
Knude
Nettopp dette har jeg brukt mye tid på @Komodo.
Krav til avrivnings prøve ligger i autorisasjonen til et plast reparasjonsverksted . Norboat utsteder autorisasjonen. For å få den må verkstedet ha minst en med fagbrevet : plastformer som det hette tidligere ,eller kompositt båtbygger som har en tilstrekkelig plast kunnskap i prøven. Fagbrev i polymer kompositt faget dekker både produksjon og reperasjon og er det fagbrevet med mest kompetanse innen både hånd laminering og vakuum . Også en god slump innen karbon vakuumering. Finnes mer enn båt i plast.....
Det var reklamen
verkstedet skal også ha div. Prosedyrer for forskjellige reperasjonsmetoder.
Nettopp derfor er det så viktig med forskjellige avrivnings prøver for etter den velges resin og hvilken fremgangsmåte som blir best.
Da jeg jobbet med dette var det en plan om at forsikrings selskapene skulle foretrekke autoriserte verksteder. Det var også meningen at dette skulle bli et myndighets krav at CE godkjente båter som fikk strukturelle skader måtte repareres på godkjent reperasjons sted. Det er mange verksteder der en eller fler i bedriften har tatt fagbrev som praksis kandidat ( jobbet i faget i minst 5 år)
Myndighetskravet er enda ikke kommet , men autorisasjonsordning fungerer.
Det er også av og til noen rettssaker hvor forsikring har utbetalt store summer til verksteder hvor båtene synker kort tid etter reperasjon