R.O Startet 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2019 2,8 m gummijolle. Burde plane lett med 85kg og 5hk. Går akkuratt like fort som med 2,5hk jeg hadde. Virker som motoren ikke trives helt på full fart, åpner liksom ikke opp... Noen som har tips her... Forgasser..? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Rens av forgasser er alltid en god plass å begynne ja. Med det samme du er i sving ville jeg også ha sett på bensinfilteret (hvis slikt er montert). Hvordan er konsistensen på pumpeblæra på slangen når du gir gass? Går motoren bedre om du pumper underveis? Hvilken motor er det snakk om? Har en Yamaha 5hk totakt selv på en 270 RIB, lukter på 14 knop med meg ombord og full tank. Jeg veier 0,1 tonn + et par tre kilo for trivselens skyld. Akselerasjonen er grei, men kan ikke sitte helt bak i jolla, da kommer den ikke opp i plan. Motoren hadde tendenser til fusking på høyt turtall forrige sommer, en god forgasserens løste dette. Brukte ultralydsvasker, men du kommer langt med forgasserrens og trykkluft. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Dette er en Yamaha 2007mod. Jeg er ikke i nærheten av 14knop, nærmere 4 vell. Er det noen quick fix på forgasserens, eller må den tas ut..? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Kan være at du har for tungdrevet propell på femhesteren. Hvis du ikke får opp turtallet, får ikke motoren yte maks effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 R.O skrev 27 minutter siden: Jeg er ikke i nærheten av 14knop, nærmere 4 vell. Er det noen quick fix på forgasserens, eller må den tas ut..? Det må nok skru den ut ja, hvis det har rusket seg til slik at du kun oppnår 4 knop nytter det sannsynligvis ikke med å bare spraye inn noe forgasserens. En fordel å gjør denne jobben med motoren på land så du ikke mister skruer i sjøen. Merker du innstillinger på staget til gassjusteringa og slikt med sprittusj får du samme innstillingen når du skrur den sammen igjen. Det samme med eventuelle justeringsskruer (husker ikke her jeg sitter), tell antall omdreininger når du skrur dem ut slik at du kan skru dem inn igjen tilsvarende etter rens. 5-hesteren har en ganske enkel forgasser, så ikke vanskelig å demontere og skru sammen igjen, i alle fall ikke hvis du tar bilder underveis. Er ikke hjemme akkurat nå, men kan ta et par bilder når jeg kommer hjem der jeg peker på hvor det er lurt å merke med tusj. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Hakkannen skrev 13 minutter siden: Er ikke hjemme akkurat nå, men kan ta et par bilder når jeg kommer hjem der jeg peker på hvor det er lurt å merke med tusj. Det hadde vært supert, takk! Noe spesielt jeg bør kjøpe for å rense med..? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Prøv å dra på chocken å se om den går bedre eller dårligere, går den bedre ett lite øyeblikk er det noe som er tett, blir det ikke store forskjellen kan det være nåldyse til flotør som ikke tetter Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Hadde en 2,5 4t som ikke startet etter lagring på feil side(teori) og en 5hk 2t som ikke går opp i turtall. Nå drenerer jeg forgasser på 2,5 hk og sprutet inn litt WD40, og Vipps startet den. Gjorde det samme på 5hk, så nå er jeg spent på om det løste problemet her - prøvetur i kveld....? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 (redigert) Ja, hvis WD40 viser seg å løse problemet er det jo veldig bra Regner med oppdatering! Skulle du likevel ende opp med å måtte ta ut forgasseren fikk jeg i alle fall tatt bilder under lokket på min motor. Bensinslanger henger på stussene med en fjærbelastet slangeklemme. Disse slangeklemmene kan være noe kinkige å komme til da de er ganske stramme og små. Mye er gjort med ei spisstang slik at du kommer til. Mulig du også må løsne dødmannsbryteren for å få forgasseren greit ut, husker det var ganske trangt der. Blandet litt med forgasseren til 15-hesteren som har et stag til gassjusteringen, på 5-hesteren er det ikke stag, men en vaier. Denne går inn i en messinghylse med settskrue, merker du hvor vaieren går inn i messinghylsa før demontering får du montert den med samme innstilling igjen. I tillegg er det en messingskrue det kan være greit å telle antall omdreininger på når du skrur den ut før rens. Messingskruen er så vidt jeg husker til å justere ei dyse rett etter gasspjeldet inni der, så er en fordel at denne står noenlunde slik den skal. Midt mellom disse messingdetaljene er en blank skrue der du kan justere tomgangsturtallet. Det har ikke noen hensikt å skru ut denne ved rens. På høyresiden av forgasseren er bensinpumpa, rett foran denne bensinfilteret. En fordel å være forsiktig med membranene i bensinpumpa, såvidt jeg husker er det også en fjær inni der som ikke bør komme på avveie (på tross av noen smådeler er bensinpumpa grei å montere sammen igjen). Blant annet Mekonomen har forgasserrens, men hvis du likevel demonterer forgasseren kan du vaske med kraftvask på spray eller bremserens. Får du lånt deg en ultralydsvasker kan systemrens brukes, men ofte er vann med Zalo vel så greit, tar bare litt lengre tid. Redigert 4.Mai.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Takk for god forklaring Hakkannan. WD40 og drenering fikk start på 2,5HK-en. Når det gjelder 5HK-en ante jeg en liten forbedring, men fortsatt et stykke unna hva jeg mener den skal prestere, lugger fortsatt litt på full gass, så forgasseren må nok ut ja... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Bare hyggelig Det spørs om du ikke må ut med den ja.. Ikke kjekt å ta seg en tur med jolla hvis motoren ikke er å stole på! Jobben er heldigvis ikke uoverkommelig? Med godt lys, riktig verktøy, en arbeidsbenk/bord, gjerne innendørs og litt god musikk i bakgrunnen er dette egentlig en kosejobb. Nå vet jeg ikke hva du har av verktøy tilgjengelig, men f.eks. dette settet inneholder det meste man trenger til mekking på småmotorer, det er såpass lite og hendig at man kommer godt til. Verktøyet du trenger er trykkluft, renseremedie (har du tilgang til ultralydsbad kan du sløyfe de to første), spisstang, skrujern, fastnøkler og skralle med passende piper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.