Svebbe Startet 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2019 Har et eldre gir av type HSW630A1 hvor det kommer kraftig ulyd når jeg setter det i gir (samme hvem veg). Det høres ut som gir tenner holder på å knekke. Ulyden forsvinner helt når jeg øker turtall til litt over tomgang. Jeg har prøvd å bytte fra girolje til motorolje men det hjalp ikke. Noen som har en ide ?? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 https://www.harbormarine.net/pdf/hbw360a_450_repair_tech.pdf Her finner du verkstedhåndboka som opplyser at gearet skal ha ATF-olje. Altså verken girolje eller motorolje. Hvordan opplever du gearingen. Går det mykt som normalt, eller er det brått? Er det noen ulyd før du setter det i gir? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 (redigert) Kan godt være rakling i demper/torsjonsplata. Og som Brigg sier gearet skal ha ATF olje. Redigert 1.Mai.2019 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svebbe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Jeg fylte ATF olje som spesifisert før jeg startet opp første gang. Jeg ble tippset om at det skulle bli mindre bråk om jeg byttet til motor olje men det er det samme. Det er gummi demping i overgang mellom motor og gir så tror ikke det er det, samt at det er null støy ved litt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Hvilken motor? Er det Vetus DT67 så er dette helt vanlig lyd og ingenting å bekymre seg for. Jeg har denne motor/gir kombo i en Baltic. Må si det kan være litt sjenerende og jeg var nokså "worried" på førsten men alle jeg har snakket med samme installasjon har det akkurat likt. Jeg økte tomgangen litt og det stilnet ulyden betraktelig. Jeg leste et sted at Hurth anbefalt å bytte ut ATF med girolje for å dempe lyden men jeg har ikke turt å gjøre dette. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Svebbe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Motor er mercruiser 1,7 DTI nyoverhalt og startet uten gir og har ingen ulyd. Jeg har blitt fortalt at denne rakklingen er vanligt men synes det høres helt horribelt ut så håper det finnes en løsning. Kanskje øke tomgangs rpm til 1000 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Vet du hvor mange timer kassa har gått? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
PiperBill Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Finner du en løsning så vil jeg høre om det :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Svebbe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Nei vet ikke hvor mange timer den har gått. Vet bare at den har stått med en Ford 2704 hvor motor havarerte Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Er demperplata den samme som sto på moterrn tidligere? Eller er det satt på en plate tilpasset denne kombinasjonen av motor og gir? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Svebbe Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 som skrevet tidligere det er ingen ulyd i fri, kun når jeg setter den i gir så om det hadde vert demperplata hadde det vel bråket hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Nei, demperplaten er tilnærmet uten last når giret står i fri. Derfor ikke grunnlag for konklusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 @Svebbe Men er dempeplata tilpasset motor og gir? Du hjelper oss å hjelpe deg om du svarer på spørsmålene vi stiller. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Svebbe Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Vet ikke om demperplata er tilpasset giret, det ble brukt gummidemper til drev i stedet. Fant derimot linken til en som hadde samme problem med samme gir. Redigert 2.Mai.2019 av Svebbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Ja det var meg det…. Det endte ved at jeg tok kontakt med ZF i England (ZF tok over Hurth i 1989). De frarådet på det sterkeste å bruke noe annet en ATF.. ellers hadde de intet råd å gi ang ulyden. Jeg har ikke prøvd annet en god kvalitets ATF og det hjalp heller ikke. Redigert 2.Mai.2019 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Uten å ha hørt lyden: Demperplaten kan være en mulig årsak. Jeg har forstått det slik at det er viktig at demperplaten er tilpasset motor og gir. Jeg kan ikke gjengi trorigrunnlaget for dette, der blir mine kunnskaper om emnet utilstrekkelige. En annen årsak kan være klappring i tannhjulene når kassa går i gir uten belastning. Og dette kan igjen ha en sammenheng med demperplata dersom denne ikke klarer å dempe rykkene i motoromdreiningene når motoren går på lavt turtall. Og så har jeg lest om flere som har hatt mistanke til girkassa når lyden har kommet fra en løs akselanode. Men slikt har du vel kontroll på? Jeg ville begynt feilsøkingen med å gjøre undersøkelser knyttet til om demperplata er riktig for aktuell kombinasjon av motor og gir, og at demperplata er i orden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Det du tenker på @Brigg er systemvibrasjon. Det vil si at egenfrekvensene i systemet skal ligge så langt fra hverandre at de ikke kan begynne å svinge i takt. I motsatt fall får man overlagring med 'egenforsterkning'. Kan være svært ødeleggende i visse sammenhenger. Vibrasjon er det samme som bølgebevegelser. Redigert 2.Mai.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Takker @Hulda Og så er det slik at veiva på en motor roterer «i rykk og napp», særlig på lave turtall. Dvs at rotasjonen ikke er jevn, men hakkete som følge av at sylinderene tenner forholdsvis sjelden når turtallet er lavt. Og denne effekten er større jo færre sylindre motoren har. På høye turtall vil denne effekten bli langt mindre da sylindrene tenner oftere. Og demperplata skal, ideelt sett, nulle ut denne rykkingen slik at inngående aksling i girkassa roterer helt jevnt. Da er det viktig at demperplata har akkurat riktig demping for aktuell motor og gir. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Ikke helt korrekt. Den nøkkingen er det svingningsdemperen i forkant av veiva som tar seg av. Det er mye flisespikkeri her :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Jo men, fremdeles med en lekmannstilnærming, om svingningsdemperen faktisk hadde gjort jobben sin helt perfekt så ville det ikke vært behov for en demperplate. Eller? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Legg inn en video med lyd av hvordan dette oppfører seg, eller enda bedre få noen med erfaring med i båten for sjekk. Rakling fra demperplate er ganske karakteristisk i lyden. Sitér dette innlegget Link to post
Svebbe Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Takker så mye for mange gode tipps/argumenter her. Ja jeg skal poste video av rakkling først til uka siden jeg reiser bort i helgen. Som du Piperbill postet tidligere skriv om dette problemet der de anbefaller motorolje er vel der jeg fikk ide om å prøve dette. Som skrevet brukte jeg gummidemper som er til drev i stedet for demperplate pga tillpasningsproblem da jeg måtte dreie en overgang fra motor kåpe til gir slik at avstand ble lengere. en normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Svebbe skrev for 2 timer siden: Som skrevet brukte jeg gummidemper som er til drev i stedet for demperplate pga tillpasningsproblem da jeg måtte dreie en overgang fra motor kåpe til gir slik at avstand ble lengere. en normalt. Var dette for å få plass til gummidemperen ? Sitér dette innlegget Link to post
Svebbe Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 (redigert) Mix, jeg brukte gummi hubb fra drev installasjon for å få den til å passe på gir med større aksel diameter. Denne girkassen er egentlig for stor for motor så det ble en del tilpassing for å få det til å fungere. Her er video fra første oppstart 1 år siden lettere å se overgang mellom gir og motor Redigert 3.Mai.2019 av Svebbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Har du nærmere info om det du kaller gummihub? Bilde? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.