Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Tenkte det kanskje var på sin plass å ha en tråd som omhandler det enkle og fundamentale rundt disse propellene vi er så avhengige av. For det er jo sant: Det er propellen som forvandler motorkraft til skyv i vannet. Eller fremdrift om man vil. Hvorfor denne tråd? Min tanke er rett og slett å forsøke å få på plass noen få og korte holdepunkter slik at det blir enklere for alle å få bittelitt kunnskap om det helt grunnleggende, og på den måten kanskje spare både tid, glede og penger rundt dette med propeller.

 

Innledningsvis passer det å si at jeg er på ingen måte noe orakel. Min interesse for propeller kom da jeg var litt misfornøyd med den propellen som ble satt på motoren da jeg kjøpte ny motor til båten min. Syntes båten føltes litt dau i forhold til motorisering, toppfarten var ørlite under pari og propellen ventilerte både titt og ofte - noe jeg aldri opplevde med gamle motoren/propellen. Jeg visste fint lite og ingenting om propeller, men skjønte jo at noe ikke var helt som det skulle/burde være. Dermed ble jeg litt interessert i denne propellgreia... Ser at mange er i samme båt som jeg var, og tenkte å gi noen tanker/tips vedrørende dette for å gjøre det litt enklere for nesten alle - tenker da først og fremst på utenbords/drev.:smiley:

 

Hvorfor bytte propell?

Dette er det fundamentale spørsmålet. Mange har fått en god og "riktig" propell påmontert fra børjan, og trenger dermed ikke å bry seg stort mer med hele problemstillingen. Eller? Noen legger av og til bilder av den gamle propellen i typiske propelltråder, og man ser helt klart at propell av og til møter både sand, steiner og treverk. Så hvis propellen har tydelig slitasje og ujevne kanter, så kan det være på sin plass med ny propell.

 

Et annet vanlig tegn på at det er på tide å vurdere ny propell er hvis båten føles dau og sliter med å komme i plan. Av og til snakker man om å være undermotorisert, men også her har propellvalg en god del å si. Andre ganger kan det faktisk være selve motoren som lugger, så her må man være litt på vakt og forsikre seg om at motoren faktisk yter som normalt. Dette er kanskje mest vanlig på 6/8-sylindrede motorer hvor man gjerne ikke merker så godt at det er en sylinder eller to som fusker litt. I slike tilfeller er det lurt å finne noenlunde sammenlignbare tester med samme motor på noenlunde samme båt for å se om man er helt "off". Et annet signal er bensinforbruk hvis man kan se det på instrumentene.

 

Økonomi/drivstofforbuk?

Jeg leser en del tråder om propeller rundtom på diverse fora, og ser at mange etterspør propeller som gir gunstig forbruk. Ok, det går riktignok litt drivstoff gjennom en sesong, men hvor viktig er det? Jeg vil påstå at dette er av liten interesse mht. propellvalg. I beste fall snakker vi om kanskje 10-15% besparelse på større båter med de største motorene, men da med betydelige kompromisser på andre viktige områder hva ytelse angår. Jeg tenker man skal kjøre veldig mye og langt før dette bør være et argument i propellvalget da dette fort handler om (10)tusenvis i fintuning/prøving og feiling med propeller. Jeg er fristet til å si: Glem det.

 

Helt grunnleggende for å si noe om propell og propellvalg:

Alle motorer har et max turtall. Alle påhengere og motor/drev har et gearratio. De fleste oppgir også WOT-range (Wide Open Throttle) - eller bånn gass om du vil. D.v.s. det området turtallet på motoren skal ligge i når du kjører med gassen i bånn. Alle propellberegninger blir gjort ut fra motorens WOT-range/max turtall og girutveksling (gear ratio). Hvis du skal spørre om propellvalg, så er det definitivt til god hjelp om du vet motorens WOT-range og girutveksling. Dette er essensielt. Google hvis du må, så slipper vi andre som skal forsøke å svare å gjøre jobben.

 

Dernest må man ha de faktiske tallene for hva du oppnår av turtall og riktig (gps) fart for å kunne si noe som helst om propellvalg. På mindre motorer uten turtallsavlening blir det litt mer feeling og dømmekraft som må til. Da er det viktig å si noe om fart og hvilken propell som er montert. Jeg ser at mange spør om propell uten å vite noenting om propellen som står på. Det er relativt enkelt: En propell oppgis i tre tall: A x B x C

Der A=Antall blader (3,4,5)

       B= Diameter i tommer

       C=Stigning i tommer

 

Dette er påstemplet på propellen et sted. Dette er viktig info hvis man skal spørre om råd rundt propellvalg. Ta et bilde eller skriv ned.

