Peter- Startet 2.Mai.2019 Del på Facebook Startet 2.Mai.2019 Der kommer vand ind af en af mine vinduer i båden når det regner. Er det så nemt som bare at ligge et silikonelag på toppen af vinduet - eller skal man normal afmontere vinduet først? Erfaring modtages gerne :) mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 2.Mai.2019 Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 Ikke godt å si uten å se noen bilder. Men litt demontering kan jo ofte føre til at du får tettemassen på rett sted, i stedet for å bare kline noe utenpå og håpe på det beste. Et lite tillegg: jeg er skeptisk til bruk av silikon. Det holder jo tett, men der det har sittet silikon er det et salig prosjekt å senere få noe annet til å sitte. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 Så den her fx?? https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/tetningsmiddel/butyltetting-2000037757 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2019 Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 Butte kan brukes mellom deler, men helt ikke som fuge da den aldri tørker. Jeg ville heller brukt tek7 eller Sikaflex til dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Peter- Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 Super! Takk Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 index skrev On 2.5.2019 at 22.41: Butte kan brukes mellom deler, men helt ikke som fuge da den aldri tørker. Jeg ville heller brukt tek7 eller Sikaflex til dette. Dette er vel det samme som Tek7 ikke sandt: https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/ovrige-kjemikalier/bt-multibond-2000028571 Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Peter- skrev 2 minutter siden: Dette er vel det samme som Tek7 ikke sandt: https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/ovrige-kjemikalier/bt-multibond-2000028571 Mvh, Peter Jepp, mer eller mindre det samme. Husk å maskere godt langs kantene først, søl er ikke lett å få bort! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Peter- Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 (redigert) index skrev 21 minutter siden: Jepp, mer eller mindre det samme. Husk å maskere godt langs kantene først, søl er ikke lett å få bort! Vil det sige at hvis jeg bruger det på mit vindue da kan det blive svært at fjerne igen når jeg vil skifte dem om nogle år? Det er gamle vinduer så når jeg finder et sted at købe nye så vil jeg skifte dem alle.... Måske burde jeg bruge Silikone i denne omgang så? Mvh, Peter Redigert 6.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Glasset får du det alltid vekk fra. Med barberblad for eksempel. Det er verre med gelcoat og aluminiumslister. Om det bare er midlertidig er silikon greit nok, det er lettere å fjerne. Og ikke minst demontere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Steini Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 om det leker gjennom gammel pakkning, pga sprekker eller små gliper ville eg først prøvd : https://seatronic.no/batpleie/lime-tette-polere/kaptein-tolley-tettningsmiddel-60ml Enkelt og raskt. Har fungert veldig bra for mangen av oss. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Peter- Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 index skrev 33 minutter siden: Glasset får du det alltid vekk fra. Med barberblad for eksempel. Det er verre med gelcoat og aluminiumslister. Om det bare er midlertidig er silikon greit nok, det er lettere å fjerne. Og ikke minst demontere. Ok, da prøver jeg det med mindre nedenstående virker: Steini skrev 26 minutter siden: om det leker gjennom gammel pakkning, pga sprekker eller små gliper ville eg først prøvd : https://seatronic.no/batpleie/lime-tette-polere/kaptein-tolley-tettningsmiddel-60ml Enkelt og raskt. Har fungert veldig bra for mangen av oss. Det ser spændende ud - kan være at jeg skal prøve det først - problemet er bare at jeg har ingen ide om hvor utæthederne her... Mvh Peter Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 eg hadde samme problem på eit vindu i nauticaten min. Fyllte inn litt capt tolley under heile pakningen på vinduet. Har vert tett siden :) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Peter- Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Køber det med det samme - er sikker på at det kommer til at virke og lyder ekstremt meget nemmere end at skulle afmontere 2 stk vinduer... Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Har god erfaring med Biltemas multibond polymer fugemasse. Tror den leveres i flere farger, i allefall transparent og sort. Grei å arbeide med. Holder seg mykt som gummi. Har fuget alle vinduene med tett resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 (redigert) Haba skrev 25 minutter siden: Har god erfaring med Biltemas multibond polymer fugemasse. Tror den leveres i flere farger, i allefall transparent og sort. Grei å arbeide med. Holder seg mykt som gummi. Har fuget alle vinduene med tett resultat. Vil det sige at det er relativt nemt at fjerne igen? Tror du man kan bruge det til at installere en innebords ekkolod sender / transducer? Mvh, Peter Redigert 6.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Nemt å fjerne ja. Tror nok det kan gå å støpe fast trancdusere med det. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Haba skrev 37 minutter siden: Nemt å fjerne ja. Tror nok det kan gå å støpe fast trancdusere med det. Det vil jeg prøve først så - ville godt nok være en nem løsning :) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Tec7 er vel beste kvaliteten en får. Koster litt mer, men kvalitet koster ofte litt mer. Vi bruker omtrent ikke noe annet offshore enn tec7. Limer knall godt. Kjøpte sjøl et lite lager, når den lokale Coop Byggmix stengte å hadde 50% på det meste. Ser på båten min at de tidligere har forsøkt med silikon. Men dette løsner nå. Så blir nok å ta en runde med Tec7 når vi får litt varme igjen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Peter- Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Update: Prøvede Captaib tolley idag, men det er et utroligt tyndt produkt og det gik lige igennem mine huller. Det fantastiske var dog at jeg nemt kunne identificere hvor problemerne var fordi Tolley bare forsvandt når jeg dryppede det på :) Endte med at tørre alt Captaib Tolley væk og ligge en solid Maritim Silicone masse fra biltema på toppen af vinduerne med dårlig isolering samt lappe nogle revner i er vindue også. Nu skal de regne helt sindssygt meget i morgen og overmorgen så det er den perfekte data indsamling for at se om der virker. Der kom også vand ind af masten hvilken jeg gav en god gang silikone også.. Da jeg aldrig har gjort det før er jeg egentlig glad for at have startet med silicone da det er rimelig nemt at kontrollere og fjerne igen hvis nødvendig... Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 Update: Alle vinduerne er nu tætte hvilket er fantastisk, dog har jeg det problem at der kommer en masse vand ind ved masten. Har lagt fue hele vejen rundt om masten men det hjalp ikke. Kan der kommer vand ind i toppen af masten? Hvordan beskytter man imod dette? Er det normalt at have en avfukter i sin båt? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 Som Steini sier Capt Tolleys tetting. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Peter- Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 Faxen skrev 15 minutter siden: Som Steini sier Capt Tolleys tetting. Jeg har brugt Tec7 og Tolleys og det virkede fantastisk på vinduerne, ingen virkning på masten hvilket er derfor jeg antager at vandet nok kommer ind i toppen af masten...? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 Peter- skrev for 3 timer siden: Update: Alle vinduerne er nu tætte hvilket er fantastisk, dog har jeg det problem at der kommer en masse vand ind ved masten. Har lagt fue hele vejen rundt om masten men det hjalp ikke. Kan der kommer vand ind i toppen af masten? Hvordan beskytter man imod dette? Er det normalt at have en avfukter i sin båt? Mvh, Peter Det ligger noen filmer på youtube som viser at man borrer hull i masten. Deretter fyller de inn litt skum, før man legger epoxy over der. Om dette fungere eller er smart i det hele tatt vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.