Vee Startet 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2019 Har skrapt av litt bunnstoff fra båtene, og oppdaget en del ting som må fikses. Når en ser rett inn på glassfiber, bør en bruke ren epoxy eller kan Epoxy primer være sterkt nok for å lage en vanntett hinne? Bør en kanskje bruke epoxy sparkel oppå glassfiber, for så å bruke epoxy primer? Samme med når en ser inn på gelcoat, vil løsningen være epoxy primer, eller ren epoxy? Sist men ikke minst, hvor mye av det gamle bunnstoffet bør en ta vekk? Hva er bra nok :) Bilder av skadene kan sees her. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Det hadde vært enklere om du hadde lastet opp bilder her i forumet, jeg får ikke sett bildene via linken. Uansett: skal du reparere skader i gelcoaten under vannlinjen, bruk epoxysparkel. Epoxy primer gir kun et tynt sjikt og er nettopp en primer for bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Skrap/puss ned til gammel primer. Ta på primer der det er gelcoat; husk å avfette med rødsprit/aceton. Kanskje det er lurt med ett lag primer over det hele, etter du har fikset små-sårene og hatt ett lag med primer utenpå. Redigert 2.Mai.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Vee skrev for 5 timer siden: Når en ser rett inn på glassfiber, bør en bruke ren epoxy eller kan Epoxy primer være sterkt nok for å lage en vanntett hinne? Bør en kanskje bruke epoxy sparkel oppå glassfiber, for så å bruke epoxy primer? Samme med når en ser inn på gelcoat, vil løsningen være epoxy primer, eller ren epoxy? Sist men ikke minst, hvor mye av det gamle bunnstoffet bør en ta vekk? Hva er bra nok :) Siden du har en relativt langsomtgående snekke (Polar 20 iflg. underteksten din), er det ikke så veldig nøye, men hovedregelen er at jo glattere skrog, jo bedre fart/lavere drivstofforbruk får du. Så om skroget er veldig ujevnt pga. av gammelt bunnstoff, ville jeg skrapt bort mesteparten. Hvis det allerede er rimelig jevnt, ville jeg latt være. Alle steder der du ser helt inn på gelcoat eller glassfiberlaminatet, legger du på 2-3 strøk epoxyprimer. Er det dype groper, kan du gjerne sparkle med epoxysparkel for å få det jevnt før du legger på primer. Men det er ikke nødvendig for å få det vanntett. Epoxyprimeren er vanntett, og hindrer vann fra å trenge inn i glassfiberlaminatet. Så legger du på nytt bunnstoff til slutt. Bruker du selvpolerende bunnstoff (f.eks. Jotun Nonstop) er det lurt å ha to strøk i forskjellig farge. På min båt la jeg først et rødt strøk over hele, og oppå der et sort strøk. Når jeg tar båten på land for vårpussen, spyler jeg den ren. Og så flekker jeg med sort alle steder der jeg ser at det skinner rødt gjennom. Der jeg ikke ser noe rødt gjør jeg ingen ting. På den måten bygger det seg ikke opp et tykt lag med gammelt bunnstoff, og skroget holder seg rimelig glatt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Bildene dine viser en del dype sår. Der ville jeg brukt epoxysparkel og sliping for å få det jevnt, deretter primer på alt der du mangler bunnstoff. Ikke nødvendigvis tokomponent primer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.