Jump to content

Hurth HSW630a1 gir med ulyd

Svebbe

Recommended Posts

Brigg er spot on.

Merc 1.7 diesel er ganske fæl på tomgang.

Selv med Mercruiser Alpha drev så klaprer det ganske mye i tenna her.

Nå er jo Hurth/ZF kassa kjent for og ha tilsvarende klapring imellom tannklaring selv med rolige V8 bensinmotorer på 600-900 omdreininger ved tomgang.

Løsning er og montere Centaflex demper på svinghjul. Hør med ZF Norge om hvilken type...De er kjent med problemet.

Kan du leve med bråket, så går det helt fint, kassa raser ikke på grunn av dette.

Mvh Cmb

cmb ,ja skal sjekke mulighet for en sånn demper men jeg regner med at jeg öker tomgang rpm litt å pröver.

Tror vel at motstand på propell når den er i vannet vil vel forhåpentlig vis hjelpe.

Siden dette er den versjon med frikobling hendel på gir tenkte jeg å eventuelt å lage et system som löser ut kassa ved tomgang, men det får bli som en nöd lösning.

Legger uansett ut en video av rakkling til uka slik at dere kan sammenligne om noen andre skulle ha dette problemet noen gang.

Svebbe skrev for 2 timer siden:

cmb ,ja skal sjekke mulighet for en sånn demper men jeg regner med at jeg öker tomgang rpm litt å pröver.

Hos meg så økte jeg tomgang mens båten gikk sakte framover.  2 personer, en kjører og en med hode nede i motorrommet. Varm motor...Økte turtallet inntil ulyden ble borte. Det ble bare ca. 50 rpm og er fortsatt innafor spes. Eneste minus er at jeg har nå litt for høy fart på tomgang når jeg bakker. Det stå på lista over ting jeg skal se på nå som sesongen har begynt.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

cmb skrev On 3.5.2019 at 22.50:

Kan du leve med bråket, så går det helt fint, kassa raser ikke på grunn av dette.

Tja. Inngående aksel på giret går kontinuerlig med samme RPM som motorens veivaksling, inklusive alle vibrasjoner pga ujevn gange. 

Clutchene sitter på inngående aksel, og ujevn gange fra motoren som ikke fanges opp av demperplaten overføres til disse. Clutchlamellene tåler ikke ubegrenset belastning, og disse kan sprekke. Jeg har overhalt mitt ZF80A som er en yngre storebror til giret omtalt i denne tråden pga brekkasje i to clutchlammeller. Hos ZF-importøren mente de at dette kunne ha utspring i lav tomgang på motoren som medførte for mye vibrasjoner inn på clutchene. Det er da snakk om en sekssylindret VP D6. 

Så det er en risiko for at dårlig demping mellom motor og gir kan medføre skade på girkassa. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...