Pequod
Har gått litt under radaren, men jeg er nå på tur uansett! Startet på fredag - egentlig var det planen å dra allerede onsdag, men det skar seg på grunn av litt dårlig form. Opprinnelig var planen å rusle sørover ganske så bedagelig, men det endte med at jeg altså ikke kom avgårde før fredag morgen.
Da ble det strake veien til Fredrikstad i løpet av en etappe. Gikk fint det og gjorde turen unna på rett under seks timer. Tok utsiden av Strømtangen denne gangen, noe som gikk prikkfritt. Regnet omtrent hele turen, så vindusviskerne fikk kjørt seg...
Var framme på Værste på ettermiddagen. Skulle på kurs dagen etterpå, så det var greit å komme seg helt fram fredag. Hadde det vært bedre vær ville jeg vært fristet til å legge meg ved fyret på Strømtangen over natta. Kanskje på tilbaketuren? Har jo ikke vært der med nybåten ennå.
På Værste oppdaget jeg at jeg ikke hadde strøm. Hadde tenkt å sitte og jobbe litt på PCen, men den var dau, så da ble ikke det noe av. Prøvde flere stolper, men ingenting. Regnet med at det var min strømkabel ettersom de to andre båtene som lå der da jeg kom begge var koblet til med strøm. Og den ene kontakten på strømkabelen så litt dårlig ut...
Dagen etter ble jeg hentet av @Erikda og selveste @Knude. Jeg skulle nemlig på kurset som @Erikda arrangerte og @Knude var foreleser. Erik tok en rask titt på kabelen og ristet oppgitt på hodet, for her var det mye som ikke stemte... Så han tok med seg hele kabelen og vi avtalte at vi skulle stikke innom Biltema etter kurset og kjøpe nye kontakter.
Nå er det jo ikke lenger noen krise for meg å ikke ha tilgang til strøm med batterikapasiteten i nybåten, men det ville vært greit å få ladet opp PCen. Allerede i april kjøpte jeg jo inn både inverter og landstrømssett til båten, men med min panikkvegring mot å gjøre praktiske ting i båten, så var selvsagt ikke noe av dette montert...og gudene vet når jeg får gjort det! Vi får se om jeg tør å prøve meg i løpet av høsten når båten er tilbake i hjemmehavna si og jeg kanskje får noen dager hvor jeg bare kan stikke ned og jobbe litt med den.
Uansett, denne redselen for å utføre selv de minste praktiske ting var en av årsakene til at jeg meldte meg på det kurset som Erik og Solbris arrangerte. Der skulle jeg nemlig lære meg å foreta glassfiberreparasjoner på egen båt. Og dessverre har Bergtatt noen slike.
Det tok vel ikke mer enn en ukes tid i min eie før den hadde fått sine første to skrammer... Det skjedde mens jeg lå på gjesteplass i den egentlige hjemmehavna mi, før jeg fikk ordnet en annen plass i en annen havn for sommeren. Det jeg ikke hadde lagt merke til var at det var et par jernstenger eller noe slikt som stakk ut fra bryggekanten der jeg lå. Og selv om jeg la ut alle fenderne jeg hadde på den tiden, så gikk det ikke bedre enn at jeg fikk et par skrammer der ytterste gelcoatlag ble rvet av.
Og på svensketuren min var jeg uheldig da jeg skulle forlate brygga på Björkö etter dieselfylling. Vinden sørget for at akterenden slo mot bryggekanten ved avgang, og det kom noen riper helt på hjørnet akter på styrbord side.
I tillegg er det noen hakk et par steder innvendig - men det\ var der fra før.
Det som var skuffende med kurset var at flere meldte forfall både dagen før og samme dag (hvis jeg forstod det riktig), så istedenfor å være sju stykker på kurs, så var vi tre! Det synes jeg var ille! Bakdelen var jo at Erik tapte penger på det, mens fordelen for oss tre var jo at vi fikk mer tid til å jobbe med ting og mer tid til å stille spørsmål og få veiledning.
Kurset begynte lørdag med en relativt kortfattet, men fortsatt grundig, innføring i glassfiber og hva det egentlig er. Og ikke visste jeg hvor mange typer og varianter det finnes - glassfiber er ikke bare glassfiber - samt de forskjellige måtene å kombinere dette på, og ikke minst bruksområdene. Samtidig var det litt morsomt å kjenne igjen noen av eksemplene på glassfibermatter som @Knude la fram, for glassfiber brukes også til å støpe protesehylsen min!
Etter at den teoretiske delen var unnagjort var det over på det praktiske, hvor vi fikk innføring både i forskjellen og bruksområdene til epoxy og polyester, og til slutt fikk lagt fram flere eksempler på skader som vi deretter skulle fylle ut og sparkle. Deretter skulle de stå til dagen etter, da vi skulle fullføre prosessen med å slipe ned og pusse og polere. Vi lagde også noen prøver som skulle vise hvor mye belastning reperasjonene våre tålte. (Her brukte jo @Knude et annet begrep, men jaggu meg om jeg er kar til å huske akkurat det ordet akkurat nå!).
