Jump to content

Fremgangsmåte for å kappe teakplugger

Gew77

Recommended Posts

Du kan enten kjøpe ferdige plugger eller lage selv med pluggbor/pluggskjærer.

Lager du selv trenger du naturlig nok noe teak å skjære pluggene ut av. Det er lettest å bruke søylebormaskin, men det går med vanlig drill også bare du har høyt turtall og holder drillen godt i det du tar pluggboret mot teakfjøla. Teaken bør spennes fast så du slipper at hele fjøla snurrer rundt. Etter å ha boret tilstrekkelig antall plugger brekker du dem løs med et skrujern eller lignende. 

Både ferdig lagde plugger og de selvlagde pluggene har/får en liten avrundet kant i den ene enden. Dette for at pluggene lettere skal entre hullene. Vil anbefale å bruke polyuretanlim til oppgaven. Spøyter du ut en liten dam på ei fjøl er det bare å surre den enden av pluggen som skal i hullet litt i limen slik at det kommer lim rundt hele pluggen i enden. Det ser finest ut hvis du passer på å la fibrene/årringene i pluggen gå samme veien som i dekket. Et par lette kakk med en hammer og pluggen kan stå i fred til limen har tørket. Ønsker du raskere herding av limen kan du sprute en fin vanndusj over dekk når du er ferdig å plugge. Da skummer polyuretanlimen opp og herder raskere (og blir sterkere). 

Når limen har herdet ferdig kan du bruke et skarpt huggjern til å kakke av tuppene som stikker opp. Hugger du litt over dekk kan du se om fibrene i pluggen går parallelt med dekk, oppover eller nedover fra siden du hugger. Med litt nennsom hånd kan du da skjære deg nedover til pluggen går helt jevnt med resten av dekket. Er du forsiktig (og gjerne øver deg litt på ei fjøl du plugger bare for øvingens skyld) får du det så jevnt at det ikke du ikke kan kjenne forskjell i høyden med fingrene. Da slipper du slipe over, forstår det slik at dekket ditt begynner å bli noe slitt fra før, så gjerne ikke ønskelig å slipe det ytterligere ned.

7 hours ago, Hakkannen said:

Med litt nennsom hånd kan du da skjære deg nedover til pluggen går helt jevnt med resten av dekket

Det er en vigtig detalje ...

Jeg har just lavet propper til mit køkken i hjemmet. Hvis man skærer for tæt på første gang, er faren for at proppen knækker for langt nede (under niveau) ganske betragtelig.

Tusen takk for gode tips! Forumet leverer:thumbsup::thumbsup:

Har også noen steder på flybridge hvor natene mangler. Tenkte å fikse dette også før oljing av dekket. Vil det være lurt å ta vasken av teaken først for deretter å nate? Har dere en manual for nating også? 

Er natemassen til Biltema grei nok? Må jeg prime først? tar jeg da på maskeringstape på hver side av natesporet og fyller i, for deretter å skrape av på toppen med en sparkel?? Som dere skjønner så har jeg lite peiling på dette området..

Redigert av Gew77 (see edit history)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Holder akkurat på med sesongens første pluggerunde. Kan i den forbindelse anbefale det avbildede borret. Mye lettere å kontrollere enn et vanlig borr (synes amatøren meg)20190502_105419.jpg.ae7fcac2f6045b607363fbf9d83e04fb.jpg

Synes at "kjeksmannen" holder stemjernet opp-ned, men det er vel slik det skal gjøres da?

Gunga Din skrev 9 minutter siden:

Mare N......hvor kjøpte du boren ?

rett skruv er også ett pluss......

tynnt rakt hode....

Kjøpte den hos Vindø Marin for 5-6 år siden. Det var de som anbefalte den. Hos meg er ca 70% av skruene med flatt hode, resten bytter jeg ut etterhvert 

Jeg har tatt mange plugger med overfres. Laget en liten hesteskoformet plate som jeg skrudde fast under fresen. Satte fresestålet så det sto en halv millimeter høyere enn bunnen av platen, og freste bort alle pluggene som stakk opp. Om pluggene stakk langt opp, tok jeg halvparten først, og stilte med høyden etterpå.

Redigert av Ttor (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...