primusmotor Startet 3.Mai.2019 Del på Facebook Startet 3.Mai.2019 (redigert) Hei, skal bytte topp pakning på min CMD 4.2 ES 320 HK 2006 modell, ser det leveres 3 størrelser på pakningen, er det noen som vet hva som er orginalt, dumt og demontere alt, så bestille pakning og så vente i ukesvis på ny.... Noen som har gjort denne jobben før? Trenger jeg noe mere? Takk for svar båtfolk:-) Redigert 3.Mai.2019 av Soa-båtbåtbåt gal tekst (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Rollo H Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Du har forskjellige tykkelser på pakningen, standard er vel 1.42 mm tykkelse orginalt, om du velger å planslipe toppen må du velge en tykkere pakning. Mange som velger den tykkeste pakninge likevel uten å ha slipt toppen. Anbefaler å slipe ventiler/seter samt bytte oljetettingen (nr.18) når du først har toppene av :) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Hei. jeg har skrudd på disse gamle VM motorene, og mercruiser. tror tykkelsen på pakningene bestemmes av avstand fra sylinderforing til toppen av blokka. https://photobucket.com/gallery/user/mcplutt/media/cGF0aDovbWFudWFsMi0xLmpwZw==/?ref= Der er "hakk" eller kjørnnermerker på ene av flippen som er synlige utenfor toppen som viser tykkelse. Ett hakk er tynnest, og tre hakk tykkest. ellers fikk jeg pakninger på Sarpsborg motor. på dagen, da til bil, men tror de er helt like. Står ellers litt mer om dette i denne tråden: Redigert 3.Mai.2019 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Tror ikke det er anbefalt å slipe de toppene. De er i aluminium med et korrosjons hemmende belegg. Dessuten er det lite trolig at toppene kan vri seg. Du må se på pakningene der hvor det er merker, så finner du hvilken tykkelse det er. Fordel å se i manualen hvordan merkene ser ut for de forskjellige tykkelsene. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
primusmotor Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Regner min motor allerede har single head gasket? Har motornummer 88071685. Må jeg bytte spacerene viss jeg sette på samme tykkelse på topp pakning? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
pipe Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Soa-båtbåtbåt skrev 7 minutter siden: Må jeg bytte spacerene viss jeg sette på samme tykkelse på topp pakning? Hva er spacerene ? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Er ikke sikker, leste noe om det i en annen post..... Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Chris284 Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Spacere er en blokk på hver ende av toppene, sitter en foran og en bak. Er på en måte avslutning så boltene får en anleggsflate der det ikke er en nye sylinder topp. Bytter de bare om du skulle forandre tykkelsen. Normal er 1.41mm på de nye pakningene og de dekker 3 sylindertopper hver, to pakninger til en motor (ikke single head om du mener en pakning på topp). De gamle motorene hadde 6 stk pakninger og ved overgang til ny type måtte man tilpasse "spacerene". Redigert 3.Mai.2019 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
primusmotor Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Når kom denne endringen da? Regner med siden jeg har en 2006 så er det nye typen. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Teerex Svart 30.Desember.2023 Del på Facebook Svart 30.Desember.2023 primusmotor skrev On 3.5.2019 at 21.43: Når kom denne endringen da? Regner med siden jeg har en 2006 så er det nye typen. Gammel tråd, men ja du har ny type toppakninger av metall-type (MLS). Endringen kom en eller annen gang i overgangen mellom 1997 og 1998 såvidt jeg vet. Men uansett lenge før 2001-modeller ifølge bulletin fra Mercury datert september 2000. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Øyvind Kvammen Svart 11.Juni Del på Facebook Svart 11.Juni måtte du bruke guide pins når du monterte toppen igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Juni Del på Facebook Svart 11.Juni Guide pins kan man jo evt. lage av gamle toppbolter, hvis man har nye da. Chris284 skrev On 3.5.2019 at 19.56: Spacere er en blokk på hver ende av toppene, sitter en foran og en bak. Er på en måte avslutning så boltene får en anleggsflate der det ikke er en nye sylinder topp. Bytter de bare om du skulle forandre tykkelsen. Normal er 1.41mm på de nye pakningene og de dekker 3 sylindertopper hver, to pakninger til en motor (ikke single head om du mener en pakning på topp). De gamle motorene hadde 6 stk pakninger og ved overgang til ny type måtte man tilpasse "spacerene". Det er samme spacere uansett tykkelse så lenge det er MLS-toppakningene det er snakk om. De gamle enkeltpakningene har en litt høyere spacer i endene av toppene. Nye spacere/endestykker skal være 90,00 mm høye. Måskisse for maskinering av gamle spacere: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 13.Juni Del på Facebook Svart 13.Juni Guide pins lages enkelt av vanlige M12 x 120 eller lengre delgjenget bolt/sekskantskrue (som finnes overalt unntatt hos Biltema og Jula ) Hadde enda flere ideer enn illustrert under, men hullene i toppene (iallefall mine) er såpass trange innover at det er ikke noe poeng i å prøve ut så mye annet. Gamle toppbolter er altfor tynne, selv om det kanskje funker sånn delvis siden noe av gjengepartiet stikker/kan stikke over blokka. Men det enkleste er nok det beste, også her. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.