Etter at første kursdag var over dro vi til Biltema og kjøpte inn nye konatkter til strømkabelen min, samt at jeg benyttet sjansen til å kjøpe batteritesteren som @Lars H nevnte i et annet innlegg her på forumet nylig.
Så var det tid for en ytterst velsmakende pizza på Solveig's Pizza - et sted godeste @Erikda nok hadde valgt med omhu ettersom det lå på andre siden av elva for der de to båtene hans ligger...
Etter pizzaen ble det omvisning om bord i Storebroen før vi gikk over i Solbris og Erik fikset strømkabelen for meg. Han delte den like godt i to og ga meg en leksjon på hvorfor det ikke er noen god idé å ha så lange kabler som jeg hadde (den var vel på nærmere 25 meter). Jeg hadde en kortere landstrømskabel tidligere, men denne ble ved et uhell kappet av forrige vinter da havnevakta, som kjørte snøfreser på brygga, glemte seg i det han passerte meg. Så da jeg kom ned til båten dagen etterpå så jeg at jeg hadde fått en ny - om mye lengre - kabel enn før... Etterpå har jeg beholdt den. Men nå er altså den kuttet i to i mindre brannfarlige lengder og fått nye kontakter i begge ender på begge deler. Takk for hjelpen, @Erikda
På søndag var det klart for andre kursdag. Da var det mer praktiske oppgaver der vi først sjekket holdbarheten av de forskjellige prøvene vi hadde laget dagen før. Resultatene var overraskende i et par tilfeller, men ikke fullt så overraskende i et annet tilfelle, med bakgrunn i det @Knude hadde lært oss dagen før.
Så var det på tide å ta fram de skadeksemplene vi hadde fått prøve oss på dagen før. Jeg valgte en skade som passet bra med det jeg hadde på min egen båt, som var en ikke så veldig dyp ripe/kutt som kun behøvde litt sparkelnmasse. Da fikk vi først en innføring i de forskjellige typene av sandpapir, både vått og tørt, og deretter var det bare begynne å slipe ned. @Knude gikk rundt å sjekket hvordan vi gjorde det, og hjalp til både med å vise korrekt framgangsmåte og å lose oss på trygg kurs!
Når vi så var fornøyde (eller rettere sagt @Knude) så tok vi prøvene ut og fikk prøve oss både på finsliping med våtpapir og deretter rubbing med maskin. Resultatet ble over all forventning for meg, og da jeg også fikk beskjed om at den reparasjonen jeg hadde holdt på med ville holdt i lange baner for min båt, så var jeg både veldig fornøyd og litt overrasket.
For en som har tolv tommeltotter er det nemlig ikke bare bare å holde på med slikt! For andre mer nevenyttige personer er dette kanskje en lek, men det er det absolutt ikke for meg! Men nå føler jeg at jeg kanskje bare har ni tommeltotter igjen! Jeg ser uansett fram til å forsøke å reparere skadene på båten min selv, og det hadde jeg aldri trodd at jeg ville da jeg la til med båten min i Fredrikstad fredag ettermiddag!
Morsomt var det også å se at mer meritterte båtfolk enn meg, ikke minst kursarrangør @Erikda, fikk flere aha-opplevelser i løpet av kurset!
Jeg tenker jeg begynner på de to skadene inne i båten, da er det faktisk ikke så nøye om jeg bommer litt, så prøver jeg meg på utsiden. Det siste får jeg vel ikke gjort før på våren neste år, når båten skal på land for å vaskes, stoffes og poleres, men de innvendige småfiksene kan jeg ta med en gang.
Å ha en veteran i faget som @Knude var jo også helt fantastisk. De fleste her på forumet kjenner vel ham fra hans egen tråd om byggingen av sin båt, men han har jo et hav av erfaringer å øse fra, og kommer i tillegg med små anekdoter og fortellinger fra sitt liv i båtbransjen, noe som ikke bare gjorde kurset nyttig og lærerikt, men også underholdende og morsomt!
Så jeg har absolutt ingen betenkeligheter med å anbefale dette kurset varmt for alle som gjerne vil lære mer om glassfiber og reparasjonsarbeider på egen båt. Mitt kursutbytte var vel i alle fall nærmere 120 prosent!
Når jeg skriver dette ligger jeg fortsatt i gjestehavna på Værste, men sola skinner og det er blå himmel, så nå skal jeg gå på land med søppel og dusjprotese. Etter dusjen blir det avgang. Planen er Strömstad i ettermiddag for litt handel og retur av svenskepant, så blir det vel en tur innom Nord-Koster før jeg setter kursen hjemover.