MarexSuncab_FD Startet 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2019 I min Marex Suncab står det en type pakkboks som jeg skulle justert litt på. Det kommer litt for mye vann inn under gange. Jeg har en fettkopp som jeg kan presse fett i via den "hageslangen". Men kan selve pakkboksen justeres? I så tilfelle, hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Det er nok en pakkboks med tetningsringer. Den kan ikke justeres. Tetningsringene må skiftes. Det kan ha blitt små spor i akselen der hvor ringene er. Da kan du bruke en litt lengre slange mellom hylserør og pakkboks. Husk at det må være Syrefaste fjærer på tetningsringene. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Antar at dette er en operasjon som krever at båten er over vann? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Yepp, den må på land og propellakslingen må løsnes fra flensen mot gearkassen og trekkes så langt bakover slik at du får trukket av pakkboksen. Skift samtidig slangen mellom hylserør og pakkboks. Den så ikke bra ut, og skulle den ryke på en tur, fosser vannet inn. Når du setter dette sammen igjen, husk doble kvalitets slangeklemmer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Så prosessen er; løsne aksling fra gear. Trekke aksling bakover. Da av flens fra aksling og trekk pakkboks fremover mot motor og av aksling? Jeg tror nok pakkboksen ser verre ut på bilder enn den er i real life. Det drypper ikke mye, men jeg føler at den drypper mer enn 5-10 drypp i minuttet. Når pakkboksen er av, bør jeg bytte tetningsringer eller skifte ut hele pakkboksen til en mer moderne som krever mindre vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Du skifter bare kun tetningsringene. Det er en bra pakkboks du har. Desse pakkboksene skal være helt tette og ikke dryppe i det hele tatt. Som Lars skriver, skift også ut slangen til en som er oljebestandig. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Ettersom jeg har akkurat fått båten på sjøen, får jeg nesten håpe at den holder gjennom sesongen:) Får ikke tatt den opp uten å bruke 4-5k per vei for kran Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Da følger du bare med på om det begynner å dryppe mye mer. Du kan jo også kjenne på pakkboksen at den ikke blir unaturlig varm. Når det gjelder fett i pakkboksen, så er fettet der kun for å smøre pakningsringene (en simmerring i hver ende). Mange presser inn alt for mye fett slik at det kommer helt ut til cuttleslageret ved propellen. Dette lageret er vannsmurt og skades av fett. Jeg har fettkopp rett på pakkboksen og i henhold til West Mecan som lager pakkbokser, skal da fettkoppen kun skrues til et halvt til et tørn et par ganger i løpet av en normal sommersesong. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.