 

 

 

 

 

Solseng

Solseng

Tenkte det kanskje var på sin plass å ha en tråd som omhandler det enkle og fundamentale rundt disse propellene vi er så avhengige av. For det er jo sant: Det er propellen som forvandler motorkraft til skyv i vannet. Eller fremdrift om man vil. Hvorfor denne tråd? Min tanke er rett og slett å forsøke å få på plass noen få og korte holdepunkter slik at det blir enklere for alle å få bittelitt kunnskap om det helt grunnleggende, og på den måten kanskje spare både tid, glede og penger rundt dette med propeller.

 

Innledningsvis passer det å si at jeg er på ingen måte noe orakel. Min interesse for propeller kom da jeg var litt misfornøyd med den propellen som ble satt på motoren da jeg kjøpte ny motor til båten min. Syntes båten føltes litt dau i forhold til motorisering, toppfarten var ørlite under pari og propellen ventilerte både titt og ofte - noe jeg aldri opplevde med gamle motoren/propellen. Jeg visste fint lite og ingenting om propeller, men skjønte jo at noe ikke var helt som det skulle/burde være. Dermed ble jeg litt interessert i denne propellgreia... Ser at mange er i samme båt som jeg var, og tenkte å gi noen tanker/tips vedrørende dette for å gjøre det litt enklere for nesten alle - tenker da først og fremst på utenbords/drev.:smiley:

 

Hvorfor bytte propell?

Dette er det fundamentale spørsmålet. Mange har fått en god og "riktig" propell påmontert fra børjan, og trenger dermed ikke å bry seg stort mer med hele problemstillingen. Eller? Noen legger av og til bilder av den gamle propellen i typiske propelltråder, og man ser helt klart at propell av og til møter både sand, steiner og treverk. Så hvis propellen har tydelig slitasje og ujevne kanter, så kan det være på sin plass med ny propell.

 

Et annet vanlig tegn på at det er på tide å vurdere ny propell er hvis båten føles dau og sliter med å komme i plan. Av og til snakker man om å være undermotorisert, men også her har propellvalg en god del å si. Andre ganger kan det faktisk være selve motoren som lugger, så her må man være litt på vakt og forsikre seg om at motoren faktisk yter som normalt. Dette er kanskje mest vanlig på 6/8-sylindrede motorer hvor man gjerne ikke merker så godt at det er en sylinder eller to som fusker litt. I slike tilfeller er det lurt å finne noenlunde sammenlignbare tester med samme motor på noenlunde samme båt for å se om man er helt "off". Et annet signal er bensinforbruk hvis man kan se det på instrumentene.

 

Økonomi/drivstofforbuk?

Jeg leser en del tråder om propeller rundtom på diverse fora, og ser at mange etterspør propeller som gir gunstig forbruk. Ok, det går riktignok litt drivstoff gjennom en sesong, men hvor viktig er det? Jeg vil påstå at dette er av liten interesse.  I beste fall snakker vi om kanskje 10-15% besparelse på større båter med de største motorene, men da med betydelige kompromisser på andre viktige områder hva ytelse angår. Jeg tenker man skal kjøre veldig mye og langt før dette bør være et argument i propellvalget da dette fort handler om (10)tusenvis i fintuning/prøving og feiling med propeller. Jeg er fristet til å si: Glem det.

 

Helt grunnleggende for å si noe om propell og propellvalg:

Alle motorer har et max turtall. Alle påhengere og motor/drev har et gearratio. De fleste oppgir også WOT-range (Wide Open Throttle) - eller bånn gass om du vil. D.v.s. det området turtallet på motoren skal ligge i når du kjører med gassen i bånn. Alle propellberegninger blir gjort ut fra motorens WOT-range/max turtall og girutveksling (gear ratio). Hvis du skal spørre om propellvalg, så er det definitivt til god hjelp om du vet motorens WOT-range og girutveksling. Dette er essensielt. Google hvis du må, så slipper vi andre som skal forsøke å svare å gjøre jobben.

 

Dernest må man ha de faktiske tallene for hva du oppnår av turtall og riktig (gps) fart for å kunne si noe som helst om propellvalg. På mindre motorer uten turtallsavlening blir det litt mer feeling og dømmekraft som må til. Da er det viktig å si noe om fart og hvilken propell som er montert. Jeg ser at mange spør om propell uten å vite noenting om propellen som står på. Det er relativt enkelt: En propell oppgis i tre tall: A x B x C

Der A=Antall blader (3,4,5)

       B= Diameter i tommer

       C=Stigning i tommer

 

Dette er påstemplet på propellen et sted. Dette er viktig info hvis man skal spørre om råd rundt propellvalg. Ta et bilde eller skriv ned.

