Pequod
Kanskje på tide å oppdatere litt fra del to av båtferien min...
Jeg tok buss fra Oslo mandag etetrmiddag etter å ha tatt de to inneklemte jobbvaktene mine lørdag og søndag, og ankom båten nærmere klokka ett natt til tirsdag. Jeg fikk låne en privat båtplass med strøm der den kunne ligge trygt i helga. Plassen ligger i Auglandsbukta, og tirsdag morgen fortsatte jeg ferien, som etter planen skal ende på Lakseberget søndag 25. august.
Turen gikk denne gangen ut til Ny- Hellesund. Der tok jeg båten gjennom Olavssundet - litt smånervøs ettersom jeg jo nå har en litt bredere og dypere båt enn snekka - men det gikk fint med denne også. Langt større båter har nok passert gjennom her før, men litt usikker var jeg nå åkkesom!
Da jeg var her i fjor fikk jeg aldri gått i land, og jeg hadde litt lyst til det denne gangen. Men jeg feiget ut også i år... Så en brygge på nordsiden som var ledig, men jeg var litt usikker på om det var dypt nok, og tok ikke sjansen. Jeg tror nok at jeg kunne gjort det, men jeg sliter fremdeles med denne usikkerheten på steder jeg ikke har lagt til før, og føler at jeg ikke ennå har fått mestringsfølelsen på nybåten, så jeg tok rett og slett ikke sjansen...
Så da dro jeg dro ut igjen og fortsatte ut fra Ny-Hellesund i retning mot Eigerbrekk, som ligger like ved Tregde marina. På Eigebrekk bor et pensjonert jobbkollega av meg, som jeg besøkte med Nidelven i fjor, og som jeg var invitert til å besøke også denne gangen. På veien ut fra Ny-Hellesund så jeg at restauranten på "Verket" var stengt. Det sto et stort skilt der med et telefonnummer som forkynte at stedet var til salgs eller leie.
Jeg vurderte å legge til der i fjor og ta en matbit, men nå er det tydeligvis slutt. Og så tidlig i august som vi er i nå kan det vel ikke allerede sesongen være over?
Jeg har senere fått vite av lokalkjente at en av grunne kan være at kommunen la ut fergetilbudet på anbud. De som har drevet dette i alke år var en familie der far sto til rors, datteren solgte billetter osv. De hadde en båt med plass til 50-60 stykker. Men et selskap i Flekkefjord (tror jeg) vant anbudet og bruker en båt med plass til kun 10-12 personer. Hvis dette er riktig blir det kinokjede stort kundegrunnlag av slikt...
På Eigebrekk ble jeg tatt vel imot av vertskapet som har sommerhus der og bor der nærmere seks måneder i året. Sist gang hadde de ordnet båtplass ved båthuset sitt, men Tresfjorden er noe større, så denne gangen hadde de satt av den gamke dampskipsbrygga til meg. Tilleggingen gikk relativt greit, og jeg fikk ordentlig bruk for de store kulefenderne som jeg stakk innom Moss i mai og hentet. Jeg har vært inne på tanken å bytte de to med noen mindre, ettersom jeg synes de er veldig store og litt "overkill" for Tresfjorden, men denne gangen kom de virkelig til nytte ettersom brygga var en gammel steinbrygge. De passet perfekt til dette bruket, så da beholder jeg dem nok...
Skal uansett bytte ut de fenderne som fulgte med, da de er litt for små. Har kjøpt to som er litt større, og skal kjøpe fire til av dem, så har jeg tre på hver side i en god størrelse for båten.
Det var litt vind denne tirsdagen, ikke veldig mye, og jeg kjente det nesten ikke i Tresfjorden, bortsett fra strekket utenfor Kristiansand og til Ny-Hellesund, der det kom noe som jeg nærmest må beskrive som gamle dønninger med litt hissige bølger "inni" - om dere forstår hva jeg mener...
Men fra Ny-Hellesund og videre var det helt greit, vinden la seg nok litt utpå ettermiddagen.
I Eigebrekk fikk jeg servert en fiskesuppe som slår både den på Smak av Stavern og den i Engelsviken ned i støvlene. Fikk den samme servert i fjor, og nå tror jeg at det nok blir en tradisjon med fiskesuppe hvis jeg kommer innom også neste år... Spiste jaggu meg tre tallerkner!
Selv om jeg fikk tilbud om å sove over hos dem, så hadde de andre gjester fra familien også, og i den nye båten er det bare digg å sove, så jeg dro ned og sov over der. Blåste lite gjennom natta, men kom et veldig kraftig regnskyll. Kan konstatere at begge kabinenen er potte tett...
I går ble det frokost/lunsj hos vertskapet før jeg dro avgårde. Planen var egentlig å dra innom og besøke Mandal igjen, men med tanke på været som er meldt inn mot helgen fant jeg ut at jeg skal snu nesa innover fjorden igjen. I tillegger det skalldyrfestival i Mandal i helgen, og det kan nok hende at det allerede ville vært ganske fullt med båter der.
Dermed tok jeg omtrent samme turen tilbake, gjennom Ny-Hellesund, forbi Kristiansand og gjennom Ulvøysundet. Deretter tok jeg en ny stopp i Skottevik, der broren min og kona hans fra i år driver restauranten på brygga. La til med båten og fikk en koselig prat med dem. Fikk også servert en aldeles nydelig hjorteburher (!) som jeg bare kan anbefale på det varmeste. Med sopp og løk stekt i whiskysaus! Smeltet på tunga!
Det blir vel siste gang jeg ser dem i år, ettersom jeg nok ikke skal nedover Sørlandskysten igjen, og når sesongen er over i august/september dra de ned til Thailand for å være der fram til ny sesongstart i april neste år.
Deretter tok jeg siste etappe gjennom Gamle Hellesund og Blindleia. Kjørte forbi Lillesand og tok en ny tur gjennom Grunnesund før jeg la til for natten i Grimstad.
Her sitter jeg nå og er klar for avgang snart. Jeg hadde opprinnelig planer om å komme meg til Arendal og deretter dra over til Skagen derfra, men på grunn av været som er meldt tror jeg at jeg glemmer det. Planen er derfor å dra opp til rundt Stavern og krysse over der for å fortsette turen ned langs Sverigekysten, og hvis været tillater det, i alle fall ta en tur til Læsø. men det ser ut til at det blir litt styggevær i helgen og de etterfølgende dagene, så jeg vil heller ligge lunt i en svensk havn og vente på pent vær enn å ligge på den andre siden av fjorden.
Jeg tenker at skal jeg først krysse over til Skagen alene og for første gang, så vil jeg helst ha silkeføre og ikke noe press for å komme over før det blåser opp. Da får jeg heller "øve" meg litt på overfarter som tar noen timer mindre...