Pequod
I dag havnet jeg til slutt opp i Son etter en begivenhetsrik tur...
På veien over fra Koster og inn Herfølrenna glemte jeg meg helt og kjørte forbi uten å tanke! Gadd ikke snu, så jeg kjørte inn til Skjærhalden.
Der var jeg maksimalt uheldig da en sværing la seg til på drivstoffbrygga idet jeg nærmet meg.
Jeg orket ikke tanken på å ligge der og vente, så jeg fortsatte turen. Dro ikke tilbake til Herføl, men bestemte meg for å prøve Edholmen istedenfor.
Tok en ny vei på nordvestsiden av Nordre Sandøy (sånn omtrent). Kjørte ganske sakte, rundt 6 knop, både fordi jeg begynte å få lite diesel, men også fordi jeg så meg rundt for å unngå å kjøre på hummerteiner.
Da gikk det ikke bedre en at jeg gikk rett på et umerket undervannsbilder skjær! Det var et kraftig smell, båten la seg kraftig over mot styrbord og jeg rakk ikke å stoppe før jeg var forbi!
Det siste var kanskje like greit, for hadde jeg stoppet ville jeg vel blitt liggende der og hadde måttet ringe RS.
Jeg stoppet båten og tittet bakmenn og kunne ikke se noe skjær. På plotteren var det kun hvit bakgrunn å se. Jeg rakk ikke å se på dybdemåleren da det smalt, og jeg så nok ikke på den da det skjedde heller, da ville jeg vel kanskje ha unngått det.
Jeg åpnet motorrommet og deretter alke luker både i kabinen foran og akter og kunne konstatere null vanninntrengning. Både motor og styring fungerer også helt normalt, ingen ulyder eller noe annet unormalt, så jeg tror jeg har hatt griseflaks!
Men en svært ubehagelig opplevelse! Jeg kommer aldri til å ta den ruta igjen!!! Jeg kommer også til å snakke med havnesjefen for å få heist opp båten og sjekket skaden under. For skade må det jo ha blitt!
På grunn av smellet og det at båten la seg over på siden gjorde at jeg nærmest ventet at vannet skulke fosse inn og at jeg måtte trykke på DSC-knappen og forberede meg på kaldt vann, så jeg skal innrømme at jeg ble litt skjelven!
Hadde jeg røyket ville jeg nok tatt en blås, men denne gangen ble det nykokt kaffe etter at jeg hadde lagt til på drivstoffbrygga på Edholmen!
Det ble ny runde for å sjekke og lete etter tegn på vanninntrengning, men også denne gangen resultatløst! Dette er en solid bygget båt!
Tok meg en tur rundt på Edholmen. Har jo hørt mye rart om stedet, men her så det ut som om ting er på gang. Blir soennende å se om det blir noe av planene for stedet. Dieselprisen på 11,99 er vel til å leve med, i Skjærhalden hadde jeg forventet godt over 12, som forrige gang.
Tok en 45 minutters pause før jeg fortsatte etter nok en sjekk. Resten av turen gikk relativt udramatisk for seg, over en stille Lera, innsiden ved Strømtangen, men utsiden av Hankø, forbi Moss (sorry Bonus!) og inn til Son.
Ny sjekk av båten før jeg tørnet inn etter handletur på Kiwi.
Noen bilder fra Edholmen:
Slik skal det bli:
Slik er det nå: