Jump to content

Edit History

Chilli Solbris

Chilli Solbris

  Knude skrev On 15.5.2019 at 8.50:

Jeg har oppfattet det slik at skaden ikke går helt igjennom gammelt laminat siden båten ikke tok inn vann ?  Da er det normale at overlapp inn på gammelt laminat  minst er 2x lengden av et strå i csm. (10 cm)  : umulig å se på bilder.

Sparkel typen er grønn så da er den av riktig kvalitet. 

Det har blitt støpt en omgang til siden fargen er blitt mørkere . ( litt varmt har det blitt enkelte steder )  Det er nesten ikke  til å unngå ....

 

En repperasjon som denne er umulig å vurdere bare etter å ha sett på bilder men går for at dette er en dreven kar som ikke sliper mer enn høyst nødvendig og har kontroll.

Har sett mange reperasjoner og det ser omtrent sånn ut så langt i prosessen.

 

Må takke for hyggelig kommentar fra @Hulda tidligere i tråden. Dette er mitt fag :wink:

 

Så litt om behovet for heftprøver.  Prosedyre : slip inn i laminat. Støp fast tre fire stålbiter hvor det brukes primer under en av prøvene.  Reparatørene velger normalt polyester og vinylester  

vinylester på primer og kanskje epoxy om laminatet oppfattes som komplisert.

ofte er det ikke mulig å skaffe dokumentasjon på hvilken resin som er brukt. Om skroget er vakuumert er det vinylester som vil få best fiber bilde. Om laminatet har blitt for varmt under støping er epoxy redningen . Får da ikke løst opp overflaten med styreren i polyester.

  Når disse prøvene har stått på over natta rives prøvene av laminatet. Da vurderes hvor mye fiber som er revet opp av eksisterende laminat og  hvor godt prøvestykket henger. Så velges fremgangsmåte  og resin. Blir også tatt bilde av avrivning for dokumentasjon.

Vis hele sitatet  

Da kan jeg i hvert fall si at avrivningsprøver nok ikke er tatt. Båten er jo bygget i 1988 i Taiwan. Jeg tror vel ikke den er vakuumstøpt. Men jeg aner ikke. Jeg får se på det i morgen. 

Han som støper var veldig klar på at det ikke var gått gjennom laminatet. Så jeg får tro det er bra. Alt gjøres jo via forsikringsselskapet og jeg tror nok ikke at Engelsviken Slipp hadde brukt denne karen om han gjorde dårlig jobb. Det har ikke Engelsviken Slipp råd til! I hvert fall ikke slik som jeg profilerer de over alt??

Chilli Solbris

Chilli Solbris

  Knude skrev On 15.5.2019 at 8.50:

Jeg har oppfattet det slik at skaden ikke går helt igjennom gammelt laminat siden båten ikke tok inn vann ?  Da er det normale at overlapp inn på gammelt laminat  minst er 2x lengden av et strå i csm. (10 cm)  : umulig å se på bilder.

Sparkel typen er grønn så da er den av riktig kvalitet. 

Det har blitt støpt en omgang til siden fargen er blitt mørkere . ( litt varmt har det blitt enkelte steder )  Det er nesten ikke  til å unngå ....

 

En repperasjon som denne er umulig å vurdere bare etter å ha sett på bilder men går for at dette er en dreven kar som ikke sliper mer enn høyst nødvendig og har kontroll.

Har sett mange reperasjoner og det ser omtrent sånn ut så langt i prosessen.

 

Må takke for hyggelig kommentar fra @Hulda tidligere i tråden. Dette er mitt fag :wink:

 

Så litt om behovet for heftprøver.  Prosedyre : slip inn i laminat. Støp fast tre fire stålbiter hvor det brukes primer under en av prøvene.  Reparatørene velger normalt polyester og vinylester  

vinylester på primer og kanskje epoxy om laminatet oppfattes som komplisert.

ofte er det ikke mulig å skaffe dokumentasjon på hvilken resin som er brukt. Om skroget er vakuumert er det vinylester som vil få best fiber bilde. Om laminatet har blitt for varmt under støping er epoxy redningen . Får da ikke løst opp overflaten med styreren i polyester.

  Når disse prøvene har stått på over natta rives prøvene av laminatet. Da vurderes hvor mye fiber som er revet opp av eksisterende laminat og  hvor godt prøvestykket henger. Så velges fremgangsmåte  og resin. Blir også tatt bilde av avrivning for dokumentasjon.

Vis hele sitatet  

Da jeg i hvert fall si at avrivningsprøver nok ikke er tatt. Båten er jo bygget i 1988 i Taiwan. Jeg tror vel ikke den er vakuumstøpt. Men jeg aner ikke. Jeg får se på det i morgen. 

Han som støper var veldig klar på at det ikke var gått gjennom laminatet. Så jeg får tro det er bra. Alt gjøres jo via forsikringsselskapet og jeg tror nok ikke at Engelsviken Slipp hadde brukt denne karen om han gjorde dårlig jobb. Det har ikke Engelsviken Slipp råd til! I hvert fall ikke slik som jeg profilerer de over alt??



×
×
  • Create New...