 

 

 

 

 

Solseng

Solseng

Tenkte det kanskje var på sin plass å ha en tråd som omhandler det enkle og fundamentale rundt disse propellene vi er så avhengige av. For det er jo sant: Det er propellen som forvandler motorkraft til skyv i vannet. Eller fremdrift om man vil. Hvorfor denne tråd? Min tanke er rett og slett å forsøke å få på plass noen få og korte holdepunkter slik at det blir enklere for alle å få bittelitt kunnskap om det helt grunnleggende, og på den måten kanskje spare både tid, glede og penger rundt dette med propeller.

 

Innledningsvis passer det å si at jeg er på ingen måte noe orakel. Min interesse for propeller kom da jeg var litt misfornøyd med den propellen som ble satt på motoren da jeg kjøpte ny motor til båten min. Syntes båten føltes litt dau i forhold til motorisering, toppfarten var ørlite under pari og propellen ventilerte både titt og ofte - noe jeg aldri opplevde med gamle motoren/propellen. Jeg visste fint lite og ingenting om propeller, men skjønte jo at noe ikke var helt som det skulle/burde være. Dermed ble jeg litt interessert i denne propellgreia... Ser at mange er i samme båt som jeg var, og tenkte å gi noen tanker/tips vedrørende dette for å gjøre det litt enklere for nesten alle - tenker da først og fremst på utenbords/drev.:smiley:

 

Hvorfor bytte propell?

Dette er det fundamentale spørsmålet. Mange har fått en god og "riktig" propell påmontert fra børjan, og trenger dermed ikke å bry seg stort mer med hele problemstillingen. Eller? Noen legger av og til bilder av den gamle propellen i typiske propelltråder, og man ser helt klart at propell av og til møter både sand, steiner og treverk. Så hvis propellen har tydelig slitasje og ujevne kanter, så kan det være på sin plass med ny propell.

 

Et annet vanlig tegn på at det er på tide å vurdere ny propell er hvis båten føles dau og sliter med å komme i plan. Av og til snakker man om å være undermotorisert, men også her har propellvalg en god del å si. Andre ganger kan det faktisk være selve motoren som lugger, så her må man være litt på vakt og forsikre seg om at motoren faktisk yter som normalt. Dette er kanskje mest vanlig på 6/8-sylindrede motorer hvor man gjerne ikke merker så godt at det er en sylinder eller to som fusker litt. I slike tilfeller er det lurt å finne noenlunde sammenlignbare tester med samme motor på noenlunde samme båt for å se om man er helt "off". Et annet signal er bensinforbruk hvis man kan se det på instrumentene.

 

Økonomi/drivstofforbuk?

Jeg leser en del tråder om propeller rundtom på diverse fora, og ser at mange etterspør propeller som gir gunstig forbruk. Ok, det går riktignok litt drivstoff gjennom en sesong, men hvor viktig er det? Jeg vil påstå at dette er av liten interesse.  I beste fall snakker vi om kanskje 10-15% besparelse på større båter med de største motorene, men da med betydelige kompromisser på andre viktige områder hva ytelse angår. Jeg tenker man skal kjøre veldig mye og langt før dette bør være et argument i propellvalget da dette fort handler om tusenvis i fintuning/prøving og feiling med propeller. Jeg er fristet til å si: Glem det.

 

Helt grunnleggende for å si noe om propell og propellvalg:

Alle motorer har et max turtall. Alle påhengere og motor/drev har et gearratio. De fleste oppgir også WOT-range (Wide Open Throttle) - eller bånn gass om du vil. D.v.s. det området turtallet på motoren skal ligge i når du kjører med gassen i bånn. Alle propellberegninger blir gjort ut fra motorens WOT-range/max turtall og girutveksling (gear ratio). Hvis du skal spørre om propellvalg, så er det definitivt til god hjelp om du vet motorens WOT-range og girutveksling. Dette er essensielt. Google hvis du må, så slipper vi andre som skal forsøke å svare å gjøre jobben.

 

Dernest må man ha de faktiske tallene for hva du oppnår av turtall og riktig (gps) fart for å kunne si noe som helst om propellvalg. På mindre motorer uten turtallsavlening blir det litt mer feeling og dømmekraft som må til. Da er det viktig å si noe om fart og hvilken propell som er montert. Jeg ser at mange spør om propell uten å vite noenting om propellen som står på. Det er relativt enkelt: En propell oppgis i tre tall: A x B x C

Der A=Antall blader (3,4,5)

       B= Diameter i tommer

       C=Stigning i tommer

 

Dette er påstemplet på propellen et sted. Dette er viktig info hvis man skal spørre om råd rundt propellvalg. Ta et bilde eller skriv ned.

