Pequod
Har ikke gitt opp Danmark nei, vi får se om været blir noe bedre slik at jeg i det minste kan rekke en tur over til Læsø! Akkurat nå har jeg ikke kommet meg lengre enn til Strömstad, og her blir jeg vel liggende i helga med det været som er meldt.
Jeg har kommet til den konklusjon at hvis jeg klarer å stå opp litt tidligere på dagen, så kommer jeg lengre avgårde...
I går startet jeg dermed klokka 11.15. De tre foregående dagene starter jeg 14.45, 14.15 og 15.35...
Hadde jeg kommet meg litt tidligere opp i dag også ville jeg kanskje rukket å gå fra Strömstad og over Gula Humpen før det blir for ille, men jeg skrinlegger den planen nå. Så da kommer jeg vel ikke avgårde herfra før mandag eller tirsdag? I det minste går havneleia her ned fra mandag...Det er jo alltids noe.
Sist jeg oppdaterte denne tråden lå jeg i Grimstad. Jeg kom meg ikke avgårde derfra før klokka 15.35 dagen etter...
Valgte å droppe å gå inn til Nidelva denne gangen og tøffet inn til Arendal via Torungen og Merdø.
Deretter valgte jeg å toppe tanken i Eydehavn siden jeg vet at omtrent alle tankeplasser framover kommer til å ligge ganske høyt ipris.
Nå imponerte ikke Eydehavn meg veldig heller, med 12.33 er faktisk noe av det billigste jeg har tanket på Sørlandet.
Deretter tok jeg indre lei fra Arendal, via Flodta og Snaresund før jeg tok Håkonssundet inn til Lyngør. Var fristet til å legge til der siden det var ledig plass, men bestemte meg for å fortsette videre og endte dermed i Risør for kvelden.
Der var det faktisk overraskende ganske fullt i den ytterste gjestehavna, det vil si, ikke så veldig mange båter, men de som var der var til gjengjeld store og lange.
Så da la jeg til ved den såkalte steinbrygga. Lå riktignok litt urolig der, men det gikk greit likevel. Dog oppdaget jeg at stikkontaktene til strømmen på den brygga var vanlig to-polet jordet kontakt og ikke sånn trepolet blå. I gamlebåten hadde jeg en lang uteskjøteledning som jeg brukte i slike tilfeller (blant annet på Vettnet), men den hadde jeg glemt å ta ut fra Nidelven, så dermed ble det ikke noe strøm på meg denne gangen. Dog ikke noe problem lenger, og kaffen lagde jeg på gamlemåten med kokekaffe på gassplata. Må være lenge siden jeg kjøpte kokekaffe, for den posen som lå inne i boksen gikk ut i 2017...men syntes den smakte greit uansett jeg!
I går var planen å komme meg over til Koster. Men jeg valgte å gå innom Kragerø først for å treffe en gammel folkehøgskolevenn som hadde meldt seg. Så da ble det den vanlige ruta innom Portør og inn til Kragerø.
Han bor på den store øya like ved gjestehavna ved Gunnarsholmen, og tok båten over for å si hei.
Jeg la meg, noe jeg av en eller annen grunn nesten alltid gjør ytterst på flytebrygga og denne gangen også på utsiden av selve brygga ettersom det var fullt på innsiden. Tenkte at det ikke gjorde noe med litt bølger rett på ettersom jeg bare skulle ligge der kort tid. Espen kom over med båten og vi fikk en hyggelig samtale. Hadde ikke sett ham siden folkehøgskolen før vi hadde en liten minireunion på Aker Brygge for halvannet år siden, da en av elevene fra Argentina var på Norgesbesøk.
Da sa han ifra om at jeg måtte hilse på hvis båten tok meg på disse kanter, så da gjorde jeg det. Vi fikk en hyggelig samtale om både båt og andre ting før han og kona slo følge med meg utover for å vise meg hytta si på Vestre Rauane. Jeg var jo fristet til å ta en stopp der også, men valgte å fortsette siden jeg ville over til Sverige før det ble mørkt.
Tok deretter innsiden av Jomfruland for å oppleve noe nytt, og deretter dro jeg opp og passerte Langesundbukat før jeg la over og fortsatte rett over til Koster.
Det ble jo noen timer i båten rett over fjorden og kanskje en liten forsmak på hvordan en tur over til eller fra Skagen vil komme til å være? Bare dobbelt så lenge, og litt til...
Da jeg passerte Nord-Koster hadde jeg egentlig tenkt å dra inn til Vettnet, men jeg ombestemte meg. Jeg tenkte at det var jo nå blitt fredag kveld og sannsynligvis ganske fullt både på Vettnet og i sundet - så jeg valgte å dra rett inn til Strömstad for å være sikker på plass. Så på webkameraet at det så bra ut, så da valgte jeg det.
Blir nok her i morgen også, men usikker på mandagen. Det er jo meldt endel vind, mer enn på formiddagen i dag, men jeg håper å komme meg avgårde, i alle fall litt. Jeg kan ta indre leia herfra og til Råssöhamn i det minste.
EDIT: Bildene kom visst ikke helt i rekkefølge, men skitt au! Fin tur har det uansett vært, og selv om været ikke ser ut til å bli det beste, så koser jeg meg uansett. Men ikke umulig at jeg prøver en Lars H-vri neste år, og tar hovedferien i mai/juni...