qwerty Startet 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2019 (redigert) Da er det elektriske anlegget gått igjennom på vår "nye"-brukt- båt. Monterte i dag BEP batterivelger og DVSR. Er litt undrende vedrørende funksjon. Jeg ønsker i utgangspunktet at; når startbatteri er fullladet, så skal DVSR koble inn slik at start og forbruksbatteri er koblet sammen og lades. (Dette virker som forventet) Når motor stoppes, ønsker jeg at startbatteriet blir "isolert", men har funnet ut at spenning må synke til 12,7 volt før DVSR kobler ut og isolerer batteriene. Dette er vel litt lav spenning med tanke på at ønsket er ett "fult startbatteri". Skulle gjerne For å oppnå det jeg ønsker må jeg benytte tilkobling til "tenning" (merket med sirkel og ? på tegning).?? Har funnet mange poster om BEP og DVSR, men ikke blitt trygg på oppsette. Redigert 1.Mai.2019 av qwerty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Med batterivalgbryter er kobling noe annerledes enn skjemaet du viser til. Da er alt av forbruk og start av motor koblet på ett punkt på bryter. Releet sørger for og lade begge batteri enten bryter står på 1 eller 2 når motor er i gang. Derfor ville jeg ikke gjort noe med det. Kobler du denne ledningen til startnøkkel vil ikke batteri nr 2 lades hvis du starter med bryter i pos 2. Det er altså tiltenkt at begge batteri lades enten bryter står på 1 eller 2 og du slipper.og sette bryter på 1+2 for og lade begge. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Beklager, dårlig formulert i først innlegg. Det er separate brytere for start og forbrukt, samen en emergency bryter som parallellkobler start og forbruk (hvis behov ifb start, tror jeg) Men vil oppsettet på regningen sikre «fult» startbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Det er ingen fare for at startbatteri tømmes . Men en fordel med å koble den tynne rød til nøkkel er at når nøkkel er AV så bruker ikke releet en eneste milliamper i hvilestilling. Det gjør det slik det nå er vist i skjemaet. Er det koblet til nøkkel vil det heller ikke koble batterier sammen om du har batterilader eller solceller koblet direkte til forbruk. Da er det Iitt lettere og finne ut hvilke batterier som begynner og bli dårlig den dagen det skjer. Dårlig formulert av meg også. Om man alltid har lader tilkoblet i hjemmehavn vet man ikke når startbatteri begynner og bli dårlig før man en gang ligger i ro uten lader. Redigert 2.Mai.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.