 

 

 

 

 

Solseng

Solseng

Tenkte det kanskje var på sin plass å ha en tråd som omhandler det enkle og fundamentale rundt disse propellene vi er så avhengige av. For det er jo sant: Det er propellen som forvandler motorkraft til skyv i vannet. Eller fremdrift om man vil. Hvorfor denne tråd? Min tanke er rett og slett å forsøke å få på plass noen få og korte holdepunkter slik at det blir enklere for alle å få bittelitt kunnskap om det helt grunnleggende, og på den måten kanskje spare både tid, glede og penger rundt dette med propeller.

 

Innledningsvis passer det å si at jeg er på ingen måte noe orakel. Min interesse for propeller kom da jeg var litt misfornøyd med den propellen som ble satt på motoren da jeg kjøpte ny motor til båten min. Syntes båten føltes litt dau i forhold til motorisering, toppfarten var ørlite under pari og propellen ventilerte både titt og ofte - noe jeg aldri opplevde med gamle motoren/propellen. Jeg visste fint lite og ingenting om propeller, men skjønte jo at noe ikke var helt som det skulle/burde være. Dermed ble jeg litt interessert i denne propellgreia... Ser at mange er i samme båt som jeg var, og tenkte å gi noen tanker/tips vedrørende dette for å gjøre det litt enklere for nesten alle - tenker da først og fremst på utenbords/drev.:smiley:

 

Hvorfor bytte propell?

Dette er det fundamentale spørsmålet. Mange har fått en god og "riktig" propell påmontert fra børjan, og trenger dermed ikke å bry seg stort mer med hele problemstillingen. Eller? Noen legger av og til bilder av den gamle propellen i typiske propelltråder, og man ser helt klart at propell av og til møter både sand, steiner og treverk. Så hvis propellen har tydelig slitasje og ujevne kanter, så kan det være på sin plass med ny propell.

 

Et annet vanlig tegn på at det er på tide å vurdere ny propell er hvis båten føles dau og sliter med å komme i plan. Av og til snakker man om å være undermotorisert, men også her har propellvalg en god del å si. Andre ganger kan det faktisk være selve motoren som lugger, så her må man være litt på vakt og forsikre seg om at motoren faktisk yter som normalt. Dette er kanskje mest vanlig på 6/8-sylindrede motorer hvor man gjerne ikke merker så godt at det er en sylinder eller to som fusker litt. I slike tilfeller er det lurt å finne noenlunde sammenlignbare tester med samme motor på noenlunde samme båt for å se om man er helt "off". Et annet signal er bensinforbruk hvis man kan se det på instrumentene.

 

Økonomi/drivstofforbuk?

Jeg leser en del tråder om propeller rundtom på diverse fora, og ser at mange etterspør propeller som gir gunstig forbruk. Ok, det går riktignok litt drivstoff gjennom en sesong, men hvor viktig er det? Jeg vil påstå at dette er av liten interesse.  I beste fall snakker vi om kanskje 10-15% besparelse, men da med betydelige kompromisser på andre viktige områder hva ytelse angår. Jeg tenker man skal kjøre veldig mye og langt før dette bør være et argument i propellvalget. Jeg er fristet til å si: Glem det.

 

Helt grunnleggende for å si noe om propell og propellvalg:

Alle motorer har et max turtall. Alle påhengere og motor/drev har et gearratio. De fleste oppgir også WOT-range (Wide Open Throttle) - eller bånn gass om du vil. D.v.s. det området turtallet på motoren skal ligge i når du kjører med gassen i bånn. Alle propellberegninger blir gjort ut fra motorens WOT-range/max turtall og girutveksling (gear ratio). Hvis du skal spørre om propellvalg, så er det definitivt til god hjelp om du vet motorens WOT-range og girutveksling. Dette er essensielt. Google hvis du må, så slipper vi andre som skal forsøke å svare å gjøre jobben.

 

Dernest må man ha de faktiske tallene for hva du oppnår av turtall og riktig (gps) fart for å kunne si noe som helst om propellvalg. På mindre motorer uten turtallsavlening blir det litt mer feeling og dømmekraft som må til. Da er det viktig å si noe om fart og hvilken propell som er montert. Jeg ser at mange spør om propell uten å vite noenting om propellen som står på. Det er relativt enkelt: En propell oppgis i tre tall: A x B x C

Der A=Antall blader (3,4,5)

       B= Diameter i tommer

       C=Stigning i tommer

 

Dette er påstemplet på propellen et sted. Dette er viktig info hvis man skal spørre om råd rundt propellvalg. Ta et bilde eller skriv ned.

