Jump to content

Edit History

Pequod

Pequod

lurvetass skrev 23 minutter siden:

Moro å følge deg og flott at båten fungerer så bra.

Men ser at du har tredoblet marsjfarten så da blir spørsmålet hvordan er drivstoff forbruket?

Farten gjør jo at du får utrolig mye bedre rekkevidde på turene dine og det må jo være helt topp.

 

Ut i fra mine beregninger, med en gjennomsnittsfart på 8,8 knop siden jeg fylte i Stavern og til jeg fylte på Hasseltangen i dag, så har jeg brukt ca. 1,2 liter per nautisk mil.

 

Jeg fylte 191.5 liter og har kjørt 157 nautiske mil, så det skal stemne. Fylte opp fra kvart tank begge steder.

 

Men jeg har kjørt litt ujevnt, med større fart fra Stavern og ned til Arendal pga passasjer som ville ha unnagjort åpne strekk med større fart. Så jeg regner med å bruke mye mindre på ruslefarten jeg holder på returen.

 

Det er klart at jeg nok vil få noe større dieselutgifter nå enn med gamlebåten, men alt i alt tror jeg ikke det blir så ille.

 

Og ja, rekkevidden øker, selv når jeg bare holder skrogfart! 

 

 

Pequod

Pequod

lurvetass skrev 13 minutter siden:

Moro å følge deg og flott at båten fungerer så bra.

Men ser at du har tredoblet marsjfarten så da blir spørsmålet hvordan er drivstoff forbruket?

Farten gjør jo at du får utrolig mye bedre rekkevidde på turene dine og det må jo være helt topp.

 

Ut i fra mine beregninger, med en gjennomsnittsfart på 8,8 knop siden jeg fylte i Stavern og til jeg fylte på Hasseltangen i dag, så har jeg brukt ca. 1,2 liter per nautisk mil.

 

Men jeg har kjørt litt ujevnt, med større fart fra Stavern og ned til Arendal pga passasjer som ville ha unnagjort åpne strekk med større fart. Så jeg regner med å bruke mye mindre på ruslefarten jeg holder på returen.

 

Det er klart at jeg nok vil få noe større dieselutgifter nå enn med gamlebåten, men alt i alt tror jeg ikke det blir så ille.

 

Og ja, rekkevidden øker, selv når jeg bare holder skrogfart! 

 

 



×
×
  • Create New...