fortips! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Skal motivet være et sted det risikerer å få mekanisk belastning? Slitasje fra sjøvann som glir forbi? Utsatt for mye direkte sollys? Ideelt sett skulle du ha brukt tokomponent polyuretanmaling til slikt, men av praktiske årsaker er det jo lettere med enkomponent. Ville ha vasket og sveipet over med ei fille med aceton før maling. Tildekket flater det er fare for å søle på. Å lakkere over med klarlakk til slutt vil jo forsåvidt beskytte motivet, men samtidig vil klarlakken ofte kunne gulne noe etter en stund i sola, så ville heller ha latt motivet stå ubeskyttet uten klarlakk. Da blir det også lettere å fikse på motivet senere hvis det skulle komme ei ripe eller noe. Nå vet jeg ikke hva slags motiv du tenker på, men hvis det er snakk om et forholdsvis stilisert (noen kaller det «forenklet») motiv ville jeg ha vurdert å bruke vinylkutter i stedet for maling. Da blir motivet som en folie du kleber på og du har muligheten til å kutte til ny vinyl om motivet senere skulle bli slitt, så lenge du tar vare på filen. Så lenge det ikke er for stor mekanisk slitasje vil vinyl kunne holde fint ti år og mer. Sitér dette innlegget Link to post
HR-M Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Hei og takk for svar! Planen er helt fremme, babord side på seilbåten over vannlinjen, men helt klart utsatt for mye sollys og sjøsprøyt. Motivet skal males på frihånd.. hm, hørtes ikke helt enkelt ut og hvis det er som du sier med klarlakken er det nok å foretrekke uten. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Håper du poster et bilde og to av resultatet, spennende med motivmalt seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 (redigert) Mal på lerret e.l. Ta med til klistremerkebutikk. De laget et stort klistremerke til deg. Ca 800-1000 pr kvm vil jeg tro. Langt billigere og lettere enn å male på gelcoat. Redigert 3.Mai.2019 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.