Gew77 Startet 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2019 På noen steder har teakdekk på dollbord og flybridge fått skruehullene opp i dagen. Tenkte jeg skulle skru ut skrue og forsenke litt ned slik at skruen kan gå lenger ned. For deretter å sette i ny plugg. Hvordan er fremgangsmåten for denne pluggingen? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hakkannen Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Du kan enten kjøpe ferdige plugger eller lage selv med pluggbor/pluggskjærer. Lager du selv trenger du naturlig nok noe teak å skjære pluggene ut av. Det er lettest å bruke søylebormaskin, men det går med vanlig drill også bare du har høyt turtall og holder drillen godt i det du tar pluggboret mot teakfjøla. Teaken bør spennes fast så du slipper at hele fjøla snurrer rundt. Etter å ha boret tilstrekkelig antall plugger brekker du dem løs med et skrujern eller lignende. Både ferdig lagde plugger og de selvlagde pluggene har/får en liten avrundet kant i den ene enden. Dette for at pluggene lettere skal entre hullene. Vil anbefale å bruke polyuretanlim til oppgaven. Spøyter du ut en liten dam på ei fjøl er det bare å surre den enden av pluggen som skal i hullet litt i limen slik at det kommer lim rundt hele pluggen i enden. Det ser finest ut hvis du passer på å la fibrene/årringene i pluggen gå samme veien som i dekket. Et par lette kakk med en hammer og pluggen kan stå i fred til limen har tørket. Ønsker du raskere herding av limen kan du sprute en fin vanndusj over dekk når du er ferdig å plugge. Da skummer polyuretanlimen opp og herder raskere (og blir sterkere). Når limen har herdet ferdig kan du bruke et skarpt huggjern til å kakke av tuppene som stikker opp. Hugger du litt over dekk kan du se om fibrene i pluggen går parallelt med dekk, oppover eller nedover fra siden du hugger. Med litt nennsom hånd kan du da skjære deg nedover til pluggen går helt jevnt med resten av dekket. Er du forsiktig (og gjerne øver deg litt på ei fjøl du plugger bare for øvingens skyld) får du det så jevnt at det ikke du ikke kan kjenne forskjell i høyden med fingrene. Da slipper du slipe over, forstår det slik at dekket ditt begynner å bli noe slitt fra før, så gjerne ikke ønskelig å slipe det ytterligere ned. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Jeg stopper gjerne en halv millimeter over dekk.....og tar resten med papir Se til som Hakkanen skriver att ådringen i pluggen følger ådringen på dekk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mthoms Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 7 hours ago, Hakkannen said: Med litt nennsom hånd kan du da skjære deg nedover til pluggen går helt jevnt med resten av dekket Det er en vigtig detalje ... Jeg har just lavet propper til mit køkken i hjemmet. Hvis man skærer for tæt på første gang, er faren for at proppen knækker for langt nede (under niveau) ganske betragtelig. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Tusen takk for gode tips! Forumet leverer Har også noen steder på flybridge hvor natene mangler. Tenkte å fikse dette også før oljing av dekket. Vil det være lurt å ta vasken av teaken først for deretter å nate? Har dere en manual for nating også? Er natemassen til Biltema grei nok? Må jeg prime først? tar jeg da på maskeringstape på hver side av natesporet og fyller i, for deretter å skrape av på toppen med en sparkel?? Som dere skjønner så har jeg lite peiling på dette området.. Redigert 2.Mai.2019 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Lysekil Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Takker:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Langs land Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Holder akkurat på med sesongens første pluggerunde. Kan i den forbindelse anbefale det avbildede borret. Mye lettere å kontrollere enn et vanlig borr (synes amatøren meg) Synes at "kjeksmannen" holder stemjernet opp-ned, men det er vel slik det skal gjøres da? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Mare Nostrum skrev 3 minutter siden: Synes at "kjeksmannen" holder stemjernet opp-ned, men det er vel slik det skal gjøres da? Han holder stemjernet opp-ned. Plutselig har han skjært seg ned i dekket. ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Mare N......hvor kjøpte du boren ? rett skruv er også ett pluss...... tynnt rakt hode.....så får pluggen bedre feste https://vikingyachting.se/butik/skruv-bult-popnit/teakdackskruv-48-x-19-mm/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Langs land Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Gunga Din skrev 9 minutter siden: Mare N......hvor kjøpte du boren ? rett skruv er også ett pluss...... tynnt rakt hode.... Kjøpte den hos Vindø Marin for 5-6 år siden. Det var de som anbefalte den. Hos meg er ca 70% av skruene med flatt hode, resten bytter jeg ut etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Disse er greie på treborr. https://www.toolab.se/produkt/Bosch-Djupanslagsset--Djupstoppssats-6810MM Redigert 2.Mai.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jannmar Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Roger jo skrev 1 time siden: Disse er greie på treborr. https://www.toolab.se/produkt/Bosch-Djupanslagsset--Djupstoppssats-6810MM ? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Jeg har tatt mange plugger med overfres. Laget en liten hesteskoformet plate som jeg skrudde fast under fresen. Satte fresestålet så det sto en halv millimeter høyere enn bunnen av platen, og freste bort alle pluggene som stakk opp. Om pluggene stakk langt opp, tok jeg halvparten først, og stilte med høyden etterpå. Redigert 2.Mai.2019 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.