flatpedal Startet 3.Mai.2019 Del på Facebook Startet 3.Mai.2019 Etter noen år i båt-tenkeboksen har jeg hoppet i det og kjøpt en Nordkapp Enduro 760 2016-modell som skal hentes i Sandefjord denne helga og kjøres hjem til Leangbukta. Er jo litt skrekkblandet fryd blandet inn her, har kun båterfaring gjennom en eldre tresnekke på 23 fot for endel år tilbake, så er mye nytt som skal læres og prøves. Lurer derfor på noen basics: er det slik at jeg bør sikre med papirkart for strekningen i tillegg til kartplotter og ekkolodd (Garmin 7410XSV), eller holder dette til navigering og ruteplanlegging? Og ville dere anbefalt rutevalg er innaskjærs helt inn til Tønsberg? Alle andre tips og råd til en fersk båteier taes imot med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Gratulerer med flott båt, har selv lillebroren 550 som hyttebåt. Når det gjelder rute er det vel avhengig av både været og om du ønsker en kosetur eller så fort til hjemmehavna som mulig. Mange vil si at papirkart er et must som backup og for oversikt, men det kan du også få til med telefon eller nettbrett. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Gratulerer med ny båt. Første spørs bør nok være om du er sikker på det du holder på med, om du i det hele tatt kan lese kart, vet hvilken vei du tar rund sjøtegn (og stein), om du forstår været og tegn fra naturen, og ikke minst kjenner båten god nok teknisk sett. Et svar besvart med nei ville utløse min anbefaling at du ber noen som kan det nautiske om å bli med på turen, så får du tid for å konse på båten og å lære litt. Sjø er sjø, enkelt og greit. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
HiWard Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Jeg kan jo dele erfaringer fra min egen hentetur tidligere i våres, den gikk fra Stokken til Padda. I likhet med deg er jeg ganske ny, både som båteier og båtfører. Min båt er forøvrig også en Nordkapp, dog en mindre Avant 550. Mine tips (i ingen spesiell rekkefølge): 1. Beregn god tid, gjerne dobbelt så mye som du tror. Da slipper du å stresse underveis. 2. Ta med papirkart og ikke minst, studer det gjerne hjemme før du drar. Ellers fungerer "naviger til"-funksjonen på Garmin ypperlig. 3. Sjekk værmeldingen før du legger ut, det skal ikke veldig høye bølger til før turen får en annen karakter og et annet tempo enn man kanskje skulle ønske eller hadde sett for seg. Husk solbriller dersom det er sol. 4. Sjekk olje- og drivstoffnivå før avreise, finn ut hvor du kan tanke underveis. 5. Ta med mat og drikke. 6. Bli kjent med båten, øv deg på manøvrering i lav hastighet. Det er helt sikkert flere her inne som har gode råd Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.