 

 

 

 

 

Solseng

Solseng

Tenkte det kanskje var på sin plass å ha en tråd som omhandler det enkle og fundamentale rundt disse propellene vi er så avhengige av. For det er jo sant: Det er propellen som forvandler motorkraft til skyv i vannet. Eller fremdrift om man vil. Hvorfor denne tråd? Min tanke er rett og slett å forsøke å få på plass noen få og korte holdepunkter slik at det blir enklere for alle å få bittelitt kunnskap om det helt grunnleggende, og på den måten kanskje spare både tid, glede og penger rundt dette med propeller.

 

Innledningsvis passer det å si at jeg er på ingen måte noe orakel. Min interesse for propeller kom da jeg var litt misfornøyd med den propellen som ble satt på motoren da jeg kjøpte ny motor til båten min. Syntes båten føltes litt dau i forhold til motorisering, toppfarten var ørlite under pari og propellen ventilerte både titt og ofte - noe jeg aldri opplevde med gamle motoren/propellen. Jeg visste fint lite og ingenting om propeller, men skjønte jo at noe ikke var helt som det skulle/burde være. Dermed ble jeg litt interessert i denne propellgreia... Ser at mange er i samme båt som jeg var, og tenkte å gi noen tanker/tips vedrørende dette for å gjøre det litt enklere for nesten alle - tenker da først og fremst på utenbords/drev.:smiley:

 

Hvorfor bytte propell?

Dette er det fundamentale spørsmålet. Mange har fått en god og "riktig" propell påmontert fra børjan, og trenger dermed ikke å bry seg stort mer med hele problemstillingen. Eller? Noen legger av og til bilder av den gamle propellen i typiske propelltråder, og man ser helt klart at propell av og til møter både sand, steiner og treverk. Så hvis propellen har tydelig slitasje og ujevne kanter, så kan det være på sin plass med ny propell.

 

Et annet vanlig tegn på at det er på tide å vurdere ny propell er hvis båten føles dau og sliter med å komme i plan. Av og til snakker man om å være undermotorisert, men også her har propellvalg en god del å si. Andre ganger kan det faktisk være selve motoren som lugger, så her må man være litt på vakt og forsikre seg om at motoren faktisk yter som normalt. Dette er kanskje mest vanlig på 6/8-sylindrede motorer hvor man gjerne ikke merker så godt at det er en sylinder eller to som fusker litt. I slike tilfeller er det lurt å finne noenlunde sammenlignbare tester med samme motor på noenlunde samme båt for å se om man er helt "off". Et annet signal er bensinforbruk hvis man kan se det på instrumentene.

 

Økonomi/drivstofforbuk?

Jeg leser en del tråder om propeller rundtom på diverse fora, og ser at mange etterspør propeller som gir gunstig forbruk. Ok, det går riktignok litt drivstoff gjennom en sesong, men hvor viktig er det? Jeg vil påstå at dette er av liten interesse.  I beste fall snakker vi om kanskje 10-15% besparelse, men da med betydelige kompromisser på andre viktige områder hva ytelse angår. Jeg tenker man skal kjøre veldig mye og langt før dette bør være et argument i propellvalget. Jeg er fristet til å si: Glem det.

 

Helt grunnleggende for å si noe om propell og propellvalg:

Alle motorer har en max rpm/omdreining. Alle påhengere og motor/drev har et gearratio. De fleste oppgir også WOT-range (Wide Open Throttle) - eller bånn gass om du vil. D.v.s. det området turtallet på motoren skal ligge i når du kjører med gassen i bånn. Alle propellberegninger blir gjort ut fra motorens WOT-range/max turtall og girutveksling (gear ratio). Hvis du skal spørre om propellvalg, så er det definitivt til god hjelp om du vet motorens WOT-range og girutveksling. Dette er essensielt. Google hvis du må, så slipper vi andre som skal forsøke å svare å gjøre jobben.

 

Dernest må man ha de faktiske tallene for hva du oppnår av turtall og riktig (gps) fart for å kunne si noe som helst om propellvalg. På mindre motorer uten turtallsavlening blir det litt mer feeling og dømmekraft som må til. Da er det viktig å si noe om fart og hvilken propell som er montert. Jeg ser at mange spør om propell uten å vite noenting om propellen som står på. Det er relativt enkelt: En propell oppgis i tre tall: A x B x C

Der A=Antall blader (3,4,5)

       B= Diameter i tommer

       C=Stigning i tommer

 

Dette er påstemplet på propellen et sted. Dette er viktig info hvis man skal spørre om råd rundt propellvalg. Ta et bilde eller skriv ned.

