Pequod
Ble en fin dagstur på meg lørdag, innledningen på juni måned. Logget 16 turer med nybåten i mai og er nå oppe i 20 turer totalt med den nye, 34 turer totalt hittil i år. Det er tre foran skjema sammenlignet med de siste årene.
Da jeg overtok båten 25.april hadde motoren gått 635 timer siden den ble satt inn i 2007. Nå har jeg allerede kommet opp i 735 timer! Jeg har altså kjørt 100 timer allerede og vi er bare kommet til begynnelsen av juni...(Ser det ikke så godt på bildet, men det er et punktum mellom 735 og 0!
Dagens tur gikk fra den nye hjemmehavna i Sandvika til Hallangspollen der jeg tok om bord fem passasjerer, to vennepar og rederinnen, så vi ble totalt seks ombord. Vi tok turen rundt Oscarsborg og deretter rundt Håøya og inn til Sætre og så tilbake til Håøya og Tåjebukta der vi la oss til på den flytebrygga/bølgedemperen som ligger midt i bukta. Der ble det en sen, men meget god lunsj før vi dro tilbake til Hallangspollen.
Lå noen timer ved gjestebrygga der og spiste reker på hytta til det ene paret, før rederinnen kjørte hjem i bil og jeg kjørte tilbake til Lakseberget med båten.
Jeg vurderte å dra sørover i fjorden til kanskje Son/ Moss eller Horten ettersom jeg jo har fri både søndag og mandag, men siden mange nok har tatt langhelg så var det fullt omtrent over alt ifølge webkameraene, såvidt jeg kunne se, så da dro jeg heller hjem. Mulig jeg tar meg en ny tur i morgen og overnatter til mandag, for i morgen drar jo alle hjem igjen...
Knotet veldig mye med tillegging både første gang i Hallangspollen og da vi la til i Tåjebukta. Blåste endel da. Endte opp med en liten skade på lufteventilen på styrbord side ved førstnevnte anledning blant annet på grunn av en meget sliten brygge, mens i Tåjebukta endte det med at båten snudde seg så jeg ble liggende med babord side inntil brygga istedenfor styrbord side, der omtrent alle fenderne var lagt ut...
Så nok ikke noe særlig elegant ut!