
Windy37GM
En ting som kanskje bør taes med er levetiden (og derved verditapet) på en utenbords. Lokale verksteder her jeg bor nekter å skru på påhengere eldre enn 10 år. «Har man først begynt å skru på slikt, så faller de fra hverandre og følgefeilene bare raser på»
Ofte er innenbordsmotorer større sånn kubikkmessig og derved varer lengre.
Drivstoff økonomi er også en greie, men det er nok mer en langtidsregnestykkegreie :-)
Jeg har akkurat hatt gleden av å hoste opp 107’ for rep av 2 drev. De har gått ca 1600 timer og er 19 år gamle. Båten veier 8,5 tonn med 2 stykk KAD44 ombord. Propellene har gått rundt ca 97 millioner ganger. Vann i drevet 3 ganger pga hersens bånngress i Sverige.
Jeg sverger til innebords og drev. Jeg har en fantastik manøvreringsevne med drev, men det er jo likt med utenbords.
Jeg gjør vedlikehold selv, det basis greiene høst og vår. Bytter belger, oljer og dill-dall etter produsentens anvisninger.
mvh
Windy37GM