 

 

 

 

 

Solseng

Solseng

Tenkte det kanskje var på sin plass å ha en tråd som omhandler det enkle og fundamentale rundt disse propellene vi er så avhengige av. For det er jo sant: Det er propellen som forvandler motorkraft til skyv i vannet. Eller fremdrift om man vil. Hvorfor denne tråd? Min tanke er rett og slett å forsøke å få på plass noen få og korte holdepunkter slik at det blir enklere for alle å få bittelitt kunnskap om det helt grunnleggende, og på den måten kanskje spare både tid, glede og penger rundt dette med propeller.

 

Innledningsvis passer det å si at jeg er på ingen måte noe orakel. Min interesse for propeller kom da jeg var litt misfornøyd med den propellen som ble satt på motoren da jeg kjøpte ny motor til båten min. Syntes båten føltes litt dau i forhold til motorisering, toppfarten var ørlite under pari og propellen ventilerte både titt og ofte - noe jeg aldri opplevde med gamle motoren/propellen. Jeg visste fint lite og ingenting om propeller, men skjønte jo at noe ikke var helt som det skulle/burde være. Dermed ble jeg litt interessert i denne propellgreia... Ser at mange er i samme båt som jeg var, og tenkte å gi noen tanker/tips vedrørende dette for å gjøre det litt enklere for nesten alle - tenker da først og fremst på utenbords/drev.:smiley:

 

Hvorfor bytte propell?

Dette er det fundamentale spørsmålet. Mange har fått en god og "riktig" propell påmontert fra børjan, og trenger dermed ikke å bry seg stort mer med hele problemstillingen. Eller? Noen legger av og til bilder av den gamle propellen i typiske propelltråder, og man ser helt klart at propell av og til møter både sand, steiner og treverk. Så hvis propellen har tydelig slitasje og ujevne kanter, så kan det være på sin plass med ny propell.

 

Et annet vanlig tegn på at det er på tide å vurdere ny propell er hvis båten føles dau og sliter med å komme i plan. Av og til snakker man om å være undermotorisert, men også her har propellvalg en god del å si. Andre ganger kan det faktisk være selve motoren som lugger, så her må man være litt på vakt og forsikre seg om at motoren faktisk yter som normalt. Dette er kanskje mest vanlig på 6/8-sylindrede motorer hvor man gjerne ikke merker så godt at det er en sylinder eller to som fusker litt. I slike tilfeller er det lurt å finne noenlunde sammenlignbare tester med samme motor på noenlunde samme båt for å se om man er helt "off". Et annet signal er bensinforbruk hvis man kan se det på instrumentene.

 

Økonomi/drivstofforbuk?

Jeg leser en del tråder om propeller rundtom på diverse fora, og ser at mange etterspør propeller som gir gunstig forbruk. Ok, det går riktignok litt drivstoff gjennom en sesong, men hvor viktig er det? Jeg vil påstå at dette er av liten interesse.  I beste fall snakker vi om kanskje 10-15% besparelse, men da med betydelige kompromisser på andre viktige områder hva ytelse angår. Jeg tenker man skal kjøre veldig mye og langt før dette bør være et argument i propellvalget. Jeg er fristet til å si: Glem det.

 

Helt grunnleggende for å si noe om propell og propellvalg:

Alle motorer har en max rpm/omdreining. Alle påhengere og motor/drev har et gearratio. De fleste oppgir også WOT-range (Wide Open Throttle) - eller bånn gass om du vil. D.v.s. det området turtallet på motoren skal ligge i når du kjører med gassen i bånn. Alle propellberegninger blir gjort ut fra motorens WOT-range/max turtall og girutveksling (gear ratio). Hvis du skal spørre om propellvalg, så er det definitivt til god hjelp om du vet motorens WOT-range og girutveksling. Dette er essensielt. Google hvis du må, så slipper vi andre som skal forsøke å svare å gjøre jobben.

 

Dernest må man ha de faktiske tallene for hva du oppnår av turtall og riktig (gps) fart for å kunne si noe som helst om propellvalg. På mindre motorer uten turtallsavlening blir det litt mer feeling og dømmekraft som må til. Da er det viktig å si noe om fart og hvilken propell som er montert. Jeg ser at mange spør om propell uten å vite noenting om propellen som står på. Det er relativt enkelt: En propell oppgis i tre tall: A x B x C

Der A=Antall blader (3,4,5)

       B= Diameter i tommer

       C=Stigning i tommer

 

Dette er påstemplet på propellen et sted. Dette er viktig info hvis man skal spørre om råd rundt propellvalg. Ta et bilde eller skriv ned.

