Jump to content

Hurth HSW630a1 gir med ulyd

Svebbe

Recommended Posts

https://www.harbormarine.net/pdf/hbw360a_450_repair_tech.pdf

Her finner du verkstedhåndboka som opplyser at gearet skal ha ATF-olje. Altså verken girolje eller motorolje. 

Hvordan opplever du gearingen. Går det mykt som normalt, eller er det brått? Er det noen ulyd før du setter det i gir?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hvilken motor? Er det Vetus DT67 så er dette helt vanlig lyd og ingenting å bekymre seg for. Jeg har denne motor/gir kombo i en Baltic. Må si det kan være litt sjenerende og jeg var nokså "worried" på førsten men alle jeg har snakket med samme installasjon har det akkurat likt. Jeg økte tomgangen litt og det stilnet ulyden betraktelig. Jeg leste et sted at Hurth anbefalt å bytte ut ATF med girolje for å dempe lyden men jeg har ikke turt å gjøre dette.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Er demperplata den samme som sto på moterrn tidligere? Eller er det satt på en plate tilpasset denne kombinasjonen av motor og gir?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Ja det var meg det…. Det endte ved at jeg tok kontakt med ZF i England (ZF tok over Hurth i 1989). De frarådet på det sterkeste å bruke noe annet en ATF.. ellers hadde de intet råd å gi ang ulyden. Jeg har ikke prøvd annet en god kvalitets ATF og det hjalp heller ikke.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Uten å ha hørt lyden:

Demperplaten kan være en mulig årsak. Jeg har forstått det slik at det er viktig at demperplaten er tilpasset motor og gir. Jeg kan ikke gjengi trorigrunnlaget for dette, der blir mine kunnskaper om emnet utilstrekkelige. 

En annen årsak kan være klappring i tannhjulene når kassa går i gir uten belastning. Og dette kan igjen ha en sammenheng med demperplata dersom denne ikke klarer å dempe rykkene i motoromdreiningene når motoren går på lavt turtall. 

Og så har jeg lest om flere som har hatt mistanke til girkassa når lyden har kommet fra en løs akselanode. Men slikt har du vel kontroll på?

Jeg ville begynt feilsøkingen med å gjøre undersøkelser knyttet til om demperplata er riktig for aktuell kombinasjon av motor og gir, og at demperplata er i orden. 

Takker @Hulda  

Og så er det slik at veiva på en motor roterer «i rykk og napp», særlig på lave turtall. Dvs at rotasjonen ikke er jevn, men hakkete som følge av at sylinderene tenner forholdsvis sjelden når turtallet er lavt. Og denne effekten er større jo færre sylindre motoren har. På høye turtall vil denne effekten bli langt mindre da sylindrene tenner oftere. 

Og demperplata skal, ideelt sett, nulle ut denne rykkingen slik at inngående aksling i girkassa roterer helt jevnt. Da er det viktig at demperplata har akkurat riktig demping for aktuell motor og gir. 

Jo men, fremdeles med en lekmannstilnærming, om svingningsdemperen faktisk hadde gjort jobben sin helt perfekt så ville det ikke vært behov for en demperplate. Eller? 

Takker så mye for mange gode tipps/argumenter her.

Ja jeg skal poste video av rakkling først til uka siden jeg reiser bort i helgen.

Som du  Piperbill postet tidligere skriv om dette problemet der de anbefaller motorolje er vel der jeg fikk ide om å prøve dette.

Som skrevet brukte jeg gummidemper som er til drev i stedet for demperplate pga tillpasningsproblem da jeg måtte dreie en overgang fra motor kåpe til gir slik at avstand ble lengere. en normalt.

Mix, jeg brukte gummi hubb fra drev installasjon for å få den til å passe på gir med større aksel diameter. 

Denne girkassen er egentlig for stor for motor så det ble en del tilpassing for å få det til å fungere. 

Her er video fra første oppstart 1 år siden lettere å se overgang mellom gir og motor 

Redigert av Svebbe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...