Marwin
Husker ikke helt jotto.
Den første sto i den forrige båten (Shetland 20 fot,) da jeg kjøpte den, og kostet vel 3-4 tusen. Den var det feil på, så jeg sendte den til fabrikken i UK, og de reparerte den nesten gratis. Den spiller fortsatt, sier ny eier :-)
Den andre (oppgradert versjon) monterte jeg i Viknesen for to år siden, og kostet ca 7-8 båtpenger (hvis jeg ikke husker feil.... Maritim har den visst i dag til nedsatt pris. 4 båtpenger: Løp-og -kjøp!
(Den finnes i flere utgaver, også som 'blackbox)
Den fungerer dårlig over 8 knop, men da har jeg heller ikke bruk for den! Fra 0 til 5-6 knop er den uunværlig hvis du går i ureint og ukjent farvann! Jeg har sneket meg inn på steder der ingen burde gå vha EchoPiloten. Den ser neppe små fisk, men jeg har sett tette stimer av sild og makrell på 50 - 60 meters hold.
Montasje: Kun gjennomgående transduser. Ca 2" hull i skroget nær kjølen, midt i båten. Armaturen er et rør, hvor transduseren settes ned i. (Den kan taes ut og røret tettes med medfølgende skrulokk. Svært praktisk for den som drar båten opp på henger og rullene kan ta borti transduseren. Ombord i Viknes er ikke dette nødvendig, for den settes på slipp eller heises opp.)
Konklusjon: Med 3 navigatorer og EchoPilot har jeg et forklaringsproblem hvis jeg går på grunn!
(Fikk kranglet til meg lavere forsikringspremien pga den... ???
Mere info på https://baatplassen.no/i/search/?&q=EchoPilot&search_and_or=or