 

 

 

 

 

Solseng

Solseng

Tenkte det kanskje var på sin plass å ha en tråd som omhandler det enkle og fundamentale rundt disse propellene vi er så avhengige av. For det er jo sant: Det er propellen som forvandler motorkraft til skyv i vannet. Eller fremdrift om man vil. Hvorfor denne tråd? Min tanke er rett og slett å forsøke å få på plass noen få og korte holdepunkter slik at det blir enklere for alle å få bittelitt kunnskap om det helt grunnleggende, og på den måten kanskje spare både tid, glede og penger rundt dette med propeller.

 

Innledningsvis passer det å si at jeg er på ingen måte noe orakel. Min interesse for propeller kom da jeg var litt misfornøyd med den propellen som ble satt på motoren da jeg kjøpte ny motor til båten min. Syntes båten føltes litt dau i forhold til motorisering, toppfarten var ørlite under pari og propellen ventilerte både titt og ofte - noe jeg aldri opplevde med gamle motoren/propellen. Jeg visste fint lite og ingenting om propeller, men skjønte jo at noe ikke var helt som det skulle/burde være. Dermed ble jeg litt interessert i denne propellgreia... Ser at mange er i samme båt som jeg var, og tenkte å gi noen tanker/tips vedrørende dette for å gjøre det litt enklere for nesten alle - tenker da først og fremst på utenbords/drev.:smiley:

 

Hvorfor bytte propell?

Dette er det fundamentale spørsmålet. Mange har fått en god og "riktig" propell påmontert fra børjan, og trenger dermed ikke å bry seg stort mer med hele problemstillingen. Eller? Noen legger av og til bilder av den gamle propellen i typiske propelltråder, og man ser helt klart at propell av og til møter både sand, steiner og treverk. Så hvis propellen har tydelig slitasje og ujevne kanter, så kan det være på sin plass med ny propell.

 

Et annet vanlig tegn på at det er på tide å vurdere ny propell er hvis båten føles dau og sliter med å komme i plan. Av og til snakker man om å være undermotorisert, men også her har propellvalg en god del å si. Andre ganger kan det faktisk være selve motoren som lugger, så her må man være litt på vakt og forsikre seg om at motoren faktisk yter som normalt. Dette er kanskje mest vanlig på 6/8-sylindrede motorer hvor man gjerne ikke merker så godt at det er en sylinder eller to som fusker litt. I slike tilfeller er det lurt å finne noenlunde sammenlignbare tester med samme motor på noenlunde samme båt for å se om man er helt "off". Et annet signal er bensinforbruk hvis man kan se det på instrumentene.

 

Økonomi/drivstofforbuk?

Jeg leser en del tråder om propeller rundtom på diverse fora, og ser at mange etterspør propeller som gir gunstig forbruk. Ok, det går riktignok litt drivstoff gjennom en sesong, men hvor viktig er det? Jeg vil påstå at dette er av liten interesse.  I beste fall snakker vi om kanskje 10-15% besparelse, men da med betydelige kompromisser på andre viktige områder hva ytelse angår. Jeg tenker man skal kjøre veldig mye og langt før dette bør være et argument i propellvalget. Jeg er fristet til å si: Glem det.

 

Helt grunnleggende for å si noe om propell og propellvalg:

Alle motorer har en max rpm/omdreining. Alle påhengere og motor/drev har et gearratio. De fleste oppgir også WOT-range (Wide Open Throttle) - eller bånn gass om du vil. D.v.s. det området turtallet på motoren skal ligge i når du kjører med gassen i bånn. Alle propellberegninger blir gjort ut fra motorens WOT-range/max turtall og girutveksling (gear ratio). Hvis du skal spørre om propellvalg, så er det definitivt til god hjelp om du vet motorens WOT-range og girutveksling. Dette er essensielt. Google hvis du må, så slipper vi andre som skal forsøke å svare å gjøre jobben.

 

Dernest må man ha de faktiske tallene for hva du oppnår av turtall og riktig (gps) fart for å kunne si noe som helst om propellvalg. På mindre motorer uten turtallsavlening blir det litt mer feeling og dømmekraft som må til. Da er det viktig å si noe om fart og hvilken propell som er montert. Jeg ser at mange spør om propell uten å vite noenting om propellen som står på. Det er relativt enkelt: En propell oppgis i tre tall: A x B x C

Der A=Antall blader (3,4,5)

       B= Diameter i tommer

       C=Stigning i tommer

 

Dette er påstemplet på propellen et sted. Dette er viktig info hvis man skal spørre om råd rundt propellvalg. Ta et bilde eller skriv ned.

 

 

 

 

 

Solseng

Solseng

Tenkte det kanskje var på sin plass å ha en tråd som omhandler det enkle og fundamentale rundt disse propellene vi er så avhengige av. For det er jo sant: Det er propellen som forvandler motorkraft til skyv i vannet. Eller fremdrift om man vil. Hvorfor denne tråd? Min tanke er rett og slett å forsøke å få på plass noen få og korte holdepunkter slik at det blir enklere for alle å få bittelitt kunnskap om det helt grunnleggende, og på den måten kanskje spare både tid, glede og penger rundt dette med propeller.

 

Innledningsvis passer det å si at jeg er på ingen måte noe orakel. Min interesse for propeller kom da jeg var litt misfornøyd med den propellen som ble satt på motoren da jeg kjøpte ny motor til båten min. Syntes båten føltes litt dau i forhold til motorisering, toppfarten var ørlite under pari og propellen ventilerte både titt og ofte - noe jeg aldri opplevde med gamle motoren/propellen. Jeg visste fint lite og ingenting om propeller, men skjønte jo at noe ikke var helt som det skulle/burde være. Dermed ble jeg litt interessert i denne propellgreia... Ser at mange er i samme båt som jeg var, og tenkte å gi noen tanker/tips vedrørende dette for å gjøre det litt enklere for nesten alle - tenker da først og fremst på utenbords/drev.:smiley:

 

Hvorfor bytte propell?

Dette er det fundamentale spørsmålet. Mange har fått en god og "riktig" propell påmontert fra børjan, og trenger dermed ikke å bry seg stort mer med hele problemstillingen. Eller? Noen legger av og til bilder av den gamle propellen i typiske propelltråder, og man ser helt klart at propell av og til møter både sand, steiner og treverk. Så hvis propellen har tydelig slitasje og ujevne kanter, så kan det være på sin plass med ny propell.

 

Et annet vanlig tegn på at det er på tide å vurdere ny propell er hvis båten føles dau og sliter med å komme i plan. Av og til snakker man om å være undermotorisert, men også her har propellvalg en god del å si. Andre ganger kan det faktisk være selve motoren som lugger, så her må man være litt på vakt og forsikre seg om at motoren faktisk yter som normalt. Dette er kanskje mest vanlig på 6/8-sylindrede motorer hvor man gjerne ikke merker så godt at det er en sylinder eller to som fusker litt. I slike tilfeller er det lurt å finne noenlunde sammenlignbare tester med samme motor på noenlunde samme båt for å se om man er helt "off". Et annet signal er bensinforbruk hvis man kan se det på instrumentene.

 

Økonomi/drivstofforbuk?

Jeg leser en del tråder om propeller rundtom på diverse fora, og ser at mange etterspør propeller som gir gunstig forbruk. Ok, det går riktignok litt drivstoff gjennom en sesong, men hvor viktig er det? Jeg vil påstå at dette er av liten interesse.  I beste fall snakker vi om kanskje 10-15% besparelse, men da med betydelige kompromisser på andre viktige områder hva ytelse angår. Jeg tenker man skal kjøre veldig mye og langt før dette bør være et argument i propellvalget. Jeg er fristet til å si: Glem det.

 

Helt grunnleggende for å si noe om propell og propellvalg:

Alle motorer har en max rpm/omdreining. Alle påhengere og motor/drev har et gearratio. De fleste oppgir også WOT-range (Wide Open Throttle) - eller bånn gass om du vil. D.v.s. det området turtallet på motoren skal ligge i når du kjører med gassen i bånn. Alle propellberegninger blir gjort ut fra motorens WOT-range/max turtall og girutveksling (gear ratio). Hvis du skal spørre om propellvalg, så er det definitivt til god hjelp om du vet motorens WOT-range og girutveksling. Dette er essensielt. Google hvis du må, så slipper vi andre som skal forsøke å svare å gjøre jobben.

 

Dernest må man ha de faktiske tallene for hva du oppnår av turtall og riktig (gps) fart for å kunne si noe som helst om propellvalg. På mindre motorer uten turtallsavlening blir det litt mer feeling og dømmekraft som må til. Da er det viktig å si noe om fart og hvilken propell som er montert. Jeg ser at mange spør om propell uten å vite noenting om propellen som står på. Det er relativt enkelt: En propell oppgis i tre tall: A x B x C

Der A=Antall blader (3,4,5)

       B= Diameter i tommer

       C=Stigning i tommer

 

Dette er påstemplet på propellen et sted. Dette er viktig info hvis man skal spørre om råd rundt propellvalg. Ta et bilde eller skriv ned.

 

 

 

 

 



×
×
  • Create New...